חדשות בארץ

דרשוביץ: כתבי אישום נגד נתניהו - סכנה לדמוקרטיה ולחופש העיתונות

במכתב ששלח ליועץ המשפטי לממשלה, טען המשפטן האמריקני הנודע פרופ' אלן דרשוביץ כי הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה בפרשות הקשורות ליחסיו עם התקשורת "תפתח תיבת פנדורה שממנה יצאו דברים נוראיים"

  • כ"ב אדר א' התשע"ט
דרשוביץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)דרשוביץ (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

פרופ' אלן דרשוביץ, הנחשב לאחד מבכירי המשפטנים בארצות הברית, שלח אתמול (שלישי) מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בו טען כי החלטה על הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקי 2000 ו- 4000 עלולה לפגוע בדמוקרטיה ובחופש העיתונות בישראל.

מכתבו של דרשוביץ בא על רקע ההמתנה הדרוכה בישראל לקראת הודעתו של מנדלבליט על החלטתו האם להגיש כתבי אישום בתיקים השונים של נתניהו. ככל הנראה, ההודעה צפויה להתפרסם מחר, ובשל כך קיצר ראש הממשלה את ביקורו ברוסיה, וישוב הערב לישראל.

בפנייתו ליועץ המשפטי לממשלה, טען דרשוביץ כי הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה בפרשות הקשורות ליחסיו עם התקשורת "תסכן את הדמוקרטיה ואת חופש העיתונות. היא תפתח תיבת פנדורה שממנה יצאו דברים נוראיים. כל אישי הציבור – מחוקקים, שופטים, תובעים, שוטרים, מנכ"לים – שביקשו סיקור חיובי מהתקשורת ופעלו למענה, יצטרכו להיחקר".

בהתייחסו לתיק 2000 – הפרשה העוסקת בשיחות שניהל נתניהו עם מו"ל העיתון "ידיעות אחרונות", ארנון מוזס – ציין המשפטן האמריקני כי "במקרה של ידיעות אחרונות, למעלה מ- 40 חברי כנסת ושרים הצביעו לטובת ידיעות אחרונות, בעוד שראש הממשלה נתניהו סיכל את החוק שקידם ידיעות אחרונות. רבים מחברי הכנסת הללו קיבלו אחר כך סיקור חיובי בידיעות אחרונות, אבל הם לא נחקרו. דווקא ראש הממשלה נתניהו, שסיכל את החוק של ידיעות אחרונות, הוא זה שמועמד לדין".

"הפער הזה", לדברי דרשוביץ, "חושף את המרווח העצום שיש לפרקליטות לעסוק בתביעה בררנית נגד כל מי שהם רוצים. וכך אין שום סייג לחדירה הגסה של גורמי האכיפה לתחום הרגיש, המוגן בחוק, של יחסי אישי ציבור ותקשורת. כל האשמה כזאת תיתן לגורמי האכיפה כוח רב מדי להכתיב לתקשורת ולאישי הציבור איך הם מתייחסים אחד לשני".

"בדמוקרטיה משאירים את הביקורת ליחסי תקשורת וממשלה לציבור המצביעים – ולא לפרקליטים", סיכם דרשוביץ, "אני מפציר בך, היועץ המשפטי לממשלה, לשקול את ההשלכות המסוכנות לדמוקרטיה ולחופש העיתונות, אם תקדם את ההאשמות הללו נגד ראש הממשלה".

כזכור, בפברואר 2018 המליצה המשטרה על הגשת כתב אישום נגד נתניהו בתיק 2000 באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. בנוגע למוזס, הומלץ להגיש נגדו כתב אישום באשמה של הצעת שוחד. בכירים בפרקליטות סבורים כי יש לאמץ את המלצת המשטרה ולהגיש כתב אישום נגד נתניהו בעבירת שוחד, בעוד מנדלבליט מתלבט וככל הנראה יחליט להימנע מהגשת כתב אישום בתיק זה.

בניגוד למחלוקת בתיק 2000, בתיק 4000 – העוסק ביחסיו של נתניהו עם שאול אלוביץ', בעל השליטה בחברת בזק ובאתר וואלה – ישנה, ככל הנראה, תמימות דעים על הגשת כתב אישום באשמת שוחד נגד ראש הממשלה, בכפוף לשימוע, בהתאם להמלצת המשטרה. הסכמה שוררת גם בנוגע לתיק 1000, המכונה גם פרשת המתנות, בה נתניהו צפוי להיות מואשם במרמה ובהפרת אמונים, בכפוף לשימוע.

בסרטון שפורסם הלילה בעמוד הפייסבוק של נתניהו, ציטט ראש הממשלה את מכתבו של דרשוביץ. לאחר מכן הוסיף: "אתם רואים, אזרחי ישראל – לא רק אתם יודעים שמדובר כאן בשבירת כל נורמה דמוקרטית. אני מדבר עם אישי ציבור, מנהיגים ברחבי העולם. אני מדבר עם בכירי המשפטנים בעולם. גם הם סבורים כך. שמעתם אחד מהם. הם אומרים: מדובר פה בתפירת תיקים, ברדיפה פוליטית, בשבירת כל נורמה בסיסית. מעולם לא היה תקדים במדינת ישראל, או בדמוקרטיה כלשהיא, שמעמידים מישהו למשפט בגלל סיקור חיובי, שאגב במקרה שלי גם זה לא היה".

תגיות:תיק 2000תיק 4000אביחי מנדלבליטאלן דרשוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה