חדשות מדע וטכנולוגיה

הנה זה מגיע: הלילה תשוגר החללית הישראלית לירח

בעוד מספר שעות ישוגר מפלורידה הפלקון 9, טיל של חברת SpaceX, ועליו גאוות הטכנולוגיה הישראלית "בראשית", שתפליג לדרך בת כמה שבועות שבסופה תנחת על הירח

כאן תנחת "בראשית": פני הירחכאן תנחת "בראשית": פני הירח
אא

אם הכל ילך כשורה, הלילה, בשעה 03:45 (שעון ישראל) תשוגר החללית "בראשית" באמצעות טיל ה-Falcon 9 של חברת SpaceX. החללית תשוגר מבסיס נאס"א "קייפ קנאברל" שבפלורידה אל הירח. לאחר כ-2.5 דקות מעת השיגור, וכשהחללית תהיה בגובה של כ-80 ק”מ, אמור להיפרד השלב השני מהטיל המשגר כשהוא חוזר לקרקע ונוחת על גבי אסדת נחיתה אוטונומית באוקיינוס. לאחר מכן, כ-29.5 דקות מעת השיגור, וכשהחללית כבר בגובה של 60 אלף ק”מ, תשוגר החללית עצמאית לעבר מסלולה אל הירח.

ברגע ההיפרדות הזה החללית תתחיל לשדר אותות ראשונים שייקלטו בחדר הבקרה שבאתר השיגור, ולאחריהם היא תבצע סדרת בדיקות במשך 20 דקות. לאחר מכן, בסביבות השעה 04:45, שעון ישראל, כ-60 דקות מרגע השיגור, תיכנס החללית למצב שיוט. במידת הצורך, תפעיל החללית מנועים כדי להיכנס למסלול האליפטי הנכון. בשבועות הבאים החללית תנוע במסלול קבוע תוך שהיא תיכנס למסלול אליפטי הולך וקטן עד 4 באפריל.

מה קורה ב-4 באפריל? ובכן, אז צפוי כוח המשיכה להיכנס לפעולה תוך שהוא מושך את החללית אל קרביו. אלא שמאחר וכוח המשיכה הוא עצום, וכדי שחלילה היא לא תתרסק על הירח, תיעזר החללית במנועיה תוך שהיא מנצלת את שאריות הדלק כדי לבלום בזהירות על שטח הירח, כך שב-11 באפריל צפוי להתרחש הרגע ההיסטורי, והחללית "בראשית" תנחת על הירח. הנחיתה תתרחש באיזור בירח המכונה “ים הרוגע", הידוע גם כמכתש השני בגודלו על הירח, אשר שימש בנוסף כאזור הנחיתה של החלליות לונה 21 ואפולו 17.

לאחר הנחיתה על הירח, “בראשית” תמסור לנו דרישת שלום, כשלאחריה תבצע מספר מדידות על השדה המגנטי של הירח – מידע שישמש חוקרים במכון ויצמן.

החללית פותחה במשך 8 שנים, כשלא פחות מסך של 100 מיליון דולר הושקעו בה וגם לא מעט קשיים עברו עליה.

על פי נתוני SpaceX, שיגור עולה כ-62 מיליון דולר. עם זאת, מכיוון ש-SpaceIL מנצלת שיגור קיים של PSN 6, לוויין תקשורת אינדונזי, העלות עתידה להיות נמוכה משמעותית. על פי הפרסומים, ביחד עם שיגור החללית הישראלית והלוויין האינדונזי, ישוגר לחלל גם לוויין מחקר של חיל האוויר האמריקאי.

עד עתה הצליחו להגיע לירח 3 מעצמות בלבד: רוסיה, ארה"ב וסין, ואם אכן תצליח המשימה, ישראל תהיה הרביעית ברשימה המכובדת. עם זאת, “בראשית” גם תירשם בהיסטוריה של החלל, זאת מאחר והיא תהיה הכלי הפרטי הראשון שנוחת על פני הירח – ללא תמיכה ממשלתית.

תגיות:חלליתהירח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה