המדריך המלא לחינוך ילדים

הרב זמיר כהן - שאלות על תופעות של קנאה בין אחים וחברים

תשובות לשאלות נפוצות בחינוך ילדים, מתוך ספרו החדש של הרב זמיר כהן. כתבה תשיעית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שאלה: ילד הנוטה להציק לאחיו ולאחיותיו, או לחבריו בגן ובבית הספר, ללא שום סיבה. דבר הבא לידי ביטוי בהשחתת יצירותיהם או הפרעה למשחקיהם. כיצד ניתן למגר תופעה זו?

תשובה: התנהלות כזו של ילד, מלמדת בדרך כלל כי הוא זקוק באופן נואש להתייחסות סביבתית שתוכיח לו כי הוא קיים ומורגש. ילד שחסרה לו התייחסות ותשומת לב מהוריו או ממחנכיו, עלול מאוד לנסות להשיג זאת בדרך הרעה. שהרי כאשר הוא מציק ומפריע או משחית יצירה, כולם מגיבים בהקצנה. מבחינתו משמע - אני קיים! הנה יש לי נוכחות שכולם חייבים להתייחס אליה בעוצמה. באותה שעה הוא בא על סיפוקו.

לכן, כאשר קיימת סבירות ואפילו חשד שהילד משחית או מפריע מסיבה זו, יש לחפש כל הזדמנות להרעיף עליו מסרי אהבה, מילות הערכה ודברי שבח, על כל מעשה טוב שעשה, ואפילו על מעשה קטן ביותר. ואילו כאשר הוא מציק או משחית, אין לתת לו יחס מיוחד, אלא להגיב במילים קצרות ויבשות ובטון החלטי: "לא מפריעים למי שמשחק!", "אסור לשבור ולהשחית!". ואם קיים חשש שעקב ההתייחסות הרגועה יחסית הוא ימשיך להציק ולהשחית, יש לקחתו לחדר אחר ולהעסיקו בענין אחר.

כך הוא ילמד עם הזמן שלא יוכל להשיג את מבוקשו בדרכים שליליות, אלא אך ורק באמצעות התנהגות טובה ונכונה.

ואם הדבר אינו מועיל והילד מממשיך בהרגלו הרע להציק ולהשחית, יש לבצע בתודעתו התנייה בין התנהגות שלילית מסוג זה, לבין הפסד עצמי. למשל, אם פירק את המשחק שבנה אחיו או חברו בעמל רב, יקח אותו ההורה לחדר ויסתגר אתו למשך רבע שעה או עשרים דקות, בעוד ההורה קורא בספר. וכשיתלונן יאמר לו ההורה: "אתה כאן כדי לערוך חשבון נפש עם עצמך, האם היה נכון לפרק ולהשחית את מה שאחיך כל כך טרח ועמל לבנות". (אולם אין לסגור ילד לבד בחדר, משום תחושת התסכול העמוק העלול להביאו להתמרדות קבועה, או לחילופין תחושת פחד משתק העלול לפתח חרדות).

בדרך כלל, לאחר פעמים אחדות כאלה, יעדיף הילד לחדול מההרגל הרע להציק ולהשחית.

במקביל, כאמור, יש לזכור היטב, כי ילד זה משדר בהתנהגותו אותות מצוקה של מחסור בקבלת תשומת לב, וחסך באישור לקיומו העצמי. לפיכך יש ליזום התעניינות בו ובתחומים האהובים עליו, להחמיא לו על כישרונותיו בתחומים בהם הוא מוצלח, לרוממו מאד בכל מעשה טוב שעושה, ולהרבות בדברי שבח נכונים, אהבה והערכה, לילד הנפלא והאהוב כל כך.

 

קנאה בין אחים

שאלה: כיצד להתמודד עם קנאה בין אחים?

תשובה: כאשר מתגלים סימנים של קנאה בין האחים, תחילה יש לבדוק האם הגורם לכך נעוץ ביחס מפלה של ההורים לאחד מהם.

לעיתים, ילד המבריק בחכמתו מאחיו, או מזכיר לאחד ההורים במראהו או באופיו את אחד מהוריו, או שחלה מאוד בעברו ועקב כך ההורים נקשרו אליו במיוחד, או שסובל מבעיה קבועה אשר בגללה ההורים חשים צורך לפצותו על סבלו, עלול לגרום להורים להפלותו לטובה על פני שאר אחיו. דבר המעורר קנאה אצל שאר האחים או אפילו אצל אחד מהם הרגיש יותר לענין זה.

לכן, במקרים כאלו על ההורים לשנות את גישתם, ולהעניק במילים ובמעשים לכל האחים את אשר הם מעניקים לילד זה (למעט כמובן צרכים מיוחדים להם נזקק הילד המיוחד). וכבר אמרו חכמים (שבת י ע"ב): "לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים". והרי משפט זה נאמר בענין יעקב אבינו שהעניק כתונת פסים לבנו, יוסף, ואמרו חכמים שהיה עליו להימנע מהשינוי על אף שיוסף היה יתום מאמו, בעוד לשאר האחים הייתה אמא.

ואם סיבת הקנאה אינה תלויה בהורים, אלא משום שתינוק חדש הצטרף למשפחה, והילד הגדול ממנו, אשר היה עד היום הקטן שבילדים וקיבל את כל מסרי הפינוק, חש לפתע שמישהו תפס את מקומו. בפרט כאשר נולד ילד שני, הרי עד הגעתו היה אחיו הגדול בן יחיד שקיבל מהוריו את כל תשומת הלב. במקרה כזה יש לבטל את תחושת התחרות בין האחים באמצעות שיתוף הילד הגדול בטיפול בילד הקטן והרך. בדרך זו הוא יהיה גאה על היותו שותף להורים באחריות על הקטן ובטיפול בצרכיו, וכבר לא יראה בו מתחרה. שהרי הוא אינו במעמדו, אלא במעמד הגדולים המטפלים.

וכאשר ההורים מטפלים בקטן בנוכחות הגדול, יזכרו לא להזניח את הגדול, אלא לשוחח אתו תוך כדי הטיפול, להתעניין בשלומו בכנות ולהחמיא לו.

כך גורם התחרותיות יוסר, והגדול ישמח בהצטרפות ילד נוסף למשפחה.

 

לקנות לכולם?

שאלה: יש המנהיגים בביתם שאם קונים חפץ מסוים לאחד מהילדים כי הוא זקוק לכך, כמו ילקוט חדש, מיד קונים גם לשאר הילדים, למניעת טענות ותלונות. האם הנהגה זו נכונה?

תשובה: הנהגה זו אינה נכונה. על הילד להתרגל שמי שבאמת זקוק לחפץ חדש, מקבל את צרכו. כעת רק אחיו זקוק לילקוט במקום הקודם שנקרע או אינו מכיל את כל ספריו, ורק הוא מקבל, וכאשר בעתיד רק הוא עצמו יזדקק לדבר מה, רק הוא יקבל.

רק כלפי מתנות וגילויי אהבה וחיבה לאחד הילדים, הזהירו חכמים ואמרו (שבת י ע"ב): "לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים".

המאמר מתוך ספרו של הרב זמיר כהן, "המדריך המלא לחינוך ילדים". להזמנה לחצו כאן.

תגיות:הרב זמיר כהןקנאההמדריך לחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה