חדשות בעולם

נתניהו על התפטרות זריף: ברוך שפטרנו

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הגיב על התפטרותו של שר החוץ האיראני באומרו כי מדיניותה של ארצות הברית כלפי איראן לא תשתנה: "זריף ורוחאני הם רק אנשי החזית של מאפיה דתית מושחתת. המשטר חייב להתנהג כמו מדינה נורמלית"

  • כ"א אדר א' התשע"ט
נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)נתניהו (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הבוקר (שלישי) על הידיעות מאיראן, לפיהן שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התפטר אמש מתפקידו. נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הלך זריף, ברוך שפטרנו. כל עוד אני כאן - לאיראן לא יהיה נשק גרעיני".

זריף מצא דרך מקורית להודיע על התפטרותו – באמצעות חשבון האינסטגרם שלו, בו כתב: "אני מודה על נדיבותם של הממשלה ושל העם האיראני היקר והאמיץ. אני מתנצל על אי היכולת להמשיך ולשרת ועל כל הליקויים בשנים האחרונות במהלך כהונתי כשר חוץ". בשעות הראשונות לאחר פרסום הידיעה לא היה ברור האם אכן זריף הגיש את התפטרותו, וברשתות החברתיות באיראן הועלתה השערה שחשבון האינסטגרם שלו נפרץ. סגן הדובר של משרד החוץ האיראני, סייד עבאס מוסאווי, אישר בהמשך – בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א – את נכונות הידיעה.

זריף, שהחל את כהונתו כשר החוץ ב- 2013, לאחר היבחרו של חסן רוחאני לנשיא איראן, נחשב לאחד מאנשי הזרם המתון באיראן. יחד עם רוחאני ובתמיכתו, הוא הוביל את המשא ומתן להשגת הסכם הגרעין עם המעצמות, שנחתם ביולי 2015, וזכה על כך לביקורת מצד הזרם השמרני במג'לס, הפרלמנט האיראני. הידרדרותה של הכלכלה האיראנית בעקבות פרישת  ארצות הברית מההסכם במאי 2018 והטלת הסנקציות מחדש על איראן החריפה את הביקורת נגדו בפרט ונגד ממשלתו של רוחאני בכלל. באוגוסט האחרון הדיח המג'לס מתפקידיהם מספר שרים בקבינט של רוחאני, והנשיא עצמו אף זומן לדיון מיוחד כדי לתת דין וחשבון על תפקודה של ממשלתו בכל הנוגע למשבר הכלכלי. התפטרותו של זריף מסמלת, יותר מכל, את כישלונו של הסכם הגרעין בעיניים פנים-איראניות.

בשלב זה לא ידוע האם זריף הגיש את התפטרותו באופן רשמי לנשיא רוחאני, והאם רוחאני קיבל את ההתפטרות. ראש הסגל של רוחאני, מחמוד ואאזי, דחה ידיעות בתקשורת לפיהן ההתפטרות התקבלה.

על פי דיווחים מאיראן, על שר החוץ המתפטר מופעלים לחצים לחזור בו מהתפטרותו. ועדת החוץ והביטחון של המג'לס האיראני תתכנס היום כדי לדון בהתפטרות. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי 150 חברי פרלמנט חתמו על מכתב שנשלח לרוחאני, ובו הביעו את תמיכתם בזריף. הם ביקשו מהנשיא שלא לאשר את ההתפטרות וללחוץ על השר המתפטר לחזור בו.

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, הגיב הלילה בחשבון הטוויטר על התפטרותו של זריף. הוא כתב כי יש להמתין ולראות האם אכן מדובר בהתפטרות של ממש: "בכל מקרה, הוא ורוחאני הם רק אנשי החזית של מאפיה דתית מושחתת. אנחנו יודעים שחמינאי מקבל את כל ההחלטות הסופיות". הבכיר האמריקני הוסיף כי מדיניותה של ארצות הברית כלפי איראן לא תשתנה לאחר לכתו של זריף: "המשטר האיראני חייב להתנהג כמו מדינה נורמלית ולכבד את עמו".

תגיות:מוחמד זריףמייק פומפאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה