חדשות בארץ

הותר לפרסום: "תיק הגולן" – תשתית הטרור החשאית של חיזבאללה בגולן הסורי

צה"ל חשף פרויקט חשאי וממודר של ארגון החיזבאללה לבנייתה של תשתית טרור בדרום רמת הגולן שנועדה לשמש כחזית נוספת בעת מלחמה מול ישראל. בראש התשתית עמד אבו חסין סאג'ד, בכיר מבצעי בשורות החיזבאללה

אבו חסין סאג'ד, מפקד תשתית "תיק הגולן" (קרדיט: דובר צה"ל)אבו חסין סאג'ד, מפקד תשתית "תיק הגולן" (קרדיט: דובר צה"ל)
אא

צה"ל התיר הבוקר (רביעי) לפרסום את דבר קיומה של תשתית טרור סודית בגולן הסורי, שהוכנה על ידי איראן והחיזבאללה ללא ידיעתו של נשיא סוריה, בשאר אסד. התשתית נועדה לשמש כחזית נוספת בעת מלחמה מול ישראל.

זו אינה הפעם הראשונה בה החיזבאללה מנסה לבסס תשתית חבלנית ברמת הגולן. במאי 2013 הכריז אסד על פתיחת מרחב הגולן ל"התנגדות עממית" מול ישראל. הכרזה זו נוצלה על ידי גורמי הציר השיעי, המרכזי שבהם החיזבאללה, להקמתן של תשתיות טרוריסטיות באזור. תשתיות אלו, עליהן פיקדו סמיר קונטאר וג'יהאד מורנייה, הספיקו להוציא לפועל מספר פיגועים בשנים 2015-2013. תשתית טרור זה נקטעה באיבה עם חיסולם של השניים – על פי גורמים זרים, ישראל היא שעמדה מאחורי החיסול.

החיזבאללה המשיך, אומנם, להפגין נוכחות בדרום הסורי, במסגרת "מפקדת הדרום" שלו, שסייעה למשטר הסורי בלחימתו נגד המורדים. עם סיומה של מלחמת האזרחים הסורית וחזרתו של צבא המשטר לקו הגבול עם ישראל, איבד ארגון הטרור השיעי את הלגיטימציה שלו להישארותו באזור. בכירי הארגון החליטו, על כן, לנסות ולהקים מחדש יחידה חשאית, שמוכנותה המבצעית תהיה גבוהה יותר מזו של תשתית קונטאר-מורנייה, ואשר תוכל לפעול נגד ישראל בעת מלחמה. תשתית חדשה זו, שהוקמה תוך מידור מירבי – כולל בתוך הארגון עצמו – זכתה לשם "תיק הגולן".

בראש "תיק הגולן" הועמד עלי מוסא עבאס דקדוק, הידוע בכינוי אבו חסין סאג'ד – איש שטח בכיר בחיזבאללה, שמאז התגייסותו לארגון ב- 1983 רכש ניסיון מבצעי רב בלחימה מול ישראל ברצועת הביטחון. ב- 2006 הוא עבר לעיראק, בה הקים תשתיות טרור עבור החיזבאללה. בעקבות מבצע אותו הוביל לחטיפתם והוצאתם להורג של 5 חיילים אמריקניים, ישב סאג'ד בכלא העיראקי מספר שנים. ב- 2012 הוא שוחרר וחזר ללבנון.

'ביוגרפיית' הטרור של אבו חסין סאג'ד, מפקד תשתית "תיק הגולן" (קרדיט: דובר צה"ל)

בצה"ל אומרים כי תשתית הטרור החדשה, שבהקמתה הוחל בקיץ 2018, נמצאת כעת בשלביה הראשוניים ולא הגיעה לכדי מימוש מבצעי. היא כוללת עשרות פעילים, ועושה שימוש ב"מפקדת הדרום" הקיימת של הארגון ובעמדות קיימות של צבא סוריה כדי לאסוף מודיעין חזותי ותקשורתי גלוי על ישראל ולהתבסס על קו הגבול. כמו כן, פעילי התשתית עורכים סיורים במרחב הגבול כדי להכיר את השטח.

פעילי התשתית כוללים את תושבי הכפרים הדרוזיים בגזרה, כדוגמת חדר וקונייטרה, שהצטרפו אליה ממניעים כלכליים בעיקר. בנוסף, חברים בה גם פעילי טרור עם 'ניסיון קרבי' – חלקם מתקופת מורנייה-קונטאר – שקיבלו מארגון החיזבאללה הכשרה בפעילות חבלנית ובשיגור רקטות. סאג'ד ובכירי התשתית האחרים מפקחים על התשתית מביירות, אך ניהולה המבצעי נעשה מדמשק.

בנייתה של תשתית הטרור החדשה נעשתה תוך שימוש בחסות אזרחית של מפלגות, תשתיות סמי-צבאיות ואגודות אזרחיות סוריות. לארגונים הללו אין בעיה לפעול במרחב הגולן הסורי מפני שהם מקבלים לגיטימציה לכך מהמשטר הסורי, שנעזר בהם במאבקו נגד המורדים. לדברי גורם צבאי, אחד הארגונים הוא "נסור אל-זובעה" – הזרוע הצבאית של "המפלגה הסורית הלאומית הסוציאליסטית", מפלגה הידועה כתומכת הצבא הסורי וכמי שדוגלת בשלמותה של סוריה הגדולה. "נסור אל-זובעה" מורכבת ממיליציות שונות שבהן חברים פעילים מעדות שונות. הכוח אותו מחזיקה הזרוע הצבאית בכפר חדר כולל כ- 15 פעילים, המבצעים כיום תצפיות על הפעילות מעברו הישראלי של הגבול. ארגון נוסף המשמש מסווה לתשתית "תיק הגולן" הוא "המשמר הלאומי הסורי", כוח מתנדבים חילוני בעל אופי מיליציוני הפועל בסוריה. גם במקרה זה, תשתית הטרור של החיזבאללה עושה שימוש בפעילי הכוח, שנוכחותו בדרום סוריה נחשבת ללגיטימית.

פריסת תשתית "תיק הגולן" במרחב הגולן הסורי (קרדיט: דובר צה"ל)

לדברי גורמים מודיעיניים בפיקוד הצפון, למרות שהתשתית מונה מספר מועט יחסית של פעילים, היא מחזיקה באמצעי לחימה רבים, שנותרו בדרום הסורי רווי הקרבות של מלחמת האזרחים. בצה"ל מוסיפים, כי ייתכן ובעתיד ייעשו מאמצים להעביר אמצעי לחימה נוספים מלבנון, או שייעשה שימוש במאגרי הנשק של החיזבאללה ואיראן הנמצאים בסוריה.

כאמור, ארגון החיזבאללה פעל למסד את תשתית הטרור מבלי ליידע את הנשיא הסורי ומבלי לבקש את אישורו. בצה"ל סבורים כי אסד – הפועל בחודשים האחרונים לייצב את שליטתו על סוריה בכלל ועל קו הגבול עם ישראל בפרט – לא ישבע נחת מהמידע אודות התשתית החשאית. כמוהו גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהבטיח להסיג את הכוחות האיראניים והפרו-איראניים למרחק של 85 ק"מ מהגבול עם ישראל.

חשיפתה של תשתית "תיק הגולן" על ידי צה"ל מצטרפת לסיכול פרויקט המנהרות החודרות של החיזבאללה ולהכשלת פרויקט דיוק הטילים של הארגון. מתן הפומביות לתשתית החשאית של החיזבאללה, בטרם הבשילה לכדי מבצעיות, נועדה לסכל אותה בעודה באיבה.

תגיות:רמת הגולןצה"לסוריהחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה