חדשות בארץ

השופט מלצר הכריע: תעמולת בחירות ברשת תחייב הזדהות של המפרסם

"מקשה על גורמי הביטחון": יו"ר ועדת הבחירות אסר פרסום תעמולה באינטרנט ללא שזהות המפרסם ידועה ומוצהרת

מלצר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)מלצר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

יו"ר ועדת הבחירות והמשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, החליט אמש (רביעי) לאסור כל פרסום תעמולתי ללא שהמפרסם מצהיר בפירוש כי הוא פועל מטעם המפלגה. בצו שפרסם נאמר כי הוא "חל על המפרסמים, ולא על פלטפורמות פרסום בהן הפרסום נעשה ללא עריכה או עימוד (כגון רשתות חברתיות)".

בדברי ההסבר נכתב: "פרסום תעמולתי אנונימי מקשה על גורמי ביטחון להציף חששות מפני התערבות זרה בבחירות לכנסת ה-21".

עוד הובהר כי "מאחר ופלטפורמות אלה לא היו צד להליך, והפעילו מנגנון של הודעה והסרה כך שאזרחים יוכלו לדווח על פרסומים תעמולתיים אנונימיים, וככל שיתברר שהפרסום אנונימי, הפלטפורמה תשקול להסיר אותו".

ההחלטה מגיעה בעקבות עתירה שהוגשה ב-13 בינואר לוועדת הבחירות המרכזית, על ידי עורך הדין שחר בן מאיר, ובה נכתב כי נדרשת שקיפות מליאה בפרסומי התעמולה, לא רק בעיתונים, אלא גם באינטרנט.

בעת דיוני הוועדה, שיגר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את עמדתו לפיה יש סבירות  בקבלת העתירה לאור הוראות החוק הנוכחיות המובאות בחוק הבחירות: "ההנמקות השונות שהובאו לעיל מובילות כולן לאותה מסקנה. לפיה, בכל הנוגע לדיני תעמולת הבחירות, אין מקום להותיר את רשת האינטרנט כמרחב אקס-טריטוריאלי בו המשחק הפוליטי מכשיר כל פרסום והתנהגות".

במהלך פגישתו של מלצר עם ראש מערך הסייבר הלאומי, הוא ציין כי הוא מוטרד מסכנת התערבות חיצונית במערכת הבחירות: "אני לא יכול לומר שאני רגוע בנושא זה. אני מודאג. השאלה כמה ניסיונות התערבות כאלה יצליחו היא פונקציה של האמצעים שיינקטו נגד התופעה". מלצר אמר אז כי יש לפעול לצמצום פרסומן של מודעות אנונימיות ברשתות החברתיות בזמן הבחירות.

בתגובה אמרה ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, חוקרת במכון הישראלי לדמוקרטיה, לאתר דהמרקר:  "כל סיפור הבוטים (משתמשים מזויפים) - שבין השאר מבצעים סקרים שאוספים מידע ולא ברור מי עומד מאחוריהם - מייצר מניפולציה על אנשים, וזה שומט את הקרקע תחת התפישה של בחירות חופשיות. אני חושבת שזאת פסיקה נכונה, בנסיבות ואנחנו צריכים לשאוף לחקיקה שמעגנת הגנה על פרטיות ושקיפות בבחירות. הרשתות הפכו למערב פרוע, והפסיקה הזאת נכונה".

תגיות:בחירות 2019חנן מלצרתעמולת בחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה