פעילות הידברות

רוצה להצליח בחיים? אל תפחד לקחת סיכונים

"כשדלת אחת נסגרת – תמיד נפתחת דלת אחרת במקומה". הבעיה הינה רק, שלא תמיד בני האדם שמים לכך לב... הם מתמקדים כל כך בדלת שנסגרה, ואינם פנויים לחפש את הדלת החדשה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד מאופני העשיה היעילים ביותר – הינו החשיבה היצירתית. אם אנו רוצים למצוא דרך לעשיה חיובית, שעליה תוכל הברכה לחול – הרי שפיתוח מערכת החשיבה בהחלט עונה על ההגדרה הזו. וכפי שאומר הפתגם: "המזל נוטה חסד למי ששכלו מוכן".

באמצעות החשיבה היצירתית יכול האדם להפוך קושי להזדמנות. ואכן, יש בכך הגיון רב: כל עוד חייו של האדם מתנהלים על מי מנוחות, הוא אינו מנסה לבחון את מערכת ההחלטות שלו ולחולל שינויים, ומשכך, הפוטנציאל שלו לפריצת דרך נמוך יחסית. לעומת זאת, דווקא רגעים של משבר מהווים הזדמנות מצוינת עבור האדם לבחון את ההתנהלות שלו, לנסות למצוא פתרונות חדשים באמצעות חשיבה יצירתית, ולהפיק מעצמו הרבה יותר.

לא בכדי היה אומר הרש"ר הירש, כי המילה "ייסורים" הינה משורש "יישורים". כלומר: הנסיון, האתגר, הקושי מהווים עבור האדם הזדמנות מצויינת להתיישר, להתכוונן מחדש לדרך אחרת, ולהשיג תוצאות טובות בהרבה. אולם מידת הצלחתו של האדם לעשות זאת, תלויה בגישתו לחיים: רק אם יצליח לראות את הקושי כהזדמנות הוא יצא ממנו מחוזק יותר, וינצל אותו כמנוף להתקדמות.

ואכן, מחקרים מוכיחים, שאנשים "מצליחנים" הינם אנשים שאימצו את צורת החשיבה הזו. למשל: כאשר מפטרים אותם ממקום העבודה הנוכחית, הם רואים בכך הזדמנות להתחיל לעסוק בתחום אחר, מוצלח יותר; כאשר הם מפסידים טיסה הם ידאגו למצוא רווח עקיף מהעיכוב; וכיוצא בזה התרכזות ברווח אף אם הוא מועט ומזערי אך בו יש להתרכז.

יש לשים לב, כי המילה "משבר" הינה משורש "שבר", אשר מתפרש גם מלשון "מזון" – שבר במצרים. גם המילה "משביר" – מקורה באותו השורש, ומשמעותה: מעניק ונותן. כלומר: למשבר, ישנו פוטנציאל של צמיחה והענקה, אלא שהאדם צריך לגלות זאת. גם מושב היולדת בעת הלידה – נקרא "משבר", ושוב: אנו מדברים על אותו רעיון: "משבר" – הינו ערש צמיחתה של התחלה חדשה ושל חיים חדשים הבאים לעולם.

ואמנם, פתגם ידוע טוען, כי "כשדלת אחת נסגרת – תמיד נפתחת דלת אחרת במקומה". הבעיה הינה רק, שלא תמיד בני האדם שמים לכך לב... הם מתמקדים כל כך בדלת שנסגרה, ואינם פנויים לחפש את הדלת החדשה המובילה למקום טוב יותר.

לא פעם, אנשים נמנעים מלקחת על עצמם סיכונים, משום שהם רואים מיד לנגד עיניהם את התרחישים הגרועים ביותר, במוחשיות רבה – כאילו כבר אירעו בפועל. כאשר אדם מאפשר לפחד להשתלט עליו – הוא נמנע מלקחת על עצמו כל סיכון, אפילו מחושב ומוגבל, וכידוע: כשאין סיכון – גם הסיכוי איננו... אילו היו חושבים בצורה יצירתית יותר, הם היו יכולים לראות את הפוטנציאל הטמון בהזדמנויות שנקרות בדרכם, לפחות באותה רמה של מוחשיות בה הם רואים את הסיכונים, וכך היו נפתחות בפניהם דלתות רבות שעשויות היו להביא אותם אל ההצלחה.

כמובן, נדגיש: לפני שאדם לוקח על עצמו סיכונים, עליו לשקול בהגיון את מידת הסיכון, ולקבל החלטות מושכלות. אולם את ההחלטות הללו, ואת בוחן המציאות – על האדם לעשות רק באמצעות ההגיון, מבלי לאפשר לפחד להשתלט עליו.

ככלל ניתן לומר, כי אנשים מצליחנים – הינם אנשים שמוכנים לקבל על עצמם סיכונים מחושבים, לאתגר את החשיבה המקובעת שלהם ולהתמודד עם האתגרים, שדרך חדשה עשויה להציב בפניהם. סיכונים קטנים ומחושבים עשויים לפרוץ דרך שתאפשר לאדם לעבור את תקרת הזכוכית שהוא הציב לעצמו.

למעשה, אדם שאומר: "איני אוהב סיכונים" – אומר בעצם: "איני אוהב שינויים בחיי, ואני דוחה כל הזדמנות להתחדשות!", משום שכל דרך חדשה – כרוכה תמיד בסיכון מסויים. המונח "סיכון מחושב" – הוא זה שעליו להנחות אותנו, וככל שנאמץ אותו יותר – כך נוכל לפרוץ גבולות ולהתקדם בחיים.

רוצים ללמוד עוד ולהתקדם בחיים? הירשמו לסדנאות של הרב אייל אונגר בקמפוס היהודי.

תגיות:הצלחההקמפוס היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה