חדשות בארץ

מבקר המדינה: תעודת עניות למערכת התחבורה בישראל

אחרי הביקורת על כך שישראל הגיעה למצב שאין מספיק אוטובוסים ואין מספיק נתיבים לתחבורה ציבורית ואף אין מספיק נהגים, ולאחר שנדמה כי על הרכבת אין צורך להכביר במילים – היום הגיע הדו"ח החריף של מבקר המדינה

שפירא (צילום: שפירא (צילום:
אא

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם היום (רביעי) דו"ח המותח ביקורת חריפה על מצב התחבורה הציבורית בארץ. הדו"ח סוקר את קשיי התחבורה הציבורית, כשביניהם ניתן דגש מיוחד על אי יעילותה של התחבורה הציבורית שאמורה להוריד את השימוש בתחבורה הפרטית והנזק הגדול שנגרם בשל כך לכלכלה הישראלית.

לדברי הדו"ח, "תושבי ישראל מתמודדים מדי יום ביומו במציאות תחבורתית קשה ומעיקה. אין מדובר כלל ועיקר רק באי נוחות. המציאות הזאת פוגעת בפריון העבודה; מביאה לאי-מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממיסים; תורמת לזיהום האוויר ולמפגעי רעש".

בדו"ח הוטחה ביקורת על כך שביחס למדד צפיפות התנועה בארגון המדינות המפותחות OECD)), ישראל היא הגבוהה ביותר מקרב מדינות הארגון ועומד על פי 3.5 מהממוצע בכבישי מדינות אלו. לטענת המבקר, במקום שממשלת ישראל תשקיע בטיפוח התחבורה הציבורית, היא השקיעה בפיתוח תשתיות שמעודדות שימוש בתחבורה פרטית: "כבר שני עשורים מודעת הממשלה בכלל ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים בפרט, לכך שמערכת תחבורה ציבורית ענפה ויעילה היא הפתרון המיטבי לבעיות התחבורה במטרופולינים ומרכיב הכרחי בצמיחה של ענפי המשק", נכתב במשרד המבקר.

המבקר נגד שר התחבורה: "כשלים חוזרים ונשנים"

אם לא די בכך, מבקר המדינה אף לא חוסך שבטו משר התחבורה ישראל כץ, כשהוא קובע כי "מאז התקבלה החלטת הממשלה ב-2008 לבחון הטלת אגרת גודש ואף שמשרד התחבורה התריע בתוכנית האסטרטגית שלו מ-2012 על חסרונה של מדיניות כוללת לריסון השימוש ברכב פרטי בתחום המיסוי, כדוגמת אגרת גודש, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, המכהן בתפקיד ברצף ממרץ 2009, לא קידם את החלטת הממשלה שחייבה אותו לבחון נושא זה באמצעות צוות בין משרדי שיציע תכנית פיילוט לקביעת אגרות גודש. בכך הפך שר התחבורה את החלטת הממשלה בעניין זה לאות מתה".

שפירא מוסיף להאשים ומפרט את דבריו: "שר התחבורה עיכב בשני מועדים שונים, ולתקופה מצטברת של כשלוש שנים, את קידום פרויקט 'נעים לירוק'. החלטת שר התחבורה לעיכוב הפרויקט עומדת בניגוד להחלטת הממשלה מיולי 2010. החלטת השר פגעה במדיניות של הממשלה לבחון את מיקוד עיקר נטל התשלומים בעלויות המשתנות בענף הרכב, במטרה ליצור הפנמה טובה יותר של העלויות החיצוניות בקרב הנוסעים ברכב פרטי, ומנוגדת לעיקרון הכלכלי שלפיו יש לחייב את הגורם לעלויות לשאת בתשלום בהתאם לתרומתו השולית לגודש".

"צפיפות גבוהה עד בלתי נסבלת"

לטענת המבקר, הסיבה לכך שהשימוש בכלי הרכב הפרטיים רק גובר משנה לשנה נעוצה בעובדה שהממשלה לא מספקת תחבורה ציבורית יעילה וקלה. לדבריו, אין מספיק תעבורה של קווי תחבורה ציבורית, כשאף למקומות אסטרטגיים הקווים פועלים בתדירות נמוכה או לא מספקת. בנוסף, הושם דגש על זמני נסיעה ארוכים ורמת צפיפות "גבוהה עד בלתי נסבלת". נוסף לכל זאת, אין מספיק תחנות עצירה בחלקי העיר החשובים לחלק מהאוכלוסייה.

על פי הדו"ח, הסיבה לכך היא בעיקר מפני שאין מספיק היצע של נהגים, לצד הכשלים של הגופים האחראיים במנגנוני הפיקוח והבקרה של הרגולטור על חברות התחבורה – משרד התחבורה. לצד זאת, המבקר אף מתח ביקורת נוקבת על הקשיים הבין-משרדיים שגרמו לשיבושים חוזרים ונשנים ברכבת ישראל.

בהתייחס להיעדר בתשתיות חיוניות שידרבנו נסיעה בתחבורה ציבורית, כתב המבקר: "במשך שנים רבות הוקמו ופותחו יישובים תוך הקדשת תשומת לב מזערית לתחבורה הציבורית אל היישובים ובתוכם. גם כיום התכנון הפיזי של חלק מהשכונות שמתרחבות וביישובים חדשים נעדר רכיבים חיוניים שיאפשרו הספקת שירותי תחבורה ציבורית איכותיים. הממשלה בכלל ומשרד התחבורה בפרט הצהירו כי קידום התחבורה הציבורית חיוני לפיתוחה של המדינה ולפיתוח כלכלתה, ובעשור האחרון הוקצו מרבית תקציבי הפיתוח לתחום התחבורה הציבורית, אך  המחסור בתשתיות המיועדות לתחבורה הציבורית עדיין ניכר ומורגש".

המבקר אף טען כי יש לממשלה יכולת נמוכה בכל הנוגע לקידום פרויקטים של תשתיות בזמן קצר. לדבריו, "העיכובים נמשכו שנים, ובמקרים מסוימים אף עשורים". הוא הוסיף כי  "הוועדה לתשתיות לאומיות הוקמה כדי לקצר את פרק הזמן הנדרש לאישורן של תכניות עבור פרויקטים תשתיתיים מורכבים, אולם קידומם של פרויקטים חיוניים שונים עוכב במשך שנים רבות בשל הליכי תכנון ארוכים מאוד. התמשכות תהליכי התכנון וחוסר היכולת לקדם פרויקטים בלוחות זמנים סבירים הם 'תעודת עניות' לתהליכי התכנון בכלל בישראל".

תגובת משרד התחבורה: "עשור של עשייה חסרת תקדים"

בתגובה לדו"ח, ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מדביק פער של עשרות שנים בהשקעות בתשתיות התחבורה בישראל, ובעיקר בתחבורה הציבורית. אולם גם עשור של עשייה חסרת תקדים, שטרם הייתה כמותה מאז קום המדינה, לא יכול לצמצם פערים של יותר מ-100 שנה, בהשוואה למדינות המתקדמות בעולם. המשרד נמצא בעיצומה של מהפכת התשתיות הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בישראל. בשנים האחרונות גדל באופן משמעותי ביותר התקציב שמשרד התחבורה משקיע בפרויקטים של התחבורה הציבורית, והוא ממשיך לגדול מדי שנה. כיום, כ-60% עד 70% מתקציב המשרד, העומד כיום על כ-17 מיליארד שקלים, מושקע בפרויקטים של תחבורה ציבורית."

"משרד התחבורה מקדם כיום פרויקטים תחבורתיים, בהיקף של יותר מ-100 מיליארד שקלים, שנועדו להתמודד עם עומסי התנועה במטרופולינים הגדולים בכלל, ובגוש דן בפרט. במסגרת זאת, משקיע המשרד עשרות מיליארדי שקלים בהקמת רשת ארצית משולבת של מסילות ברזל, מצפון הארץ ועד דרומה, תוך חיבור הפריפריה למרכז. זאת, לצד מערכות הסעת המונים ורכבות קלות, עיליות ותחתיות, המוקמות בימים אלה במטרופולינים תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע ואשדוד, וצפויות לשנות מהיסוד את המציאות התחבורתית בארץ".

"במקביל, מקדם משרדנו מאות קילומטרים של נתיבים מיוחדים לתחבורה הציבורית (נתצ"ים) עירוניים ובינעירוניים, בכל רחבי הארץ. בכניסות למטרופולין תל אביב מקודמת רשת נתיבים מהירים באורך כולל של עשרות קילומטרים, שיאפשרו נסיעה מהירה וישירה של אוטובוסים ורכב ציבורי, תוך עקיפה של כל הפקקים. זאת, לצד עשרות קילומטרים של שבילי אופניים, הנסללים בימים אלה בערי גוש דן וביניהם, במסגרת פרויקט ה'אופנידן' וקידום תחבורה ירוקה".

"מבקר המדינה מציין בדוח את הגידול העצום שחל בשנים האחרונות במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. על פי הנתונים, בין השנים 2013-2017 חל גידול של 42% במספר הנוסעים שנסעו באוטובוסים בלבד. וזאת לדבריו, כתוצאה משורה ארוכה של פעולות שביצע משרד התחבורה, לא היו קיימים קודם לכן. בין היתר, מדובר בהכנסת כרטיס 'רב קו' לראשונה בתחבורה הציבורית והרחבתו לכל המפעילים בארץ, קידום רפורמת תעריפים שהוזילה את התעריפים בעשרות אחוזים, הפרטת קווים, גידול תקציב הסובסידיה ועוד."

"ביקורת המבקר מתייחסת לפרויקטים שלא בוצעו בעבר והשר כץ הצליח בתקופת כהונתו כשר התחבורה להוציאם לראשונה לפועל, לאחר עיכובים של שנים רבות, כמו למשל הקמת 'הנתיבים המהירים', פרויקט 'מהיר לעיר' ופרויקט האכיפה האלקטרונית בנת"צים. ביקורת המבקר לגיטימית, אולם אי אפשר להתעלם מהעשייה האדירה וחסרת התקדים שמוביל השר כץ בתחבורה בישראל בעשר השנים האחרונות".

מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל תלמד את דוח מבקר המדינה ביסודיות, ותפעל יחד עם הגורמים הרלוונטיים למימוש ההמלצות הנדרשות, ככל שניתן".

תגיות:מבקר המדינהמשרד התחבורהישראל כץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה