המדריך המלא לחינוך ילדים

הרב זמיר כהן - שאלות חשובות על חינוך וסיוע לילדי בית הספר

תשובות לשאלות נפוצות בחינוך ילדים, מתוך ספרו החדש של הרב זמיר כהן. כתבה מספר 12

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שאלה: האם מומלץ שתאומים ילמדו באותו כיתת גן או בית ספר?

תשובה: בדרך כלל רצוי להפריד בין תאומים בעת המעבר ללימודים בבית הספר, משום שברוב המקרים קיים הבדל, לעיתים מהותי, ברמת ההישגים הלימודיים ובדפוסי ההתנהגות בין תאומים.

אל לנו לגרום למי שפחות מאחיו, להרגיש תמיד נחות, בלתי מוערך ומזדנב תמיד אחר אחיו. רק במקרים מיוחדים כאשר קיים אילוץ שמשקלו גדול יותר, כגון שאין שתי כיתות מקבילות בבית הספר התורני, ואין בית ספר תורני איכותי נוסף בסביבה, או כאשר מזהים קשר רגשי גבוה שעלול לגרום למשבר נפשי אילו יפרידו ביניהם, עדיף שיהיו שניהם בכיתה אחת, ולא לגרום לשבר נפשי או ללימודי אחד מהם בבית ספר ממלכתי-דתי ומטה.

 

בבית "פרא אדם" ובכיתה "מלאך"!

שאלה: כאשר בננו נמצא בבית, הוא מופרע מאוד בהתנהגותו ואינו ממושמע כלל, אולם בבית-הספר מתנהג הוא למופת, ומורי בית הספר מאוד מרוצים ומתפעלים ממנו. מה פשר מצב מנוגד שכזה? 

תשובה: מכיוון שבבית הספר מתנהג הילד כראוי, יכולים ההורים להירגע ולהיות בטוחים שילדיהם הוא אכן ילד טוב ונפלא, אלא שמדובר בילד פיקח, היודע שבמקום שיש מסגרת יש להתנהג כראוי. אילו הייתה לילד בעיה מהותית, גם בבית הספר היה מתנהג בחוסר משמעת.

לפיכך, גם בבית יש להכניסו למסגרת של גדרים וגבולות נכונים המשולבים בשפע חום ואהבה ותשומת לב, באופן ובצורה המבוארים בפרקים העוסקים בכך.

 

לחץ ממבחנים

שאלה: ילד הלחוץ מאוד מהמבחנים בכיתה, עד כדי קושי להירדם בלילה. כיצד ניתן לעזור לו למגר תופעה זו?

תשובה: יש להשתמש בהתמודדות זו ככלי להעצמה כללית של האמונה והביטחון בה', ושל הביטחון העצמי.

הדרך הטובה ביותר להקנות יסודות אלה לחיים, היא באמצעות שיחות נפש שיש בהן מוח ולב - שכל ורגש. הפניה לשכל תחזק תחילה את ידיעת מציאות הבורא באופן מוחשי, באמצעות התבוננות בפלאי הבריאה מהפרח הצבעוני והסימטרי שיצא למרבה הפלא מהבוץ, ועד המערכות הנפלאות שבגוף האדם ובגרמי השמים (ראה דוגמאות רבות בסוף ספרנו "המהפך" חלק ראשון וחלק רביעי). בשלב הבא ידובר על מתן האמון בבורא העולם באופן מוחלט, שהוא בראנו והוא אבינו, ובוודאי משגיח עלינו וחפץ בטובתנו. עלינו מוטלת חובת ההשתדלות, ולאחר שעשינו את שלנו יש לנו לתת אמון מוחלט בה' יתברך שהוא יוביל את הדבר למקום הטוב ביותר עבורנו. כך במבחנים, כך בפרנסה, כך בנישואין, בציפייה לילדים, בבריאות ובכל ענין חשוב בחיים.

דברי חיזוק אלו ישולבו בסיפורי צדיקים, כאשר לא בהכרח שהילד עצמו מודע למטרת סיפורים אלה. ובעת התמודדות וקושי של הילד, יש להזכיר מידי פעם: "ה' אתך". "אנחנו עושים השתדלות, והשאר בידי שמים". "אתה עשית את שלך להתכונן למבחן, מה שה' יעשה יהיה בוודאי לטובה". אמור את הפסוק (משלי טז, א): "לְאָדָם מַעַרְכֵי לֵב, וּמֵה' מַעֲנֵה לָשׁוֹן", לחיזוק עצמך ולסגולה.

בנוסף, יש להעניק לילד שפע משפטי חיזוק והעצמה לביטחון עצמי, באמצעות דברי שבח נכונים על מעלותיו וכישרונותיו בתחום זה ובתחומים אחרים, ומסרי אהבה שאוהבים אותו תמיד ללא תנאי.

ואם הוא ילד שמרוב שאיפתו למצוינות אינו מתפשר על ציון שהוא פחות ממאה אחוז, ולכן מפתח לחץ וחרדה ממבחנים, יש לחזור ולהדגיש לו: "החל מציון שמונים, אתה בסדר גמור. אם קיבלת יותר, עוד יותר טוב. אבל גם שמונים מלמד שאתה שולט בחומר הנלמד ומבחינתנו ההורים זה בסדר גמור לכתחילה".

המאמר מתוך ספרו של הרב זמיר כהן, "המדריך המלא לחינוך ילדים". להזמנה לחצו כאן.

תגיות:בית הספרהרב זמיר כהןהמדריך לחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה