מעניין

הצד ההלכתי של שיגור חללית ’בראשית’: מיהם החרדים שלקחו חלק במשימה, וכיצד?

בשבוע שעבר שוגרה החללית הישראלית 'בראשית', ועשתה היסטוריה כשהצטרפה לשלוש המדינות היחידות בעולם שעשו זאת לפניה ושיגרו חללית לירח - ארצות הברית, סין ורוסיה. מי הם החרדים שלקחו חלק במיזם פורץ הדרך, וכיצד?

אא

בשבוע שעבר שוגרה החללית הישראלית 'בראשית', ועשתה היסטוריה כשהצטרפה לשלוש המדינות היחידות בעולם שעשו זאת לפניה ושיגרו חללית לירח - ארצות הברית, סין ורוסיה.

את מיזם 'בראשית' מובילה עמותת SpaceIL שנוסדה בשנת 2011 וחרטה על דגלה מאז את פריצת הדרך הכה משמעותית הזו, שלצדה לא מעט שיקולים הלכתיים-תורניים.

מי שהתמודד עם אותם שיקולים בין היתר היה אלכס פרידמן - מתמטיקאי וחסיד חב"ד שמועסק כמנהל הנדסת המערכת של עמותת SpaceIL. "אני מתמטיקאי ותמיד עסקתי בחלל ובלוויינים, אבל אני לא היחיד", סיפר פרידמן בראיון ל'ישראל היום'. "הרמב"ם היה רופא ואסטרונום, והרבי מלובביץ' למד הנדסת חשמל, מתמטיקה ופיזיקה, כך שהשילוב בין חרדים למדע - לא כזה חריג".

 

לצד פרידמן מועסק בצוות המדענים והמהנדסים של SpaceIL יועץ הלכתי בשם הרב שרגא דהן - שמסייע כאשר סוגיות הלכתיות טעונות עולות על הפרק.

כך למשל, כשעלתה השאלה כיצד ניתן יהיה להפעיל את החללית מרחוק בשבת - הופנתה השאלה לרב הראשי הרב יצחק יוסף, שענה כי "בשעת הדחק אפשר להורות לאדם שאינו יהודי לבצע את המלאכה", היות ואם לא ינהגו כן, ישנו חשש שהחללית תצא ממסלולה, ותלך לאבדון חלילה.

פיקוח נפש, כך טוען פרידמן, זו שאלה בעייתית כשזה מגיע לתחום זה. "אם למשל תפרוץ בעיה בשישי בבוקר והיא תימשך לתוך השבת, אז אשאר בחדר הבקרה ואדאג לשים שם מראש שק שינה, אוכל מוכן וטלית", הוא אומר.

עותק מספר התנעותק מספר התנ

בטקס מרגש במיוחד שהתקיים כחודש וחצי לפני שיגורה, הוטמן בחללית עותק של התנ"ך על גבי דיסקים מיניאטורים, ציורי ילדים מישראל, מגילת העצמאות ועוד, ועל החללית עצמה נכתבו המילים 'עם ישראל חי'. תוך כדי שיגור החללית אמר פרידמן את תפילת הדרך שחוברה במיוחד עבור המעמד, על ידי הרב גדעון בנימין:

תוך כדי שיגור החללית אמר פרידמן את תפילת הדרך שחוברה במיוחד עבור המעמד, על ידי הרב גדעון בנימין (הברכה נאמרה כמובן ללא שם ומלכות, כיון שאין מברכים על נוסח אחר ממה שקבעו חז"ל):

"יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שתשלח ברכה והצלחה בכל מעשי ידינו. שתוליך את חלליתנו לשלום ותסמכיה לשלום, ותצילה מכל מיני תקלות, ונזכה לראותה מגיעה לירח לשלום. ותחזירה לשמחה ולשלום. כי ה' ייתן חכמה מפיו דעת ותבונה. כי אל שומע תפילה ותחנון אתה. ברוך אתה שומע תפילה".

 

עם אלו שאלות הלכתיות מתמודד מי שמבקש לשמור מצוות בחלל, ובכלל זה על הירח?

מי שהציף את הסוגיה הזו לראשונה היה האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ז"ל, ששהה על מעבורת החלל האמריקנית 'קולומביה' ובה אף קיפח את חייו.

זמן קצר לפני שיגורו פנה אילן רמון לרב חיים צבי קוניקוב - שליח חב"ד והרב הרשמי של סוכנות החלל האמריקנית  NASA, ושטח בפניו מספר שאלות הלכתיות - שאת התשובות עליהן פרסם הרב מאוחר יותר בקונטרס בשם 'אור ישראל'.

בין השאלות ששאל אילן רמון ז"ל היו כיצד ניתן לחשב את זמני כניסת השבת וצאתה בחלל והאם נכון לעשות זאת לפי שעון ישראל, מתי יש לקרוא קריאת שמע ולהתפלל, מתי ללבוש ציצית ולהניח תפילין, מתי שומרים שבת ואיך מחשבים את מועדי השנה. 

שאלות נוספות הן האם ניתן ללמוד את הלכות קיום המצוות באשר לקביעת זמני היום והלילה גם בארצות הצפוניות, האם מותר להיות על מעבורת חלל כאשר ידוע מראש כי היא תיסע בשבת, האם אדם שעומד על הירח מברך על קידוש הלבנה, והאם מותר לאסטרונאוט לקדש על היין בשבת ללא כוס קידוש. 

 

תגיות:חלליתחרדיםבראשיתשיגור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה