חדשות בארץ

האסון בנחל צפית: כתבי אישום בהריגה נגד ראש המכינה ומנהלה החינוכי

ההחלטה הסופית האם להגיש כתבי אישום נגד יובל כאהן, לשעבר ראש מכינת "בני ציון", ואביב ברדיצ'ב, ששימש כמנהל התוכנית החינוכית שלה, כפופה לשימוע

  • כ"ב אדר א' התשע"ט
החיפושים בנחל צפית אחרי הנעדרים, 26 באפריל 2018 (צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)החיפושים בנחל צפית אחרי הנעדרים, 26 באפריל 2018 (צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)
אא

הפרקליטות תגיש כתבי אישום, בכפוף לשימוע, בעבירות של הריגה (בקלות דעת) וחבלה חמורה נגד יובל כאהן, לשעבר ראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון" בתל אביב, ונגד אביב ברדיצ'ב, ששימש כמנהל התוכנית החינוכית של המכינה. כך נמסר היום (רביעי) ממשרד המשפטים. השניים חשודים כי גרמו לאסון הכבד שהתרחש בשנה שעברה בנחל צפית בערבה, בו נהרגו תשע נערות ונער אחד. פרקליט המדינה שי ניצן אימץ את המלצת פרקליט מחוז דרום, אלון אלטמן, לשקול את העמדתם של השניים לדין, והודעה על כך נמסרה לפרקליטיהם.

האסון הכבד אירע ב- 26 באפריל 2018. במהלך טיול גיבוש של המכינה, בו השתתפו מועמדים להצטרפות אליה וחלק מחניכיה, הם צעדו בתוך החלק הצר של נחל צפית. שיטפון, שירד בעוצמה רבה במורד הנחל, פגע בקבוצה.

מכתב החשדות המפורט שהוכן בפרקליטות ונשלח לפרקליטיהם של כאהן וברדיצ'ב עולה כי בימים שקדמו לאירוע הקשה הצטברו התרעות ואזהרות רבות מפני שיטפונות צפויים בנחלי הדרום, באזור בו תוכנן הטיול. שני החשודים היו מודעים להתרעות, הן לפני היציאה לטיול והן במהלכו, אך למרות זאת לא ביטלו את הטיול. בימים שקדמו ליציאה לטיול, נודע לכאהן כי כל הטיולים של משרד החינוך באזורי השיטפונות בוטלו, אך לטענות הפרקליטות הוא התעלם מהמידע. חוות דעת מקצועית של סגן מפקד יחידת החילוץ ערבה, שהתנגד לקיום הטיול, הובאה לידיעתם של כאהן וברדיצ'ב, אך הם התעלמו ממנה.

זאת ועוד: אחת מהמדריכות במכינה, שהופקדה על הכנת הטיול, הפצירה בשני החשודים – בימים שקדמו לאירוע – שלא לקיים את הטיול, באומרה כי היא "מפחדת" משיטפון, אולם הם התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה. חברת חיזוי מזג אוויר, שנשכרה על ידי המכינה, העבירה מידע קונקרטי על חשש כבד לשיטפונות בנחלי האזור ביום הטיול, אך גם מידע זה לא זכה להתייחסות.

עוד עולה מכתב החשדות, כי הטיול תוכנן במקורו להיערך בנחל צאלים, אולם מסלול ההגעה לנחל נסגר בשל מזג האוויר. בשל כך, החליט ברדיצ'ב לשנות את המסלול ולהעבירו לנחל תמר ונחל צפית, על אף שההתרעות לשיטפונות התייחסו גם לאזור בו מצויים נחלים אלה. את החלטתו זו קיבל ברדיצ'ב על אף שמעולם לא טייל בנחלים אלו, לא הכיר את התוואי שלהם, ולא ערך הכנה כלשהיא לטיול בהם. ראש המכינה ידע על החלטתו של ברדיצ'ב לשנות את מסלול הטיול, אך נמנע מלברר עמו פרטים בנוגע למסלול החדש. כשנמסר לו למחרת כי חניכיו מטיילים בתוך תוואי נחל, הוא לא פעל למנוע את המשכו של הטיול, למרות ההתרעות והאזהרות מפני סכנת השיטפונות.

למרות ההתרעות שקיבל בערב שלפני הטיול ובבוקר הטיול עצמו, שהזהירו מפני ירידת גשמים וסכנת שיטפונות באזור, ברדיצ'ב לא פעל לביטול הטיול. זמן קצר מאוד לפני שהקבוצה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, הוא קיבל התרעה ממוקדת, ולפיה החל לרדת גשם באגן הניקוז של הנחל. במקום להפסיק את הטיול לאלתר, החשוד הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לתוך תוואי הנחל. כאהן, שקיבל אף הוא מידע "בזמן אמת" על ירידת הגשמים באגן הניקוז של הנחל והסכנה הצפויה לחניכים עקב כך, לא פעל להפסיק את הטיול.

בסיכומה של ההודעה שהוציא משרד המשפטים נאמר: "בעקבות מחדלים אלה, קבוצת המועמדים למכינה וחניכיה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, הגיעה לקטע המעוקי הצר של הנחל, ובשלב זה נפגעה על ידי שיטפון חזק מאוד. כתוצאה מפגיעת השיטפון, מצאו את מותם עשרה מהמועמדים למכינה וחניכיה, ושני חניכים נוספים נחבלו חבלות חמורות ואושפזו בבית החולים. יתר החניכים והמועמדים לגיוס, אשר הצליחו לתפוס מחסה בטרם פגיעת השיטפון, חולצו על ידי כוחות ההצלה, אשר לשם כך נדרשו להסתייע במסוקי חילוץ".

עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין, פרקליטיו של כאהן, מסרו את התגובה הבאה: "אנו מבקשים תחילה להביע צער עמוק לכאבן של המשפחות, שאיבדו את היקר להן מכל באסון הנורא, ושולחים להן את תנחומינו הכנים. באשר להחלטת הפרקליטות על העמדתו לדין של יובל כאהן – ולבטח בעבירה חמורה כעבירת ההריגה – סבורים אנו כי זו איננה מתיישבת עם דמותו של יובל כמנהיג ערכי, איש חינוך מהמעלה הראשונה, ועם התנהלותו האחראית ככלל ובאירוע המדובר בפרט. אנו תקווה כי לאחר שנשטח את משנתנו במסגרת הליך השימוע, תגיע הפרקליטות לכלל מסקנה כי אין מקום להעמידו לדין".

תגיות:נחל צפיתאסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה