דמויות ביהדות

הפטרת פרשת וישלח: הכירו את עובדיה הנביא, גר הצדק, והנס המופלא ליתומיו

עובדיה הנביא היה גר צדק שבא מאדום. באיזו תקופה ניבא, בזכות מה זכה לנבואה, וכמה פסוקים כולל ספרו? 10 עובדות על עובדיה נביא ה'

קבר עובדיה הנביא (צילום: Ori)קבר עובדיה הנביא (צילום: Ori)
אא

פרשת וישלח עוסקת במפגש יעקב ועשיו. ההפטרה נקראת בספר עובדיה, ועוסקת בנבואתו של עובדיה על אדום. לצד חורבנה של אדום, מתוארת תקומתו של בית יעקב: "וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ, וְדָלְקוּ בָהֶם וַאֲכָלוּם וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו כִּי ה' דִּבֵּר".

מיהו עובדיה הנביא, מחבר הספר? קבלו 10 עובדות

1. על פי חז"ל, נראה כי זהו עובדיה שהיה חי בתקופת בית ראשון, והיה אחראי על בית אחאב, עליו נאמר: "עובדיהו אשר על הבית",

2. בספר מלכים הוא מוגדר כ"ירא את ה' מאוד", והוא זה שהציל 100 נביאי ה', כאשר איזבל רדפה אחריהם להרגם.

3. ספר עובדיה הוא השביעי מתוך ספרי הנבואות תרי עשר. זהו הספר הקטן ביותר שבספרי התנ"ך, והוא מכיל פרק אחד ובו עשרים ואחד פסוקים. הספר עוסק בנבואת תוכחה ופורענות על אדום, ובנבואת תשועה ואחרית טובה לבית יעקב.

4. עובדיה מנבא: "והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש, ודלקו בהם ואכלום, ולא יהיה שריד לבית עשיו, כי ה' דיבר". (עובדיה י"ח) לעומת חורבן אדום, "ובהר ציון תהיה פליטה והיה קודש". גולי ישראל ישובו לארצם ויירשו אותה, ואו אז תוכר מלכות ה' בעולם: "והיתה לה' המלוכה".

5. במסכת סנהדרין מובא כי עובדיה היה גר אדומי, ועל כן הוא זכה לנבא על אדום. בילקוט שמעוני נאמר כך: "אמר לו הקב"ה לאליפז: אתה הוכחת לעבדי לאיוב בחזון,  שנאמר: 'בשעיפים מחזיונות לילה'. אני אעמיד ממך בן נביא שייפרע מבית אביך בחזון, שנאמר: 'חזון עובדיה'". (ילקוט שמעוני עובדיה, רמז תתקמט)

6. על עובדיה נאמר במסכת סנהדרין: "אמר רבי יצחק: מפני מה זכה עובדיהו לנביאות? מפני שהחביא מאה נביאים במערה, שנאמר: 'ויהי בהכרית איזבל את נביאי ה' ויקח עובדיהו מאה נביאים ויחביאם חמישים איש במערה". (סנהדרין לט, ב)

7. עובדיה היה עשיר מאוד, והוציא כל ממונו לצדקה והיה זן את הנביאים. כיוון שבא כל אותה הרעה היה לווה מיהורם בן אחאב, מה שהיה מספיק לנביאים. (שמות רבה לא, ד)

 

נס מופלא: כד השמן הפך למעיין נובע של שמן

8. כאשר נפטר עובדיה, הגיע יהורם לקחת את שני בניו של עובדיה לעבדים, במקום החוב הגדול שנוצר. כה נאמר בזוהר: "באותה שעה שמת אחאב מת עובדיה, ומלך יהורם בא לקחת את שני ילדיו, מה עשתה? הלכה לבית הקברות ועמדה על קברו של עובדיה וצעקה: 'ירא אלוקים אתה, כך וכך עושים ליתומיך'". לאחר מכן הלכה האלמנה לנביא אלישע וביקשה את עזרתו. כה נאמר בספר מלכים: "וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי-הַנְּבִיאִים צָעֲקָה אֶל-אֱלִישָׁע לֵאמֹר, עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת, וְאַתָּה יָדַעְתָּ, כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת ה' וְהַנֹּשֶׁה--בָּא לָקַחַת אֶת-שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ, לַעֲבָדִים. וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע, מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ, הַגִּידִי לִי, מַה-יֶּשׁ-לכי (לָךְ) בַּבָּיִת; וַתֹּאמֶר, אֵין לְשִׁפְחָתְךָ כֹל בַּבַּיִת, כִּי, אִם-אָסוּךְ שָׁמֶן. וַיֹּאמֶר, לְכִי שַׁאֲלִי-לָךְ כֵּלִים מִן-הַחוּץ, מֵאֵת, כָּל-שכנכי (שְׁכֵנָיִךְ)--כֵּלִים רֵקִים, אַל-תַּמְעִיטִי. וּבָאת, וְסָגַרְתְּ הַדֶּלֶת בַּעֲדֵךְ וּבְעַד-בָּנַיִךְ, וְיָצַקְתְּ, עַל כָּל-הַכֵּלִים הָאֵלֶּה; וְהַמָּלֵא, תַּסִּיעִי. וַתֵּלֶךְ, מֵאִתּוֹ, וַתִּסְגֹּר הַדֶּלֶת, בַּעֲדָהּ וּבְעַד בָּנֶיהָ; הֵם מַגִּישִׁים אֵלֶיהָ, וְהִיא מיצקת (מוֹצָקֶת). וַיְהִי כִּמְלֹאת הַכֵּלִים, וַתֹּאמֶר אֶל-בְּנָהּ הַגִּישָׁה אֵלַי עוֹד כֶּלִי, וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ, אֵין עוֹד כֶּלִי; וַיַּעֲמֹד, הַשָּׁמֶן. וַתָּבֹא, וַתַּגֵּד לְאִישׁ הָאֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לְכִי מִכְרִי אֶת-הַשֶּׁמֶן, וְשַׁלְּמִי אֶת-נשיכי (נִשְׁיֵךְ); וְאַתְּ בניכי (וּבָנַיִךְ), תִּחְיִי בַּנּוֹתָר".

אשת עובדיה ניגשה לנביא בבקשת עזרה, והוא שאלה בתגובה: "מה יש לך בבית?", כיוון שהברכה צריכה לחול על דבר מה, והיא השיבה כי יש לה רק אסוך שמן. בתגובה, הורה לה הנביא למהר וללוות כלים רבים משכניה. לאחר שהבית יתמלא כלים, תיצקי מתוך אסוך השמן שלך שמן לתוך שאר הכלים הריקים, וה' יתברך יהפוך את השמן למעיין, והשמן לא ייפסק עד כלות הכלים.

לאחר שהתמלאו כל הכלים בבית, הורה אלישע לאשת עובדיה למהר ולמכור את השמן ולשלם בו את החוב, "ואת ובנייך תחיי בנותר". סיפור הנס המופלא מוזכר בספר מלכים ונקרא בהפטרת פרשת וירא.

9. על פי המסורת, עובדיה קבור בכפר ברעם שבגליל העליון.

10. בפרק גן עדן מובא כי יש שבעה בתים בגן עדן. כה נאמר: "שבעה בתים יש בגן עדן, וזה סדרם... בבית ראשון... שוכנים גרי צדק שבישראל, שנתגיירו מעצמם, מרצונם הטוב, ולא בעל כורחם... וגר הצדק הנביא עובדיה ממונה עליהם".

לקריאת ספר עובדיה, לחצו כאן.

ללימוד ספר עובדיה עם מפרשי התנ"ך, לחצו כאן.

תגיות:נס פך השמןעובדיה הנביאאלישע הנביאגר צדקעובדיהדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה