חדשות כלכלה

מינהל התכנון מקדם רפורמה נרחבת לביטול הקלות בנייה

על פי הפרסומים, מינהל התכנון וקבינט הדיור יקדמו בחודשים הקרובים רפורמה בענף הבנייה, אשר תכלול את ביטול ההקלות ושינוי במבנה התב"ע. הרפורמה תובא לאישור הממשלה הבאה

תמונת אילוסטרציה (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)תמונת אילוסטרציה (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)
אא

מטה הדיור ומינהל התכנון מקדמים מהלך שיקבע ביטול מיידי של ההקלות שהעניקו הוועדות המקומיות לקבלנים ויזמים שונים אשר מביאים לאישור הועדות בקשות לאישור תוכנית בנייה והנפקת היתרי בנייה. בין ההקלות אשר יתבטלו נכללות בין היתר אף הקלות שבס – אשר מאפשרות לוועדה המקומית לאשר ליזמים וקבלנים להגדיל את כמות הדירות בפרויקט. תקנה זו, שנקבעה בשנות ה-90, נועדה להגדיל את היצע הדירות כדי לתת מענה אל מול גל העולים מברית המועצות. תקנה זו הורחבה על ידי כחלון בתקנה הידועה תחת השם "שבס-כחלון".

על פי הפרסום בדה מרקר, הזמן הממוצע שבמהלכו ממתין יזם להיתר בנייה, משלב הדיונים בוועדה ועד לשלב הפקת ההיתרים, עומד על 171 יום לבקשה בודדת. אולם בבקשה לתוכנית אשר לא כוללת הקלות או חריגות בנייה, הזמן מתקצר ל-153 יום.

בכירים במשרדי הממשלה השותפים למהלך סבורים כי מהלך זה יהווה כר פורה לשינוי מבנה התב"ע ולשינוי התפישה הנוכחית בתוכניות התב"ע. בעוד שכיום התוכנית מאפשרת לבעל הקרקע לממש זכויות בסיס קיימות, ונותנת זכות תוספות דרך מסלולים לא קונבנציונליים, הרי שתוכניות המתאר הכוללניות אשר מקודמות בערים רבות אמורות להצביע על מיצויו של הפוטנציאל הקיים בתוך התוכנית. זאת בזמן שהתב"ע תהיה תוצאה ישירה של תוכנית המתאר העירונית, ליזם יוצעו זכויות המקסימום בשטח. כך למשל, תתאפשר גמישות מסוימת בקביעת מרחק הבניין מהרחוב.

בימים אלה מקדם מטה הדיור הצעת חוק "רישוי עצמי", המאפשרת קיצור זמן ההמתנה לאישורים בוועדות המקומיות. את הצעת החוק יזמה התאחדות בוני הארץ והתאחדות האדריכלים, וכאמור, היא מקודמת על ידי קבינט הדיור. הצעת החוק מסמיכה אדריכלים פרטיים לחתום על היתרי בנייה, ללא צורך בפיקוחם של הוועדות המקומיות, זאת בדומה לנהוג במספר מדינות בעולם. בשלב הראשון יורשו אדריכלים מורשים להעניק היתרי בנייה רק למבנים של עד גובה 29 מטר, ורק עבור תוכניות בהן לא נדרשות הקלות או חריגה מהתוכנית המאושרת.

תגיות:תב"עמטה הדיורבנייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה