חדשות בארץ

"התבטאות פוגענית כלפי בעלת ברית": שגרירת ארה"ב בפולין דורשת מכץ להתנצל

בעקבות התבטאותו של השר ישראל כץ כי "הפולנים ינקו אנטישמיות עם חלב אמם", יצאה היום שגרירת ארה"ב בפולין בדרישה ממנו להתנצל על דבריו: "בקרב בעלות ברית קרובות כמו פולין וישראל אין מקום להתבטאויות פוגעות"

כץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)כץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

שגרירת ארה"ב בפולין, ג'ורג'ט מוסבאכר, אמרה היום במפגש עם עיתונאים כי על ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ להתנצל על דבריו בעניין מעורבות פולין בשואה. דבריה של מוסבאכר באו לאחר שאתמול כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "בין בעלות ברית קרובות כמו פולין וישראל אין מקום להערות פוגעניות כמו הצהרתו של שר החוץ הישראלי אתמול".

כזכור, השר כץ - שמונה ביום ראשון לתפקיד ממלא מקום שר החוץ, התבטא עוד באותו ערב נגד הפולנים. בראיון לערוץ i24news הוא אמר: "אני בן לניצולי שואה, אנחנו לא נשכח ולא נסלח, והיו הרבה פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים. יצחק שמיר אמר שהפולנים ינקו אנטישמיות עם חלב אמם. אף אחד לא יגיד לנו איך להביע את עמדתנו ואיך לכבד את זכר הנופלים".

חילופי הדברים באים על רקע המשבר הדיפלומטי בין ירושלים לוורשה שהחל לפני שנה בעקבות חוק השואה הפולני האוסר להתבטא באופן שיטיל על העם הפולני אחריות לפשעים שאירעו בתקופת השואה, אשר עבר חרף ההבטחה לקיים דיאלוג בין פולין לישראל בנושא. אך עם זאת נראה היה כי הצדדים הגיעו לפשרה, כשביוני האחרון דווח כי הצדדים הגיעו להבנות על נוסח החוק, לפיהן ממשלת פולין הסכימה למחוק את הסעיף המטיל אחריות פלילית. ביום חמישי שעבר, במהלך ביקורו בוורשה לרגל ועידת השלום והביטחון שהתקיימה בה, אמר נתניהו לעיתונאים ישראלים כי "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, ואני לא מכיר אדם אחד שנתבע על האמירה הזאת". הדברים עוררו זעם רב בפולין, וכך זומנה שגרירת ישראל בפולין לשיחת הבהרה. התבטאותו של נתניהו הוצגה לראשונה בג'רוזלם פוסט בו הוצג כי כביכול הוא אמר כי "האומה הפולנית" כולה שיתפה פעולה עם הנאצים, עובדה שעוררה את המשבר הדיפלומטי מחדש. ראש ממשלת פולין, מטיאוש מורבייצקי, כתב בטוויטר כי פולין מעולם לא שיתפה פעולה עם גרמניה בזמן מלחמת העולם השנייה וכי היתה קורבן בעצמה לכיבוש הנאצי. בעקבות הסערה פרסמה לשכת ראש הממשלה הבהרה שלפיה בשיחת התדרוך הוא "דיבר על פולנים ולא העם הפולני או המדינה פולין". עם זאת, הבהרותיו נפלו על אוזניים ערלות וראש הממשלה הפולני ביטל את הגעתו לוועידת וישגראד, ובהמשך דווח כי במקומו יגיע שר החוץ של פולין.

כאמור, בעקבות התבטאות כץ, הודיעה ממשלת פולין כי היא מבטלת לחלוטין את השתתפותה בוועידה, ולאחריה הודיע ראש ממשלת צ'כיה, אנדריי באביש, כי "במקומה יתקיימו שיחות בילטרליות". בנוסף, ראש ממשלת פולין אמר כי דבריו של כץ "לא מתקבלים על הדעת, מגונים וגזעניים לחלוטין". עוד בכירים בממשלה הפולנית גינו את דבריו של כץ. כך גם תקף השגריר הפולני בישראל, מריק מגירובסקי, ואמר כי התבטאויות סביב ההיסטוריה של העם הפולני בתקופת השואה ועל שיתוף הפעולה שלו עם המשטר הנאצי בזמן השואה הן בגדר "אמירות גזעניות שאינן מתקבלות על הדעת", לדבריו, "מפליא מאוד ששר החוץ החדש של ישראל ציטט אמירה מבישה וגזענית. זה בלתי מתקבל על הדעת".

עוד דווח כי גורמים רשמיים בוורשה יצאו בהודעה לפיה אם ישראל לא תפרסם התנצלות רשמית על אמירתו של כץ, פולין תשקול נקיטת צעדים מדיניים נגד ישראל.

תגיות:פוליןישראל כץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה