חדשות בעולם

רוחאני דחה את התפטרות זריף, סולימאני הביע את תמיכתו בו

נשיא איראן הודיע לשר החוץ המתפטר כי אינו מקבל את התפטרותו: "התפטרותך נוגדת את האינטרסים של המדינה". גם מפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הצטרף להבעת תמיכה בזריף

  • כ"ב אדר א' התשע"ט
יכול לחייך: זריף, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)יכול לחייך: זריף, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

סאגת ההתפטרות של שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הגיעה לסיומה: במכתב ששלח הבוקר (רביעי) לשר המתפטר, הודיע לו נשיא איראן חסן רוחאני כי אינו מקבל את התפטרותו: "התפטרותך נוגדת את האינטרסים של המדינה, ואיני מקבלה".

סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי רוחאני שיבח במכתב את המאמצים שזריף משקיע בראשות משרד החוץ כדי להדוף את הלחצים האמריקניים המופעלים על איראן. הוא ציין כי השמחה שהובעה על ידי "אויביה של  איראן, כולל המשטר הציוני" לאחר הודעת ההתפטרות של שר החוץ מלמדת על הצלחתו ומהווה גורם מרכזי לכך שעליו להישאר בתפקידו.

כזכור, זריף הודיע שלשום על התפטרותו באמצעות חשבון האינסטגרם שלו, בו כתב: "אני מודה על נדיבותם של הממשלה ושל העם האיראני היקר והאמיץ. אני מתנצל על אי היכולת להמשיך ולשרת ועל כל הליקויים בשנים האחרונות במהלך כהונתי כשר חוץ".

זריף, שהחל את כהונתו כשר החוץ ב- 2013, לאחר היבחרו של חסן רוחאני לנשיא איראן, נחשב לאחד מאנשי הזרם המתון באיראן. יחד עם רוחאני ובתמיכתו, הוא הוביל את המשא ומתן להשגת הסכם הגרעין עם המעצמות, שנחתם ביולי 2015, וזכה על כך לביקורת מצד הזרם השמרני במג'לס, הפרלמנט האיראני. הידרדרותה של הכלכלה האיראנית בעקבות פרישת ארצות הברית מההסכם במאי 2018 והטלת הסנקציות מחדש על איראן החריפה את הביקורת נגדו בפרט ונגד ממשלתו של רוחאני בכלל.

לא ברור האם זריף התכוון באמת ובתמים להתפטר או שהיה זה תמרון שנועד להחזיר לו מעט מההון הפוליטי אותו איבד בתקופה האחרונה. על כל פנים, בעקבות הודעת ההתפטרות שלו, החל עליו מסע לחצים לחזור בו. כ-  150 חברי פרלמנט חתמו על מכתב שנשלח לרוחאני, ובו הביעו את תמיכתם בזריף וביקשו מהנשיא שלא לאשר את ההתפטרות.

הבעת תמיכה מפתיעה הגיעה הבוקר גם מאחד מיריביו של זריף – קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה האיראניים, המזוהה יותר מכל עם התוקפנות האיראנית במזרח התיכון. סוכנות "תסנים" מסרה כי סולימאני קרא לזריף למשוך את התפטרותו. הוא התייחס בדבריו לדיווחים באיראן, לפיהם זריף החליט להתפטר לאחר שלא הוזמן לפגישה שערך רוחאני עם נשיא סוריה, בשאר אסד, שהגיע לביקור בטהראן. סולימאני, שדווקא כן נכח בפגישה, ציין כי מדובר ב"חוסר תיאום" מצד לשכתו של רוחאני ולא הייתה כל כוונה להדיר את זריף מהפגישה: "עליי להדגיש כי זריף הוא האיש המרכזי המופקד על מדיניות החוץ של איראן בתוקף תפקידו כשר החוץ". סולימאני הוסיף כי "במהלך כהונתו כשר החוץ, זריף זכה תמיד לתמיכה ולאישור מצד בכירי הממסד, במיוחד מצדו של המנהיג העליון עלי ח'אמנאי".

בתגובה לדחיית ההתפטרות על ידי רוחאני, כתב זריף בחשבון האינסטגרם שלו: "כמי שעומד בראש מדיניות החוץ ומגן על הביטחון הלאומי ועל זכויות העם האיראני בזירות הבינלאומיות, כל ענייני היה בקידום מדיניות החוץ ובקידום האמינות של משרד החוץ". זריף הודה על "התמיכה ללא סייג" שקיבל ביממה החולפת מהעם האיראני, מאנשי האינטליגנציה ומהפקידות הבכירה. הוא הביע את תקוותו כי משרד החוץ יוכל למלא את תפקידיו "בהתאם לחוקה ולמדיניות, תוך שיתוף פעולה הדדי, ובהנחייתם של המנהיג העליון עלי ח'אמנאי והנשיא רוחאני".

תגיות:מוחמד זריףחסן רוחאניקאסם סולימאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה