חדשות יהדות

מסמך נדיר: תעודת הפטור של הרב אלישיב זצ"ל

תעודה היסטורית שנחשפה לאחרונה מלמדת כי הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל הגיע לאחר קום המדינה ללשכת הגיוס בירושלים וקיבל פטור משירות צבאי. התעודה כוללת תמונת פספורט של הרב זצ"ל ואת חתימת ידו המלאה

  • י"ב אדר א' התשע"ט
(התמונה באדיבות בית המכירות גנזים)(התמונה באדיבות בית המכירות גנזים)
אא

מסמך היסטורי שנחשף לאחרונה מלמד כי הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל התייצב לאחר קום המדינה בלשכת הגיוס בירושלים וקיבל פטור משירות בצבא.

עם הקמת המדינה נחקק חוק גיוס חובה, כשבמקביל אליו גובש בהדרגה הסדר "תורתו אומנותו" המעניק פטור משירות צבאי לבני הישיבות או פטור מטעמים סוציאליים אחרים. ההסדר קבע שבני הישיבות מתייצבים בלשכת הגיוס ומקבלים דיחוי מיידי לפי כללים שונים.

התעודה הנדירה, המוצעת כעת למכירה פומבית בבית המכירות גנזים בירושלים, נושאת את הכותרת "תעודת המתייצב לשירות העם". עולה ממנה כי הרב הגיע ב- 24 לנובמבר 1948 – כחצי שנה לאחר הקמת המדינה – אל לשכת הגיוס, וקיבל פטור משירות צבאי. סיבת הפטור המצוינת בתעודה: "סוציאלית".

בתעודה מופיעות תמונת פספורט של הרב אלישיב, שהיה אז בן 38, וכמו כן חתימת ידו המלאה. בנוסף, כוללת התעודה פרטים אישיים של הרב, ביניהם: שם המשפחה – שנכתב כאלישוב; שנת הלידה – 1910; מצב משפחתי ומספר הילדים; כתובת המגורים – בבתי פולמן שבשכונת מאה שערים; מקצוע – רב. התעודה מציינת כי מקום העבודה של הרב אלישיב הוא "תפארת בחורים" – בית המדרש בו העביר שיעור יומי במשך עשרות שנים.

הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל נולד בליטא לאחר 17 שנים בהן ציפו הוריו לפרי בטן. בשנת 1924, בהיותו בן 14, עלתה המשפחה לארץ והשתקעה בשכונת מאה שערים בירושלים. בשנת 1930 הוא נישא לשיינה חיה, בתו של רב האסירים, הרב אריה לוין זצ"ל. את החופה ערך הרב הראשי לישראל דאז, הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, שאף סייע ליציאת השידוך אל הפועל.

הרב נודע כאחד מפוסקי ההלכה המרכזיים של הדור. לאחר פטירתו של הרב אליעזר מנחם מן שך זצ"ל בשנת 2001, הוא הפך למנהיג הרשמי של הציבור הליטאי עד לפטירתו בכ"ח תמוז תשע"ב.

התמונות באדיבות בית המכירות גנזים

תגיות:הרב אלישיב זצ"לשירות צבאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה