חדשות בארץ

ההסכם בין גנץ ללפיד: חקיקה לשם ביצוע הרוטציה, הקמת מטבחון הנהגה משותף

בדרך להקמת מפלגת כחול לבן, סיכמו בני גנץ ויאיר לפיד את אופן חלוקת התפקידים בין מפלגותיהם בכנסת ה- 21. במידה והרכבת הממשלה הבאה תוטל על כחול לבן, גנץ יעמוד בראשותה עד ה- 1 בינואר 2022, ולפיד יחליפו לאחר מכן

  • י"ט אדר א' התשע"ט
חברי ה"מטבחון" של כחול לבן בהשקת המפלגה ביום חמישי האחרון (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)חברי ה"מטבחון" של כחול לבן בהשקת המפלגה ביום חמישי האחרון (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

פרטיו המלאים של ההסכם עליו חתמו בני גנץ, יאיר לפיד ומשה יעלון ביום חמישי האחרון, שהוביל להקמת מפלגת כחול לבן, נחשפו הבוקר (ראשון).

על פי הדיווח ב- ynet, ההסכם מכיל 19 סעיפים, שרובם מוקדשים להרכב הרשימה המשותפת למפלגות חוסן לישראל, יש עתיד ותל"ם ולתהליכי קבלת ההחלטות ברשימה. חלק הארי של ההסכם מוקדש לאופן חלוקת התפקידים בין מרכיבי כחול לבן.

"הצדדים יפעלו יחדיו כסיעה אחת, בתקופת כהונת הכנסת ה-21 והממשלות שיכהנו בתקופתה, בשיתוף פעולה", נכתב בתחילת המסמך. כפי שכבר התברר ביום חמישי, בראש הרשימה עומד בני גנץ, אחריו ממוקמים לפיד ויעלון. הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שדחף מאחורי הקלעים לכינון האיחוד הפוליטי במחנה השמאל-מרכז והצטרף אליו ברגע האחרון, שובץ במקום הרביעי.

על פי ההסכמה שהושגה בין גנץ ולפיד, המוגדרים כ"ראשי הרשימה", הם אלו שיקבלו את ההחלטות במשותף. בנוסף לכך, "תוקם 'הנהגה משותפת', בהרכב מר בני גנץ, מר יאיר לפיד, מר משה (בוגי) יעלון ומר גבי אשכנזי,  שיהיה מנגנון מתמיד לקבלת החלטות שוטפות. יו"ר חוסן לישראל ויו"ר יש עתיד רשאים להוסיף, כל אחד, לגוף זה נציג אחד מטעמו".

גנץ ולפיד הם שיקבעו את חלוקת התפקידים בכנסת ובממשלה שיוקצו לרשימה, תוך התייעצות עם חברי ה"מטבחון", כפי שמכונה ההנהגה המשותפת בעלת 4 הראשים. עם זאת, ההסכם קובע מראש כי מתוך 10 השרים הראשונים שיוקצו לכחול לבן בממשלה עתידית, 4 הראשונים בבחירת תפקידי השרים יהיו גנץ, לפיד, יעלון ואשכנזי. את המשרדים ה- 5, ה- 7, ה- 8 וה- 10 יבחרו נציגי יש עתיד, בעוד לאנשי חוסן לישראל תינתן הזכות לבחור את המשרדים ה- 6 וה- 9. "במידה ויהיו לסיעה שרים נוספים, תיקבע זהותם לאחר התייעצות ב'מטבחון' המצומצם". גנץ, לפיד ויעלון יהיו אחראים לשיבוץ נציגיהם למינויים השונים בכנסת ובממשלה.

עוד נקבע כי בתפקיד יו"ר הכנסת יכהן חבר כנסת מטעם יש עתיד. תפקיד יו"ר הקואליציה יעבור ברוטציה: בתקופת כהונתו של גנץ כראש ממשלה, יחזיק בתפקיד נציג יש עתיד, ולאחר שלפיד ייכנס למשרד ראש הממשלה יעבור תפקיד יו"ר הקואליציה לידי איש חוסן לישראל.

על פי הסיכום בין גנץ ולפיד, במידה והממשלה הבאה תורכב על ידי כחול לבן, גנץ יעמוד בראשותה בחלקה הראשון של הקנדציה, עד ה- 1 לינואר 2022, ולפיד יכהן כממלא מקומו. מכאן ואילך ועד תום כהונת הכנסת ה- 21 יחליפו השניים תפקידים: לפיד ייכנס למשרד ראש הממשלה וגנץ יכהן כממלא מקומו. הצדדים להסכם התחייבו לפעול לביצוע הרוטציה "בהתאם להוראות סעיף 28 לחוק יסוד: הממשלה, או בכל דרך חוקית אחרת המאפשרת זאת, לרבות שינויי חקיקה".

תגיות:יאיר לפידבני גנץבחירות 2019כחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה