חדשות בארץ

קושנר: עסקת המאה תקבע את הגבולות, היא תועיל לכלכלת האזור

יועצו הבכיר וחתנו של הנשיא טראמפ אמר כי הממשל מעוניין לראות ממשלה פלסטינית אחת שתמשול על יהודה ושומרון ורצועת עזה: "הפלסטינים רוצים ממשלה לא מושחתת שדואגת לאינטרסים שלהם"

קושנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)קושנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, התראיין היום (שני) לערוץ סקיי ניוז בערבית. קושנר, העומד בראש הצוות העוסק בחודשים האחרונים בהכנתה של "עסקת המאה" – תוכנית השלום של הממשל האמריקני – הביע את תקוותו כי ניתן יהיה להגיע באמצעותה ל"גישה חדשה", כלשונו, לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא ציין כי בתוכנית זו נעשה ניסיון לנסח "פתרונות מעשיים וצודקים" לסוגיות השונות העומדות במרכז הסכסוך, תוך התאמתם של פתרונות אלו למציאות של 2019.

הבכיר האמריקני לא חשף פרטים מתוכנית השלום של הממשל. לדבריו, הבית הלבן הצליח לשמור בחשאי על חלק גדול מהתוכנית, בעוד במשאים ומתנים קודמים, פרטים שונים של תוכניות השלום דלפו החוצה טרם זמנם, עובדה שגרמה למדינאים באזור לסגת מהן. הוא הבהיר כי "התוכנית המדינית מפורטת מאוד ומתמקדת בשרטוט הגבולות ובפתרון סוגיות הליבה".

קושנר הביע את תקוותו כי תוקם ממשלה פלסטינית אחת שתחבר את יהודה ושומרון לרצועת עזה: "יש הפרדה גאוגרפית בין הגדה המערבית ורצועת עזה, אבל אנו רוצים לראות אותן מאוחדות תחת הנהגה אחת. הפלסטינים רוצים ממשלה לא מושחתת שדואגת לאינטרסים שלהם".

"התמקדנו בארבעה עקרונות", הסביר קושנר, "הראשון שבהם – החירות. אנחנו רוצים שהאנשים ייהנו מחירות, חירות ההזדמנות, הדת והפולחן ללא קשר לאמונותיהם. בנוסף לכך – הכבוד. יש להגן על כבודם של האנשים, שיכבדו אחד את השני. העיקרון השלישי – עליהם ליהנות מהזדמנויות לשפר את חייהם מבלי לאפשר לסכסוכים של אבותיהם לחטוף את עתיד ילדיהם. ולבסוף, הביטחון".

קושנר הדגיש במהלך דבריו את הקשר שעושה תוכנית השלום בין המישורים המדיני והכלכלי. לדבריו, הפחתת המתח בין הפלסטינים והישראלים "תשפר את הזדמנויות הכלכלה הפלסטינית שהיו מוגבלות בהיעדר שלום". ההשפעה הכלכלית, הוסיף, לא תהיה מוגבלת אך ורק לישראלים ולפלסטינים אלא תחול על האזור כולו.

"במשך שנים נעשה שימוש בסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי להסית לקיצוניות. במשך שנים ההתנגדות לישראל איחדה את האזור, אבל כעת זה משתנה", ציין קושנר. הוא הוסיף כי איראן היא "הגורם הגדול ביותר לאי היציבות באזור". לדבריו, היא "פועלת באמצעות סוכניה ומממנת את המיליציות הטרוריסטיות כדי לערער את יציבותו של האזור, מה שמוביל להגברת מספר הפליטים ומפחית את ההזדמנויות הכלכליות".

יו"ר הימין החדש, שר החינוך נפתלי בנט, הגיב על דבריו של קושנר באומרו כי הם מבהירים את הברירה העומדת לפני הבוחר: "הבחירות הקרובות הן בדיוק על זה – האם מיד לאחריהן יתחילו ההליכים להקמת מדינה פלסטינית שתסכן את ביטחון ישראל, או לא". בראיון לכאן רשת ב' אמר בנט: "ביום שאחרי הבחירות יופעל על נתניהו לחץ חסר תקדים לקבל את מתווה טראמפ. אני לא אומר שנתניהו הסכים לכך, אבל הוא ביקש לדחות את הצגת התוכנית לאחר הבחירות כי הצגתה לפני הייתה מקשה". בנט הדגיש כי אינו חושב שראש הממשלה מעוניין בהקמת מדינה פלסטינית, אך "תחת הלחץ הבינלאומי המטורף, המשפטי, התקשורתי והציבורי - טראמפ יכופף את ממשלת נתניהו-לפיד גנץ להקים מדינה פלסטינית, אלא אם כן הימין החדש יהיה חזק כדי לבלום זאת. פרטי התוכנית ידועים למדי: מדובר על מעל 90% מיהודה ושומרון וחלקים מירושלים, מדובר על ממשלת פלסטין אחודה של יהודה ושומרון ועזה, מדובר על ייבוש יישובים מחוץ לגושים".

"אני לא טוען שנתניהו יעשה מעשה שרון כדי לחלץ את עצמו מכתבי האישום", הוסיף בנט, "אבל אנחנו לא מעלים על דעתנו את עצימות הלחץ אחרי הבחירות. אני טרוד מזה שעוד חודשיים יקימו פה מדינה פלסטינית על כביש 6 ומה שקורה לנו בעזה יקרה גם בכפר סבא. זה לא צחוק, וגם נתניהו לא סופרמן".

בליכוד מסרו את התגובה הבאה על דברי בנט: "כשבנט ושקד הקימו את הימין החדש הם אמרו שעשו זאת כדי למשוך קולות מלפיד וגנץ בכדי להגדיל את גוש הימין, ושהם לא יירו בתוך הנגמ״ש. עכשיו הם באים בהאשמות שווא נגד הליכוד במטרה למשוך קולות מהליכוד, דבר שיביא לעליית ממשלת השמאל של לפיד-גנץ, שמפלגתם תהיה גדולה יותר מהליכוד. בשעה שנציגים מהימין החדש קיימו מגעים עם לפיד-גנץ כדי להצטרף אליהם אחרי הבחירות, ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר חד-משמעית שיקים ממשלת ימין. ראש הממשלה נתניהו שמר על ארץ ישראל ועל מדינת ישראל מול הממשל העוין של אובמה והוא ימשיך לעשות זאת מול הממשל האוהד של טראמפ".

ואילו יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, הגיב בסיפוק על הראיון של קושנר לסקיי ניוז בערבית: "אנחנו מברכים את יוזמת קושנר להתנעת התהליך המדיני. היפרדות מהפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות היא אינטרס ישראלי. זאת הדרך שלנו במפלגת העבודה".

תגיות:ג'ארד קושנרעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה