חדשות יהדות

מרגש: טקס הענקת תעודות הסמכה ל- 789 רבנים ודיינים

בכנס מרשים, חילקו הרבנים הראשיים את מאות התעודות לרבנים ולדיינים הנרגשים. אחד המשתתפים סיכם כי "גדול היה המעמד לכבודה של תורה"

(צילום: יעקב כהן, לע"מ)(צילום: יעקב כהן, לע"מ)
אא

בירושלים נערך אתמול כנס ההסמכה השנתי של הרבנות הראשית לישראל, במהלכו הוענקו תעודות הסמכה ל- 789 רבנים, רבני עיר ודיינים.

לאור הגידול המבורך במספר הנבחנים ואחוזי ההצלחה הגבוהים, ובמטרה לפאר ולהגדיל את עולם הרבנות, ערכה הרבנות הראשית לראשונה את הכנס במרכז הקונגרסים שבבנייני האומה, בהשתתפותם של רבנים, דיינים, ראשי ישיבות, אנשי ציבור ואלפי בני המשפחות הנרגשים.

על בימת הכבוד ישבו הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, הרבנים חברי מועצת הרבנות הראשית, דייני בית הדין הגדול וראשי אבות בית הדין, ועמם מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, הרב משה דגן, והשר לשירותי דת, חבר כנסת יצחק ועקנין.

הרב הראשי ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הראשון לציון הרב יצחק יוסף, פתח את המעמד בדברי ברכה למוסמכים הטריים: "אתם הרבנים הגאונים החשובים, מקבלי התעודות, אתם עמודי התווך של הדור הבא. כל הרבנים שהוסמכו כאן הערב יגעו רבות בתורה ובפוסקים על מנת להגיע למעמד הזה, ובוודאי שאתם ראויים לכך".

"כל תלמיד חכם שמקבל הערב תעודה, צריך לדעת גם את 'הטור החמישי', כל תלמיד חכם צריך להבין דבר מתוך דבר כשהוא נשאל שאלות בהלכה, הוא צריך להבין גם מה עומד מאחורי השאלה".

"בנוסף, חשוב מאוד לדעת את כללי הפסיקה הנכונה וללכת על פיה 'ולאסוקי שמעתא אליבא דהלכתא', ואני מברך אתכם שבעזרת השם תדעו לפסוק את ההלכה ושלא תצא תקלה תחת ידכם'", סיים הרב יוסף.

הרב הראשי לישראל ונשיא בתי הדין הרבניים, הרב דוד לאו, בירך אף הוא את הרבנים מקבלי התעודות והדריך אותם: "אתם הרבנים, שהוסמכתם לשמש ברבנות, כאשר תזכו היום לקבל את תעודות ההסמכה, תזכו להחזיק תעודה המאשרת את עמלכם בתורה ולפסוק הלכה למעשה, זאת תעודה שעמלתם עליה רבות".

"החובה היא עליכם שלא לטעות בדבר הלכה ושנשמעים דבריכם כהוגן ובאופן הנכון. אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר עמל בתורה ותעודה כזאת – ודאי שיישמעו דבריכם. אך בנוסף חשוב להדגיש, ככל שאדם עולה ומתעלה – הזהירות נדרשת יותר. המשיכו הלאה בחיזוק ובלימוד".

הרב הוסיף מילים חמות לרעיותיהם של הרבנים שנכחו אף הן במעמד, "יישר כוח גדול לרעיות, כי אילולי הן לא הייתם עולים ומצליחים, הן איפשרו לכם לעמול וללמוד בשקט ובבטחה".

"האהיבו שם שמים על הבריות, והקב"ה ייתן בפיכם את התשובות הנכונות והמילים הנכונות בכל פסיקה ושאלה שתישאלו", סיים הרב את דבריו.

מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל, הרב משה דגן, סקר בפני הנוכחים, בעזרת מצגת, את פעילותה של הרבנות הראשית לאורך 98 שנות פעילותה, תוך התייחסות למגוון נושאים, כדוגמת כשרות, הסמכת מוהלים ופעילות הסמכת הרבנים. הוא ציין כי השנה חלה עלייה של פי שניים במספר הנבחנים ביחס לשנה שעברה.

על פי הנתונים, בשנת 2017 עמד מספר הזכאים לתעודות הסמכה על 403. השנה, לעומת זאת, הסתכם מספרם כאמור ב- 789 – רובם המכריע מקבלי תעודת "יורה יורה" (תואר הסמכה לרבנות, המקביל במעמדו לתואר ראשון) המוסמכים לכהן כרבני שכונות, כ- 70 מקבלי תעודת "ידין ידין" (תואר הסמכה לדיינות המקביל במעמדו לתואר שני) ו- 168 שעברו מבחני רבני עיר.

הרב דגן שיבח בדבריו את הרבנים מקבלי התעודות ובני משפחותיהם: "אתם דור ההמשך של ההנהגה הרבנית בישראל. עיני עם ישראל בערים וביישובים יהיו נשואות אליכם ואל מוצא פיכם. אנו יודעים כי כל אחד ואחד מכם מהווה את הפנים של הרבנות הראשית, ולכן אנו שואפים להעצים את מעמדכם כמנהיגים ולהעניק לכם את הכלים הדרושים על מנת שתוכלו לתת מענה, עצה וכיוון לקהילותיכם".

השר לשירותי דת, חבר הכנסת יצחק ועקנין, נשא אף הוא דברי ברכה למשתתפים, וציין את עמל התורה הנדרש כדי להגיע ליום הנשגב הזה.

לאחר הדברים פתחו הנוכחים בריקודים לכבודה של תורה ולכבוד האירוע המרגש וניגשו לקבל את תעודות ההסמכה מידי הרבנים הראשיים, יחד עם חברי מועצת הרבנות הראשית ודייני בית הדין הגדול.

אחד המשתתפים סיכם כי "גדול היה המעמד לכבודה של תורה. התחושה המרשימה של מאות תלמידי חכמים, שלמדו כולם על מנת להרביץ תורה והלכה ברבים והתכנסו יחדיו לקצור את פרי עמלם, נחקקה בזיכרון כל אחד ואחד מבאי המעמד".

קרדיט תמונות: יעקב כהן, לע"מ / אושרת ראובן

תגיות:הרב יצחק יוסףהרב דוד לאוהרבנות הראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה