ונשמרתם

הסכנה בנפצים וברימוני היד: מה דעת תורה בנושא?

"מי שמחזיק נפצים יש לו דין רודף", קובעים גדולי הפוסקים. על כן חובה לדווח למשטרה על מקומות בהם מוכרים נפצים, ולאסור על הילדים לשחק במשחקים מסוכנים אלו

  • ד' אדר ב' התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חג הפורים מתקרב, והשוקרים, הנפצים, רימוני היד והאקדחים ממלאים את הרחובות. אין מדובר במשחקים תמימים, אלא בחומרי נפץ לכל דבר. מדי שנה נפגעים בחג הפורים ילדים ובני נוער רבים כתוצאה משימוש באביזרים אלו. הפציעות קשות, החל מכוויות בדרגות שונות וכלה באיבוד אצבע או עין.

הרב יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת 'רמת אלחנן' בבני ברק וחבר מועצת גדולי התורה, פוסק כי אדם שמחזיק בנפצים ובחומרים המסוכנים – מצווה לדווח עליו למשטרה.

על פי דין תורה, על מבוגר הרואה ילד שמתעסק עם נפצים, לקחת אותם ממנו באופן מיידי. הדברים מבוססים על השולחן ערוך (חושן משפט רסו, ד), שם נפסק כי כל המוצא דבר המזיק, כגון חתול רע שמזיק לקטנים, אין בו דין "השבת אבידה", ולא מחזירו לבעלים, אלא כל הקודם לבערו ולהורגו זכה. כלומר: יש לקחת מהילד את הנפצים באופן מיידי, להסביר לו את חומרת הדבר, ולבער את הנפצים מהעולם בזהירות.

מצד הדין "לא תעמוד על דם רעיך", על כל אדם היודע היכן נמכרים נפצים, לדווח למשטרה. כך הורו גדולי הדור, ביניהם רבי שמואל הלוי ואזנר זצ"ל וייבדל לחיים רבי ניסים קרליץ. דין זה נפסק על פי הסמ"ע בחושן משפט (שפח, כט) שהמזיק אפילו אחד מהאברים של האדם, וכל  שכן היכא שיגרום לגרום לסכנת נפשות, יש לו דין רודף, וצריך למוסרו.

כמו כן, גדולי הרבנים פרסמו מכתב המזהיר מפני האיסור בהשתכרות. "הננו להודיע ברבים כי הנוהג ברכב לאחר שקיים מצות היום בשתייה גם אם מועטת (וכמו שהוכח כי די במעט על מנת להסיח דעת), וכן מי שנוהג בעייפות השכיחה מאוד ביום זה, הרי הוא קרוב למזיד ויש בזה משום סכנה להיות גורם לרציחה ושפיכות דמים ממש ח"ו. וכל מצוות התורה נדחו מפני פיקוח נפש, ובוודאי הדברים אמורים בזה"

"וכן ראוי להזהיר משתיה מרובה בקרב צעירים, דבר שהביא למקרים של סכנת נפשות ופגיעות קשות. וחובה על הגדולים לעמוד על המשמר, והוא מחובת שמירת הגוף והנפש", הוסיפו הרבנים.

על המכתב חתומים שורה של רבנים, ובהם הרב חיים קנייבסקי, הרב יצחק זילברשטיין, הרב עזריאל אויערבך, הרב יהודה סילמן, הרב שריאל רוזנברג, הרב מנחם מנדל שפרן, הרב סיני הלברשאטם, הרב שמאי קהת הכהן גרוס, הרב ישראל ברגר, הרב אריה דביר, הרב נפתלי נוסבוים, והרב מנחם מנדל הכהן פוקס.

זה מה שהנפצים של פורים עלולים לעשות לילדים שלכם. צפו:

 

תגיות:פוריםונשמרתםנפציםסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה