פעילות הידברות

כיצד נהפוך את הבית שלנו לבית מקדש מעט?

כולנו משתוקקים שבבית שלנו תהיה אווירת רוגע, שמחה, קדושה, מרחב מחיה, מקום שבו יוכלו לצאת לאור כל הכישרונות והיכולות של בני המשפחה. אם כן, מי יוצר את האוויר / האווירה בבית?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" – "בתוכו" לא נאמר, אלא "בתוכם", בתוך כל אחד ואחד מעמ"י בורא עולם רוצה לשכון, ע"י שכל אחד מאתנו יעשה לבורא עולם בתוך ליבו ובביתו, מקדש מעט.

"נפש החיים" מסביר כי הציווי על המקדש החיצוני הוא רק על מנת שנלמד ממנו על המקדש הפנימי ונבנה אותו בתוכנו.

הלב של היהודי הוא כנגד בית קודש הקודשים. הוא משכן להשראת השכינה, והבית היהודי הוא המקום להשארת השכינה. "איש ואשה זכו – שכינה בניהם".

השכינה היא ההתגלות האלוקית בעולם התחתון, המביאה לברכה וסיוע בכל תחומי החיים.

כיצד נהפוך את הבית שלנו לבית מקדש מעט? למקום להשראת השכינה-נוכחות הבורא?

ראשית ברור לכולנו שאם הלב שלנו גדוש ברגשות שליליים, כמו מתח, כעס, אכזבה, דאגות - הוא לא יכול להיות כלי להשארת השכינה. גם הבית שלנו מלא מהרגשות השליליים האלו, והם מושלכים למרחב, לאוויר שבבית. זה הופך להיות מרחב טמא ומתוח, אווירה שלא מאפשרת לבורא להתגלות בתוכה.

 

כיצד ניצור אווירה בבית שתיתן תחושת ביטחון לכל הגרים בו?

כולנו משתוקקים שבבית שלנו תהיה אווירת רוגע, שמחה, קדושה, מרחב מחיה, מקום שבו יוכלו לצאת לאור כל הכישרונות והיכולות של בני המשפחה, מקום שבו נרגיש חמימות, ביטחון, חיבור, אהבה, כבוד הערכה.

אם כן, מי יוצר את האוויר / האווירה בבית? מי אחראי על המרחב המשפחתי?

התשובה האמתית היא שכל אחד מבני המשפחה יוצר את האווירה. לכל אחד יש שליחות במשפחה, המשפיעה על כל בני המשפחה, ולפעמים ההשפעה ממשיכה לכל החיים. ברגע שאדם מתקן את חלקו הוא משפיע לטובה על כל מי שמסביבו.

"נוח איש צדיק בדורותיו" על נוח מסופר שהוא עבד על עצמו להיות קדוש, טהור ומזוכך, ולכן טיהר את כל החלקים ששייכים אליו.

כל החלקים שנכנסו לתיבה הם החלקים הטהורים נשארו מתוך כל הבריאה הטמאה, וכל הנשמות שלנו היו כלולים בנוח וניצלו ממי המבול.

דור המבול קלקל את האוויר עד כדי כך שבכל הבריאה הייתה זוהמה. רק האוויר של נוח היה זך ונקי ובזכותו המשיך הקב"ה את קיום העולם.

הלימוד שלנו מנוח הוא שלכל יהודי יש את התיבה הפרטית - הבית שלו. מקום שאמור להיות מוגן וטהור, מקום שמגן עליו ועל כל המשפחה מכל הבלגן והמבול שקורה בחוץ: המעשים, המילים, המחשבות הטמאות והאוויר הטמא.

השכינה לא שורה כשיש עצבות, עצלות וגאווה (כעס). כל אחד מבני הבית הוא כמו מלך ואחראי על האוויר שיש בבית הזה. כל אחד יכול לקחת 100 אחוז אחריות על האוויר שהוא מייצר בתוך הבית שלו.

"תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי", "ונוח מצא חן בעיני ה'", שדאג לטהר את האוויר של הבריאה.

השכינה שורה רק באוויר טהור, ולכל אחד שליחות לטהר את האוויר שבבית. יש לנו שליחות בבית. אנו מייצרים את האוויר שבו חיים הילדים שלנו, ובני הזוג, אלו הנשמות התלויות בנו. אנו רוצים ליצר אוויר שיש בו אמונה וביטחון, אהבה ושמחה המאפשר קרבה והתפתחות. אפשר לטהר את האוויר או לטמא את האוויר. אנו רוצים לשים לב למרחב המשפחתי, מה מטהר אותו ומה מטמא אותו.

 

מה מטמא מרחב?

קודם כל - הרגשות השליליים החבויים שבתוכנו מייצרים הרבה דברים שליליים במרחב, התקשורת שלנו מתקלקלת בגלל הבסיס המקולקל - רגשות שליליים מודחקים שיש לנו על הזולת.

כאשר יש בלבנו, כעס, אכזבה ואף ייאוש מבני המשפחה, רגשות כואבים אלו שנוכחים עמוק בלבנו, מחפשים ביטוי חיצוני ויוצאים החוצה ללא שליטה בצורה של הערות, ביקורת, ציוניות, שפת גוף המשדרת אכזבה, דחיה, עונשים, לפעמים גם הרמה של טון הדיבור לצעקות וכד'.

כל עוד שאנו משמרים את הרגשות השליליים בתוכנו – הם, בהכרח, אם נרצה או לא, יצאו לתוך המרחב הזוגי או המשפחתי ויתבטאו בביטוי חיצוני של תקשורת לקויה המרחיקה אותנו מהזולת ומרחיקה את הזולת מאתנו.

 

כיצד אפשר לטהר מרחב?

ע"י כך שניקח אחריות על הרגשות שלנו, ונלמד כיצד לשחרר את הרגשות הכואבים וגם כיצד לנתב אותם לתקשורת שתגרום לבני המשפחה שלנו להבין אותנו ולהתחשב בצרכים שלנו.

בפועל, הביטויים החיצוניים שמטהרים את האווירה בבית נובעים מתוך רגשות עמוקים של הערכה, אהבה, כבוד, אמון. ויכולים להתבטא במחמאות ופרגונים, מבטים מאשרים, מגע תומך, עידוד, נתינה ופינוק, הבעה של אכפתיות והתחשבות מעשית ע"י נשיאה בעול ועזרה לזולת, הקשבה אמפתית, חיוך ועוד.

לסיכום, אני מזמינה כל אחד ממכם שרוצה שינוי אמתי באווירה בביתו להתחיל עם הצעד הראשון שהוא התבוננות על מה שקורה בבית, מה מטמא ומה מטהר, להתבונן על מה שאת/ה עושים ומכניסים לתוך המרחב ומה זה גורם בפועל.

כדי להתקדם גם לצעד השני בשיפור, והוא להחליט שאתם לוקחים 100% אחריות על החלק שלכם בלבד, מבלי לחשוב על שינוי של בני המשפחה האחרים, מאחר שאין לנו שליטה על אף אדם בעולם, מלבד על עצמנו (אפשר כמובן לשתף את בני המשפחה בכתבה הזו בדיון משפחתי או בכל דרך אחרת, ואז להעלות את המודעות המשפחתית לאווירה שבבית וכך לעורר את כולם לשים לב ולקחת אחריות).

שימו לב מה יוצא מכם אל תוך המרחב. גם אם טעיתם, זה קורה, ואפשר תמיד לבחור באחד מהמרכיבים שמטהרים את המרחב ומאפשרים לאווירה של רוגע, שלווה אהבה וקרבה להתפשט בכל חדרי הבית.

רוצים לדעת כיצד לעשות זאת באופן מעמיק? רוצים את הכלים שיעזרו לכם להרגע מבפנים ולהיות הבן זוג התומך או ההורה הטוב לילדכם?

הצטרפו לסדנה של חוה שמילוביץ ב"קמפוס היהודי".

בהצלחה לכולם!

תגיות:בית המקדשהקמפוס היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה