עובדות שלא ידעתם

הידעתם מיהו המהנדס שהמציא את הרוכסן?

מי הציפור שבסמל האמריקאי, איפה גרים בקופסאות נעליים, ולמה אנחנו נושמים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

  • י"ט אדר א' התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם איזה בעל חיים מגן על עצמו באמצעות סירחון? הבואש, בעל חיים ממשפחה של יונקים טורפים, מוכר בעיקר בזכות הנוזל המסריח שהוא מתיז על תוקפיו כאשר הוא חש בסכנה. מדובר בריח רע במיוחד, וקשה להסרה. אז אם נתקלתם בבואש... כדאי שתתרחקו מהמקום.

2. הידעתם מדוע אנחנו נושמים? האדם זקוק לחמצן בדם, כדי להפיק אנרגיה. כדי להכניס את החמצן לדם, אנו נושמים. אנו שואפים אוויר דרך צינור הנשימה אל הריאות. הריאות מעבירות את החמצן לדם. בנשיפה מתרחש תהליך הפוך – הפחמן הדו חמצני עובר מהדם אל הריאות, ומשם אל מחוץ לגוף.

3. הידעתם איזו ציפור מופיעה בסמל האמריקאי? רבים חושבים שמדובר בנשר, אך למעשה, מדובר בעיט לבן ראש. הבלבול בין שתי הציפורים נפוץ מאד. למעשה, הנשר הוא אוכל נבלות, כשהעיט, לעומתו, הוא בעל חיים טורף.

4. הידעתם מי המציא את הרוכסן? הרעיון של הרוכסן עלה כבר במאה ה-19, אך רק בשנת 1917 נרשם הפטנט לרוכסן המוכר לנו היום, שהומצא על ידי מהנדס שבדי-אמריקאי בשם גדעון סאנדבק. תחילה הוא היה נפוץ בעיקר במדים ובבגדים חורפיים, ובהמשך הלך ונעשה נפוץ לעשרות שימושים.

5. הידעתם למה לאש יש צבעים שונים? צבע האש נקבע לפי חומר הבערה. חומרים המכילים גרגרי פחמן יוצרים להבה צהובה, פחמן דו חמצני יוצר להבות כחולות, נחושת יוצרת אש בצבע ירקרק ואילו אשלגן בוער בצבע סגול.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. הידעתם איפה אפשר לגור בתוך קופסת נעליים? טוב, לא בדיוק, אבל הביטאט 67 שבמונטריאול, קנדה, הוא מבנה מגורים שמורכב מקופסאות מגורים טרומיות שעשויות מבטון מזוין. הקופסאות נבנו במפעל, הובאו לאתר והורכבו זו על גבי זו. התוצאה היא מראה כשל קופסאות נעלים המונחות זו על זו, במבנה המעניק לכל "קופסא" מרחב, אוויר ואור. את המבנה תכנן האדריכל הישראלי-קנדי משה ספדיה.

7. הידעתם איזה בעל חיים יוצר אור? הגחליליות הן בעל החיים המאיר המוכר ביותר, אך ישנם בעלי חיים נוספים בעלי תכונה דומה, כמו למשל תולעת הרכבת, דג האנגלר ועוד.

תגיות:אשעובדות שלא ידעתםרוכסן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה