חדשות בעולם

שר החוץ האיראני התפטר

שר החוץ של איראן ואדריכל הסכם הגרעין עם איראן, מוחמד ג'וואד זריף, התפטר: "אני מתנצל על כך שאיני יכול להמשיך לשרת, ועל המגרעות בשנים האחרונות"

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף (צילום: shutterstock)שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף (צילום: shutterstock)
אא

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הודיע אמש (שני) על התפטרותו. בצעד מפתיע, זריף פרסם את דבר התפטרותו בחשבון האינסטגרם שלו. בהודעתו כתב: "אני מתנצל מעומק הלב על כך שאיני יכול להמשיך לשרת, ועל כל המגרעות והבעיות בשנים האחרונות, בזמני כשר חוץ. אני מודה לעם האיראני. היו שמחים וגאים".

הידיעה אומתה בידי סוכנות הידיעות הממשלתית "אירנ"א", אשר קיימה שיחה עם בכיר משרד החוץ של איראן.

לעת עתה, לא ברור מהי הסיבה שהביאה להתפטרותו והאם מדובר במהלך יזום.

כזכור, הממשל האמריקני הודיע על פרישתו מהסכם הגרעין עם איראן שנחתם עמה ביולי 2015. בעקבות הפרישה, חתם טראמפ על תזכיר נשיאותי אשר השיב את הסנקציות שהוסרו מאיראן בתקופת כהונת ממשל אובמה. סנקציות אלה הובילו להחמרת המצב הכלכלי באיראן, כשבמוקד ההתקפות היה זריף, שהוגדר כ"אדריכל" של הסכם הגרעין והואשם במצב על ידי השמרנים בבית הנבחרים.

זריף, בן 59, כיהן כשר החוץ מאז 2013. הוא הופיע רבות באולפני החדשות הבינלאומיים ושימש למעשה כדובר הממשלה האיראנית.

כעת, מעניין יהיה לראות מה יהיה גורלו של הסכם הגרעין: חמש המעצמות שנותרו חברות בהסכם –  סין, צרפת, בריטניה, גרמניה ורוסיה – ובנוסף גם האיחוד האירופי, נחלקות ביניהן באשר לדרך הפעולה שהם אמורות לנקוט או שלא לנקוט – נגד איראן.

כך למשל, בדצמבר האחרון הודתה איראן כי היא ערכה ניסויים בטילים בליסטיים. אך נראה היה כי החברות בהסכם מגיבות לכך באופן הטרוגני: בזמן שבאיחוד האירופי הודיעו בתחילת ינואר כי הם מחילים "סנקציות סמליות" על איראן, דווח במקביל בסוף ינואר כי המדינות האירופאיות החתומות על ההסכם – גרמניה, צרפת ובריטניה השלימו את הקמתו של מנגנון תשלומים אירופי שיעקוף את הסנקציות האמריקניות. המדינות שעשו זאת תלו את פועלם בכך שזה היה התנאי של טהראן לשמור על התחייבויותיה לצמצם את פעילות הגרעין שלה גם אחרי הפרישה.

תגיות:איראןהתפטרותמוחמד ג'וואד זריף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה