חדשות בארץ

הזיכרון הציבורי קצר: האם גנץ באמת נגד הסכם הגרעין?

בשבוע שעבר אמר גנץ בנאום תקיף במיוחד כי הוא מתנגד ל"הסכם מינכן הצ'מברלייני" שנחתם ב-2015 מול הממשל האיראני. לאור מה שיובא כאן, נראה כי גנץ איכשהוא בונה על הזיכרון הציבורי הקצר

אא

בזמן ועידת מינכן לביטחון, נאם בני גנץ נאום די תקיף כשהוא מצהיר: "במשמרת שלי לא יהיה הסכם מינכן צ'מברלייני עם המשטר האכזרי. במשמרת שלי לא תהיה שום מדיניות פייסנית. במשמרת שלי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני". הוא חידד את דבריו למי שלא ירד מספיק לסוף דעתו, והוסיף כי הוא נוקט באותה מדיניות שמנהיג ראש הממשלה: "אני עומד כתף אל כתף איתו במלחמה נגד התוקפנות של איראן".

אך אם זה נראה היה ברור ומובן מאליו, כנראה שהיה צורך לנבור בארכיונים ולשאול, האומנם? בעיתון "ישראל היום" נברו בארכיונים ומצאו ארבעה ציטוטים ישנים של גנץ, אותם נביא בשורות הבאות.

קצת רקע: בין השנים 2012-2010, במהלך כהונתו של בני גנץ כרמטכ"ל, עלתה על שולחן צמרת הביטחון הישראלית סוגיית תקיפת הכור הגרעיני באיראן. בזמנו, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק תמכו בהפצצה מאסיבית של כל מבנה הכור, זאת בזמן ששטייניץ ויעלון חזרו בהם ברגע האחרון. אך בזמן שהללו הסכימו והללו התחבטו - גנץ סבר כי מתקפה ישראלית נגד אתרי הגרעין תהווה שגיאה קשה. כדוגמה לכך ניתן להביא את הגדרתו של הניו יורק טיימס שכתב אז על עמדתו כי היא אינה עולה בקנה אחד "עם הקו הקשה שמובילה הממשלה".

ב-2012, שלוש שנים קודם חתימת המעצמות, בראיון של גנץ למגזין 'הארץ' הוא טבע את האמירה השנויה-במחלוקת לפיה "ההנהגה האיראנית מורכבת מאנשים מאוד רציונליים", כשהוא מטעים כי "זו תהיה טעות איומה עבורם לייצר פצצה גרעינית". בעקבות דבריו של הרמטכ"ל הישראלי יצא ה-CNN בסיכום קצר של דבריו כשהם מציינים כי "הרמטכ"ל השמיע נימה שונה מזו של ראש הממשלה בנימין נתניהו". זאת בזמן שבמקביל הם מצטטים את דבריו של נתניהו בתקופה זו - בה לחץ על הנשיא אובמה להעלות הילוך מול המשטר הרצחני, כשהוא מתריע כי "אוזל הזמן שבו הסנקציות המערביות על איראן משפיעות באופן משמעותי על תוכנית הגרעין של טהרן".

מאוחר יותר, יצא אף שר הביטחון דאז, אהוד ברק, נגד אמירתו ותקף כי "איראן אינה רציונלית במובן המערבי של המילה". בספטמבר 2012 נאם ראש הממשלה באו"ם והציג את הכרזה המפורסמת המאיירת את הפצצה האיראנית, ובו עורר את מדינות העולם להתעורר ולפעול אל מול איראן: "יש אנשים שמאמינים שניתן להרתיע איראן חמושה בנשק גרעיני כפי שהורתעה ברית המועצות. זוהי הנחה מסוכנת ביותר".

במרץ 2015, חודש לאחר סיום כהונתו כרמטכ"ל ומספר חודשים קודם חתימת ההסכם, התראיין גנץ לעיתונאית אילנה דיין בתוכנית "עובדה", ומדבריו ניתן היה להבין כי הוא זה שטרפד את תקיפת הסכם הגרעין: "זה לא הגיע אף פעם לידי 'תמריא ותטוס'". לאחר שדיין ניסתה להסיק מדבריו כי הוא האחראי לכך, השיב גנץ כי "אני רוצה להאמין ולחשוב שהם הקשיבו והתחשבו".

בספטמבר 2015, כחודשיים לאחר חתימת ההסכם, טען גנץ כי "אני מסכים שאפשר היה להשיג הסכם טוב יותר, אבל אני רואה את חצי הכוס המלאה ואת ההצלחה שבהרחקת איראן 15-10 שנה מהגרעין. הדיפלומטיה הצילה ממלחמה. אני מבין מול מי אנחנו עומדים. זה הסכם וצריך להסתכל לעתיד". בהתייחסו לדבריו המפורסמים של הנשיא אובמה שאמר אז כי הנושא האיראני הוא בכלל נושא בינלאומי ולא ישראלי, אמר: "אנחנו הכי חזקים ואנחנו יודעים איך להתמודד עם טרור. העולם צריך לטפל בנושא האיראני – תנו לעולם להתמודד עם זה. אני מסרב להיכנס להיסטריה".

כך גם באוקטובר 2015, אמר גנץ כי "בכלל לא בטוח שניתן להשיגו בדרך צבאית".

תגיות:בני גנץהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה