חדשות בעולם

פנס נפגש עם מנהיג האופוזיציה של ונצואלה וקרא להגביר הלחץ על מדורו

סגן נשיא ארצות הברית, שהשתתף בפסגה האזורית של "קבוצת לימה" בקולומביה, הבהיר כי ארצו נחושה לתמוך בחואן גוואידו, שהכריז על עצמו כנשיאה הזמני של ונצואלה. הממשל האמריקני הודיע על הטלת סנקציות חדשות על משטרו של ניקולס מדורו, המסרב לעזוב את כס הנשיאות בקראקס

  • כ"א אדר א' התשע"ט
פנס, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)פנס, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, נפגש אתמול (שני) בבוגוטה בירת קולומביה עם מנהיג האופוזיציה של ונצואלה, חואן גוואידו. הפגישה, בה נכח נשיא קולומביה איון דוקה, התקיימה בשולי הפסגה האזורית של "קבוצת לימה", הכוללת 12 מדינות, שנערכה בצל המשבר המעמיק בוונצואלה. הפסגה כונסה כדי להביע תמיכה בגוואידו ולדון בצעדים ללחוץ על נשיא ונצואלה ניקולס מדורו, המסרב לעזוב את כסאו, לעשות זאת בהקדם.

כזכור, לפני חודש הכריז גוואידו על עצמו כנשיאה הזמני של המדינה במקומו של מדורו וזכה להכרה מיידית מצד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומדינות נוספות רבות שהלכו בעקבותיו. מדורו, שעלה לשלטון ב- 2013, ניצח אומנם בבחירות לנשיאות בשנה שעברה, אך מתנגדיו טוענים כי הבחירות זויפו וכי משטרו אינו לגיטימי – טענה שזוכה לגיבוי בינלאומי נרחב. במדינה פרץ גל מחאה נגד מדורו, ומאות אלפי בני אדם יצאו להפגין ברחובות. למשבר הפוליטי בוונצואלה נלווה משבר כלכלי חמור, הכולל מחסור חמור במזון ובתרופות וגורם לעוני ולסבל רב בקרב התושבים. בסוף השבוע חלה הסלמה במשבר, לאחר שחיילי צבא ונצואלה חסמו את הגבולות עם ברזיל וקולומביה ומנעו את ניסיונה של האופוזיציה בראשות גוואידו להכניס למדינה משאיות עם סיוע הומניטרי שהגיע ברובו מארצות הברית. החיילים השתמשו בגז מדמיע ובירי חי נגד התושבים שניסו לאסוף את הציוד, והעלו באש שתי משאיות עם תרופות ומזון. כ- 300 בני אדם נפצעו בעימותים, ובגבול עם ברזיל נרשמו לפחות שלושה הרוגים. מדורו הכריז על ניתוק היחסים עם קולומביה.

בנאומו בפסגה בבוגוטה, אמר פנס כי האלימות של משטר מדורו במהלך סוף השבוע רק מחזקת את נחישותה של ארצו לתמוך במנהיג האופוזיציה גוואידו: "הנשיא טראמפ ביקש ממני להיות כאן כדי להעביר מסר פשוט לך ולתושבי ונצואלה: אנחנו אתכם במאת האחוזים. נמשיך לעמוד לצדכם עד להשבת הדמוקרטיה והחירות". פנס קרא למדינות החברות ב"קבוצת לימה" להגביר את הלחץ על משטרו של מדורו. בין היתר, הוא ביקש מהן להקפיא את הנכסים של חברת הנפט הממשלתית של ונצואלה הנמצאים בשטחן. הוא הודיע כי ארצו תעניק סיוע נוסף בסך 56 מיליון דולר לבעלות בריתה באזור המסייעות לתושבי ונצואלה. בנוסף הכריז פנס כי הממשל מטיל סנקציות חדשות על ארבעה מושלים בוונצואלה, המשתפים פעולה עם מדורו במניעת הכנסת הציוד ההומניטרי. בנוסף, הממשל ביקש ממועצת הביטחון להתכנס לישיבה מיוחדת לדון במצב בוונצואלה.

הודעת הסיכום של הפסגה קראה למדורו לעזוב באופן מיידי את השלטון כדי לאפשר בחירות דמוקרטיות. שר החוץ של קולומביה, קרלוס הולמס טרוחילו, טען כי ממידע מודיעיני עולה שנשקף איום לחייהם של גוואידו ובני משפחתו, והבהיר כי מדורו יהיה אחראי לכל פעולה אלימה שתינקט נגד מנהיג האופוזיציה או קרוביו.

בראיון שהעניק מבוגוטה לרשת פוקס ניוז, שיבח פנס את המנהיגות שגילה גוואידו במהלך המשבר בוונצואלה. "אנחנו בטוחים שהוא ימשיך להפגין את אומץ הלב שהפגין ולעמוד איתן", אמר, "ארצות הברית תעמוד לצדו".

בהתייחסו לאפשרות שארצות הברית תפעל באופן צבאי כדי להביא להדחת מדורו, אמר פנס: "הנשיא טראמפ הבהיר כי אנו מקווים למעבר שלטוני בדרכי שלום שיצא לפועל הודות ללחץ הדיפלומטי והכלכלי והקול שמשמיעות אומות העולם. אך כל האופציות על השולחן". הוא הדגיש כי ארצו תמשיך לשלוח סיוע הומניטרי לתושבי ונצואלה ולדאוג שהוא יועבר אליהם: "נמשיך להפעיל לחץ כלכלי ודיפלומטי על משטר מדורו, ואני מאמין בכל לבי שיבוא יום בו ונצואלה תהיה שוב חופשיה".

תגיות:מייק פנסונצואלהחואן גוואידו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה