חדשות בארץ

המשבר בהר הבית: מתחם שער הרחמים הפך באופן מעשי למסגד

הווקף בהר הבית ערך בימים האחרונים שיפוצים במבנה הנמצא במתחם כדי להכשירו לתפילת מוסלמים, וזאת בניגוד לסטטוס קוו. ישראל מנהלת מגעים עם ירדן לפינויו של המתחם וסגירתו, אך בינתיים המוסלמים קבעו עובדות בשטח

שער הרחמים (צילום: נועם מוסקוביץ’, פלאש 90)שער הרחמים (צילום: נועם מוסקוביץ’, פלאש 90)
אא

הווקף המוסלמי בהר הבית ממשיך בתוכניתו להפיכת מתחם שער הרחמים (באב אל-רחמה) למסגד נוסף על ההר. על פי הדיווח ב"ישראל היום", המסגד למעשה נפתח אתמול לאחר עבודות שיפוצים שביצע הווקף במקום בימים האחרונים. אל המקום הוכנס ציוד, כולל שטיחי תפילה. הווקף אף מינה אימאם למסגד המיועד.

מדובר בהפרה מוסלמית בוטה נוספת של הסטטוס קוו בהר הבית. כזכור, ב- 1996 פתח הווקף – בשיתוף פעולה עם הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל – מסגד במבנה התת-קרקעי הקרוי אורוות שלמה, בצד הדרום-מזרחי של הר הבית. מסגד זה נחשב לגדול ביותר במזרח התיכון. שנתיים לאחר מכן נחנך מסגד נוסף ללא תגובה ישראלית.

המשבר הנוכחי פרץ לפני כשבועיים, לאחר שירדן יזמה את הרחבת מועצת הווקף – הנמצאת בשליטתה. אל המועצה בת 11 החברים נוספו 7 אישים, המזוהים עם הרשות הפלסטינית והפת"ח. עם מינויה של המועצה החדשה, הגיעו חבריה אל מתחם שער הרחמים וקיימו בו תפילה, זאת בניגוד לצו בית משפט מ- 2003 שהורה על סגירת המתחם. המקום שימש בעבר מקום התכנסות ולימוד למוסלמים, והצו לסגירתו הוצא בשל העובדה שבמקום פעלה אגודה אסלאמית הקשורה לארגון החמאס.

בתגובה להפרת הצו, סגרה המשטרה את שערי המתחם בשלשלאות ברזל. ביום שני שעבר חזר הווקף למקום: אנשיו ניסו לפרוץ בכוח את הכניסה למתחם ושוב קיימו תפילה באזור. כוחות משטרה הגיעו אל המקום, ועצרו 5 פלסטינים לחקירה. לקראת תפילות יום השישי עצרה המשטרה כ- 60 פלסטינים, מתוך מטרה למנוע את הפרות הסדר הצפויות על הר הבית. אך צעד זה לא הספיק: אלפי מוסלמים הגיעו אל המתחם, עקרו את השערים בכניסה אליו והתפללו במבנה.

ביום ראשון לפנות בוקר עצרה המשטרה לחקירה את יו"ר מועצת הווקף בהר הבית, השייח' עבד אל-עזים סלהב, וסגנו נאג'ח בכיראת, בחשד שפעלו להפר את צו בית המשפט. בתום החקירה הוצא נגדם צו הרחקה מהר הבית למשך שבעה ימים. ירדן גינתה את מעצרם של השניים והגדירה את הצעד הישראלי כ"הסלמה חמורה".

מאחורי הקלעים מתנהלים מגעים בין ישראל וירדן כדי לפתור את המשבר, כשעל פי הידוע ישראל דורשת את פינויו של המתחם וסגירתו בהתאם לצו המשפטי. גורמים מדיניים הבהירו כי ישראל לא תסכים להפיכת מתחם שער הרחמים למסגד נוסף, וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר הנחיה ברוח זו לגורמי האכיפה המשטרתיים. המצב בשטח, כאמור, נראה אחרת. גם הבוקר הגיעו מוסלמים אל המקום וערכו בו את תפילתם באין מפריע.

תגיות:הר הביתשער הרחמיםהווקף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה