חדשות יהדות

נחשף: עותק לא ידוע של ספר התניא בכתב יד

כתב היד הנדיר מצטרף לתשעת כתבי היד המוכרים של ספר התניא. קיימים בו שינויים שלא היו ידועים עד כה ולא הודפסו מעולם

כתב היד הנדיר של ספר התניא שנחשף לאחרונה (באדיבות בית המכירות "קדם" בירושלים)כתב היד הנדיר של ספר התניא שנחשף לאחרונה (באדיבות בית המכירות "קדם" בירושלים)
אא

בימים האחרונים נחשף כתב יד לא ידוע של ספר התניא ממהדורה ראשונה, שקדמה לדפוס. עד כה היו מוכרים רק תשעה כתבי יד – המכונים "מהדורה קמא" – שקדמו למהדורת הדפוס, אבל כתב היד העשירי שנחשף כעת לא היה מוכר, וקיימים בו שינויים שלא היו ידועים עד כה ולא הודפסו מעולם.

כתב היד הנדיר יועמד למכירה בחודש הקרוב בבית המכירות הפומביות "קדם" בירושלים. כתב יד זה כולל 58 עמודים כתובים הכרוכים בכריכת עור מקורית פגומה ומעט מנותקת. הוא כולל את מ"ב פרקיו הראשונים של ספר התניא על פי הנוסח של ה"מהדורה קמא" של הספר.

ספר התניא, שנדפס לראשונה בשנת תקנ"ז, היה נפוץ בהעתקות כתבי יד שנמסרו על ידי האדמו"ר הזקן החל מקיץ תקנ"ב.

הנוסח של ספר התניא על פי נוסח "מהדורה קמא" נדפס לראשונה, על פי הוראתו של הרבי מליובאוויטש, בספר "לקוטי אמרים מהדורה קמא" בשנת תשמ"ב. בספר זה נדפסו בשולי הגיליון אלפי שינויי וחילופי נוסח שבין תשעת כתבי היד שהיו ידועים למדפיסי הספר, וכן ביאורים על ההבדלים בין נוסח מהדורה קמא לבתרא.  כתב היד העשירי, שהתגלה לאחרונה, לא עמד לפני מדפיסי הספר, ונמצאים בו כמה וכמה שינויים שאינם בשאר כתבי היד של המהדורה קמא, ולא צוינו.

בשנות התק"נ היה האדמו"ר הזקן, רבי שניאור זלמן מלאדי, המנהיג החסידי היחיד ברוסיה הלבנה. על פי מסמכי השלטון הרוסי, היו בה בתקופה דאז עשרות אלפי חסידים. בשנים אלו התגברה הנהירה לחצרו של האדמו"ר הזקן בזרם אדיר של פונים שהגיעו לשאול בעצתו בענייני עבודת ה', דבר שלקח ממנו זמן רב. לעיתים היו ממתינים שבועות מספר כדי להיכנס לחדרו ל"יחידות". דבר זה היה למורת רוחו. בשנים ההן כתב האדמו"ר שלושה מכתבים, בהם ביקש להגביל מעט את הכניסה לאלו שכבר היו אצלו פעם אחת, כדי שתתאפשר ביותר קלות כניסתם של אלו שעדיין לא היו אצלו. על רקע זה כתב האדמו"ר הזקן קונטרסי הדרכה לחסידים בענייני עבודת ה', כדי שיהוו כתחליף למפגש הפרטי אתו. את הקונטרסים מסר להעתקה בסביבות קיץ תקנ"ב, ומאז היה מוסיף, מתקן ומעדכן מפעם לפעם. מקונטרסים אלה נוצר בהמשך ספר התניא.

לאחר שהתפשטו העתקות לא מדויקות, החליט האדמו"ר הזקן, בשלהי שנת תקנ"ו, להגיה ולערוך מחדש את הקונטרסים, ולהביאם לבית הדפוס שבסלאוויטא. כשמסר את ספרו לדפוס, הוסיף הרב המחבר פרקים חדשים, שלא הופיעו בקונטרסי המהדורה קמא, כדוגמת פרקים ל' ול"ב, וכן הוסיף משפטים וקטעים בתוך הפרקים הקיימים. הוא גם שינה את אופן חלוקת הפרקים. מאידך ישנם משפטים וקטעים שהשמיטם בנוסח הנדפס, ויש בזה מה שאין בזה.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "מדובר בפריט היסטורי בעל ערך יוצא דופן שהתגלגל לידינו. כתב היד – ששרד באופן פלאי יותר מ- 200 שנה ונחשף כעת – מהווה תגלית חשובה עבור העולם היהודי בכלל ועולם החסידות בפרט".

(התמונות באדיבות בית המכירות "קדם" בירושלים)

תגיות:ספר התניאהאדמו"ר הזקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה