חדשות בארץ

מנדלבליט לוועדת הבחירות: לפסול את מועמדות בן ארי לכנסת

בחוות דעת שהגיש לוועדת הבחירות, טוען היועץ המשפטי לממשלה כי אין לאפשר למועמד עוצמה יהודית, מיכאל בן ארי, לרוץ לכנסת. לגבי איתמר בן גביר, טוען מנדלבליט כי "מצבור הראיות בעניינו מטריד ביותר" אך לא נוצרה "מסה ראייתית קריטית" הדרושה כדי למנוע את ריצתו לכנסת

  • כ"ט אדר א' התשע"ט
בן ארי ובן גביר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)בן ארי ובן גביר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש אמש (שלישי) חוות דעת לוועדת הבחירות המרכזית, בה קרא לה שלא לאפשר את התמודדותו של מיכאל בן ארי, ראש מפלגת עוצמה יהודית, בבחירות לכנסת. עם זאת, מנדלבליט הביע את דעתו כי אין לפסול את מועמדותו של איתמר בן גביר, נציגה השני של המפלגה.

חוות הדעת של היועץ הוגשה בתגובה לעתירה שהגישו לוועדה התנועה הרפורמית וחברות הכנסת תמר זנדברג (מרצ) וסתיו שפיר (העבודה) בדרישה שלא לאפשר לבן ארי ולבן גביר לרוץ לכנסת. מנדלבליט קובע בעמדתו, כי "ביחס לבן ארי, אין לאפשר את מועמדותו לבחירות לכנסת ה-21, וזאת בעילה של הסתה לגזענות, הקבועה בסעיף 7א(2) לחוק-יסוד: הכנסת".

באשר לבן גביר, טוען היועץ כי "אף שמצבור הראיות בעניינו מטריד ביותר, והוא התקרב לתחום המונע התמודדות בבחירות לכנסת, הרי שנוכח המבחנים המחמירים שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון לפסילתו של מועמד לבחירות, דינה של הבקשה בעניינו להידחות". עמדתו של מנדלבליט הוגשה באמצעות מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, ועורך הדין רועי שויקה. בחוות הדעת הודגש כי עמדה זו היא אף על דעתו של פרקליט המדינה שי ניצן.

מנדלבליט מדגיש, כי עמדתו ביחס לבן ארי מבוססת על בחינתם של "דברים אשר נאמרו בקולו של בן ארי, בסרטונים שונים בעת האחרונה, שחלקם אף הועלו לעמוד הפייסבוק של 'עוצמה יהודית עם מיכאל בן ארי'". היועץ טוען כי "שורה של ציטוטים המפורטים בעמדה מלמדים באופן מובהק כי בן ארי מסית לליבוי יצרים שיטתי על יסוד לאומי-אתני נגד האוכלוסייה הערבית, באופן המביא איבה ומדנים ומעמיק תהום. בן ארי קורא לשלילה אלימה של זכויות האוכלוסייה הערבית, לביזוי שיטתי ומכוון של האוכלוסייה הערבית, המאובחנת כמובן לפי יסוד לאומי-אתני, כ'אומה רצחנית', 'בעלי אופי בוגדני ורצחני', אנשים שמבינים 'רק כח', וכיו"ב. מכלול מתמשך וחמור זה מלמד כי יש הצדקה לפסילת בן ארי, הכל על פי ההגדרות המדויקות שקבעה הפסיקה".

"ראיות אלו חמורות וקיצוניות מבחינת עוצמתן", מוסיף מנדלבליט. "המטרה האמורה היא בגדר יעד מרכזי ושליט של המועמד, ולא נושא טפל ושולי, אלא מדובר במטרה שהיא השתקפות סגולית של זהות המועמד; המועמד פועל למען מימוש מטרות אלו לשם הפיכתם מרעיון להגשמתו וההתמודדות בבחירות נועדה למימוש המטרה או להגברת המעשה".

כזכור, בן ארי רץ בעשור שעבר לכנסת ואף כיהן בה כחבר כנסת בין השנים 2012-2009. בהתייחסו לעובדה זו, מבהיר היועץ כי "עיקר המשקל בבחינת הסוגיה דנן ניתן לראיות והתבטאויותיו של בן ארי מן העת האחרונה כפי שפורט בהרחבה. אין מדובר בהתבטאות בודדה או בהתבטאויות ספורדיות. המדובר בהתבטאויות עקביות, לאורך תקופת זמן משמעותית ומהעת האחרונה, בה מבקש בן ארי להציג את משנתו הפוליטית ולשכנע את קהל הבוחרים לבחור בו. מדובר על התבטאויות המצויות במוקד עיסוקו של בן ארי, כפי שעולה מעמוד הפייסבוק הפוליטי שלו. אין מדובר במקרה גבולי. מדובר במקרה המצוי עמוק בתחום המצדיק ומצריך את פסילת המועמד לפי החוק, גם לפי המבחנים המחמירים שנקבעו בפסיקה".

ביחס לבן גביר, מנדלבליט סבור כי "הראיות שהובאו במסגרת הבקשות הן משמעותיות ומטרידות ביותר, והדברים שנאמרו על ידי בן גביר, הנשמעים מפיו, הם קשים וצורמים ביותר". לטענת היועץ ופרקליט המדינה, "בהתבטאויותיו התקרב בן גביר קירבה מסוכנת לקו האסור, שהחוצה אותו מנוע מלהתמודד בבחירות לכנסת. אולם לצד זאת, הרי שבעניינו של בן גביר, הבקשה איננה מבססת תשתית ראייתית משכנעת, ברורה וחד-משמעית, העולה כדי 'מסה ראייתית קריטית' המאפשרת פסילת מועמד בבחירות לכנסת, בהתאם לאמות המידה הנוקשות שהותוו בפסיקת בית המשפט".

עוצמה יהודית: יש גבול לצביעות

ממפלגת עוצמה יהודית נמסר בתגובה כי קריאתו של היועץ לפסול את מועמדותו של בן ארי מהווה "ההוכחה הגדולה כי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הם שמנהלים את מדינת ישראל". התגובה מציינת כי "רק אתמול הודיע מנדלבליט שהוא מתנגד לפסילה של מפלגות בל"ד, חד"ש ותע"ל, מפלגות שמסיתות נגד מדינת ישראל, תומכות טרור מובהקות שמעודדות פגיעה ביהודים, וחברי כנסת מתוך הרשימות הללו סבורים שרצח חיילים ומתיישבים הוא דרך לגיטימית להתנגדות למדינת ישראל".

"אנו מקווים ומאמינים שחברי וועדת הבחירות יבהירו מחר ליועמ"ש שיש גבול לצביעות. יועץ משפטי שמכשיר את אויבי ישראל ומבקש לפסול את ד"ר בן ארי לא ראוי להיות היועץ המשפטי של מדינת ישראל. הרפורמים הוליכו את מנדלבליט שולל כאשר הגישו חצאי הקלטות וסילופי ראיונות, ומחר בוועדה נוכיח שעמדת היועמ"ש היא חסרת בסיס משפטי".

מ"איחוד מפלגות הימין" – הבלוק הטכני עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי, במסגרתו רצה עוצמה יהודית לכנסת – נמסרה התגובה הבאה: "עמדת היועמ״ש – המצדד בפסילתו של ד״ר בן ארי מלהתמודד לכנסת בעוד שעמדתו מאפשרת לחברי הכנסת הערבים שתומכים בטרור ומסיתים כבר שנים נגד מדינת ישראל להתמודד – היא לא פחות משערוריה. זו אותה פרקליטות שהגנה בחירוף  נפש על זכותה של חנין זועבי לכהן בכנסת ישראל. אז טיבי וזועבי כן אבל ד"ר בן ארי שבניו משרתים ביחידות קרביות לא. אין סוף לצביעות".

"שלטון הפקידים בפעולה", ממשיכה התגובה, "וזו מציאות מפחידה. מישהו כנראה שם לו למטרה להפיל את שלטון הימין והוא פועל בכל האמצעים העומדים לרשותו. אנו בטוחים שעמדה זו לא תתקבל ורצון העם יישמע ביום הבוחר כראוי במדינה דמוקרטית".

הדיון בוועדת הבחירות בעניינו של בן ארי ייערך הבוקר.

תגיות:איתמר בן גביראביחי מנדלבליטבחירות 2019עוצמה יהודיתמיכאל בן ארי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה