כתבות מגזין

מהפכת חוברות "בהלכה ובאגדה" חוצה גבולות: ראיון עם הרב נקי, מחבר הסדרה

כשהבחין בצורך של הציבור בספרי הלכה הכתובים בשפה קלה וברורה, החליט הרב נקי להרים את הכפפה, והתחיל בכתיבת חוברות הלכה קצרות ובהירות. מאז, הפך הדבר לפרויקט ענק, עם חוברות רבות, עשרות נקודות הפצה, ואין ספור סיפורי התחזקות

(בעיגול: הרב דוד שלום נקי)(בעיגול: הרב דוד שלום נקי)
אא

סדרת החוברות "בהלכה ובאגדה" חוללה מהפך אדיר. מדובר בחוברות קצרות, המביאות בפני הקורא הלכות מעשיות, באופן קצר, קליט וברור. החוברות, שמחולקות לפני נושאים (שבת, טהרה, חגים, כיבוד הורים, כשרות ועוד), אהובות מאוד על הציבור שמחפש לדעת מה רצון ה' ממנו, באופן מעשי.

הרב נקי, שהרים את הכפפה כאשר הבחין בצורך של הציבור, מספר על תפוצה אדירה והיענות נלהבת בקרב הקוראים. לדבריו, גם אנשים שנראים רחוקים משמירת תורה ומצוות, זוכים להתעניין בחוברות ולקרוא בהן. "התקשר אליי יהודי מהרצליה, ואמר שהוא רחוק מאד משמירת תורה ומצוות", מספר הרב נקי. "הוא סיפר שהשתתף באזכרה, וחילקו שם את חוברות 'השבת בהלכה ובאגדה'. הוא לא רצה לקחת חוברת, אבל לא היה לו נעים, ולכן בלית ברירה הוא לקח. כשהגיע הביתה, התחיל לקרוא קצת בחוברת, והיא משכה אותו מאד. פתאום הוא גילה מהי שבת, ושהיא לא מקשה, אלא נעימה ומענגת. היה חשוב לו לומר לי שהוא תמיד דיבר נגד השבת ונגד הדתיים, ועכשיו הוא רוצה לבקש סליחה מהשבת, ומכל הדתיים שדיבר נגדם".

"אישה אחרת סיפרה", ממשיך הרב, "שהתחילה להתחזק בעקבות שמיעת שיעורים ב'הידברות'. הקושי שלה היה, שהיא לא ידעה איך להתחיל לשמור הלכות, מכיוון שכל הפרטים ופרטי הפרטים נראו לה חשוכים ואינסופיים. בהשגחה פרטית, הגיעה לידיה החוברת המקוצרת על השבת, והיא נהנתה לקרוא אותה מאד. בזכות חלק האגדה, היא פתאום הצליחה להבין את גודל ויוקר השבת, והלימוד בחלק ההלכה כיוון אותה איך לקיים את הדברים באופן מעשי. אחרי שסיימה עם חוברת השבת, היא עברה לחוברות נוספות, וכך המשיכה להתחזק יותר ויותר עם הזמן".

 

שלל חוברות במחירי עלות: איך נולד הרעיון?

לפני יותר מעשור, עבר הרב דוד שלום נקי יחד עם משפחתו, מירושלים לכרמיאל. "עזבנו מקום הגידול שלנו ואת כל המשפחה המורחבת, ועברנו לגור רחוק", הוא מספר, "זה לא היה פשוט, אבל ידענו שהמטרה היא לחזק עוד יהודים, ולכן עשינו זאת בשמחה. עוד כשהייתי בחור צעיר בישיבת 'חזון עובדיה' בירושלים, ראיתי את מסירות הנפש של מרן הרב עובדיה זצ"ל, ושל בנו הרב יצחק יוסף, לזיכוי הרבים. הרב נסע כל הזמן לאן שרק אפשר כדי להפיץ תורה, ולכן כשהציעו גם לנו לנסוע, לא היה צריך לשכנע אותנו יותר מידי. הדוגמא החיה שראיתי מול עיני, דיברה אליי יותר מכל. עד היום אני נוסע לחזק בשבתות בכל מיני מקומות, וכשדיברתי עם הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, על כך, הוא נזכר באוזניי איך הוא נסע לשבתות לפני שלושים שנה".

החוברות של הרב נקיהחוברות של הרב נקי

כשהגיעה המשפחה לכרמיאל, נחשף הרב נקי לציבור גדול שלא היה בקיא בהלכה. "באחד משיעורי השבת שהעברתי, סיפרתי לציבור על כך שמרן היה בוחן מידי פעם בפעם את תלמידיו, בשיעורים הקבועים בבית הכנסת. מיד קפץ אחד החברים, וביקש שגם אני אבחן אותם, כמו מרן. קבענו מבחן מספר 'ילקוט יוסף', ובאו אליו כ-60 איש. לאחר זמן, כשרצינו לערוך מבחן נוסף, ראיתי שלחלק מהאנשים אין את ספרי 'ילקוט יוסף', וחלק מהם גם היו רק בתחילת תהליך ההתקרבות שלהם, והתקשו ללמוד מהספר. משום כך, החלטתי ללקט את תמצית ההלכות מן הספר, ולכתוב אותן בשפה קלה ופשוטה, שתהיה מובנת לכל אחד. כך הצליחו כולם - גברים, נשים ואפילו ילדים, ללמוד מן החוברת ולהיבחן על ההלכות".

מאז, נולד הרעיון של הוצאת חוברות הלכה למעשה, בשפה קלה, השווה לכל נפש. "כל ההלכות הן על פי ספרי מרן ו'ילקוט יוסף', אך גם דעות אחרות, כדעת האשכנזים, מוזכרות בהן", מתאר הרב. "יש כ-20 חוברות על נושאים מגוונים - שבת, טהרה, צניעות, נישואין, אבלות, כיבוד הורים, כשרות, מצוות הארץ, וכן על כל החגים. עם הזמן, נוסף לחוברות גם 'שער האגדה', שבו מסופר בצורה סיפורית ומעניינת על מאורעות כל חג, וכן הסברים לכל מצווה וטעמיה. החוברות מלוות באיורים נפלאים, והכל מועבר בצורה מוחשית ומרתקת".

החוברות אינן ניתנות למכירה בחנויות הספרים, והן נמכרות בכ-100 נקודות מכירה ברחבי הארץ. "מחירה של כל חוברת הוא 3.5 שקלים, כשמדובר בחוברות של 150-200 עמודים. חוברות עבות יותר, של 300 עמודים, או כאלה צבעוניות, עולות 5.5 שקלים בלבד. זהו מחיר אפסי, וחשוב לנו למכור את החוברות דווקא כך, כדי לאפשר לכולם לקנות אותן. בחרנו לא להפיץ אותן בחנויות הספרים, מה שיכול היה להעלות את מחירן, אלא רק דרך אנשים פרטיים, שעושים זאת בבתיהם לשם שמים, וללא מטרת רווח".

מפעל הפצת החוברות, שהולך וגדל, זכה לתמיכה רבה ונלהבת מכיוונים רבים. "זכינו שמרן זצ"ל תמך מאד במפעל שלנו ועודד אותו, ורבי דוד אבוחצירא היה מזמין 1,000 עותקים מכל חוברת חדשה שהוצאנו. גבאים ביקשו את החוברות לבתי הכנסת שלהם, ובלניות - למקוואות", מספר הרב.

 

"אנשים צמאים לדעת את ההלכה באופן ברור ומעשי"

עם הזמן, התווספו לחוברות גם רעיונות ושדרוגים חדשים. "לאחרונה ביקש מאיתנו הרב הראשי להוציא את חוברת השבת בפורמט כיס, והרב זמיר כהן הציע לחלק זאת ללימוד יומי. יצרנו 3 חוברות על שבת בפורמט כיס, כשכל חוברת מחולקת לפי תאריכים, ומתאימה ל-4 חודשים. כך יכול כל אדם ללמוד את כל הלכות השבת במשך שנה, וכל זאת במחיר של 8.5 שקלים לשלוש החוברות. דוגמה נוספת, היא חוברות הטהרה והצניעות, שמכילות כל אחת כמעט 200 עמודים. יצרנו מהן חוברות מקוצרות יותר, שעולות רק שקל אחד בלבד, והן מחולקות במקומות רבים. לפני שהוצאנו אותן לאור, נתנו לנשים מכל גווני הקשת לקרוא בהן, כדי שיביעו עליהן את דעתן, וברוך ה' כולן היו מרוצות".

במהלך הזמן, השתדל הרב נקי לפשט את אופן כתיבת ההלכות אף יותר, מתוך תגובות שקיבל מן הקוראים. "בהתחלה היו מקומות שבהם כתבנו 'והמחמיר תבוא עליו ברכה'. אנשים מסוימים העירו את עינינו לכך שהדבר מבלבל אותם, שכן באופן כזה הם לא יודעים איך לנהוג. ראינו עד כמה הצורך של הציבור הוא לדעת דברים ברורים, בלי להתבלבל, ולכן הורדנו לשונות שבהן יש ספקות".

אנשים רבים מכל גווני הקשת קוראים בחוברות, ואף קונים אותן לזיכוי הרבים. "בהילולת הבבא-סאלי השנה, חולקו 15,000 חוברות טהרה המקוצר. אנשים רבים קונים זאת לעילוי נשמת יקיריהם, או כסגולה להצלחה עבורם, ואכן יש סיפורי ישועות רבים. היתה, למשל, בחורה בת 26, שהחליטה לחלק 100 חוברות 'להיות את המקוצר' לחברותיה, כדי שילמדו בהן לזכותה במשך 40 יום. הן התחילו את הלימוד בי"ד באלול, והיא ציפתה לראות ישועה מיידית, אך דבר לא קרה. עשרה חודשים אחר כך, היא הוזמנה לאירוסין של חברה, בבית מלון בצפת. היא לא חשבה לנסוע רחוק כל כך, אך באותו ערב החליטה לעשות את המאמץ, ולהגיע בכל זאת. לאותו בית מלון הגיעו זוג מבוגרים, שרצו כבר תקופה ארוכה לצאת לנופש, והצליחו לעשות זאת סוף סוף, בדיוק באותו זמן. כשנכנסו למלון, הם שמעו ממסיבת האירוסין מוזיקה פרסית אותנטית, והחליטו לעבור באולם, כדי ליהנות מהצלילים המיוחדים. האישה המבוגרת שמה את עיניה על אותה בחורה, והן החליפו מספרי טלפון. בי"ד אלול באותה שנה, בדיוק שנה אחרי שהתחילה עם הלימוד מהחוברות, היא סגרה וורט עם בנה של אותה אישה".

במהלך הדרך, היו רגעים בהם התלבט הרב נקי בנוגע לכיוון הכתיבה שבו עליו להשקיע יותר. "היו פעמים בהן חשבתי לעצמי שאולי עדיף שאכתוב ספר הלכה מעמיק יותר, אך כשראיתי את הצימאון של הציבור דווקא למשהו פשוט, הבנתי שזה מה שה' רוצה שאעסוק בו באמת. אנחנו בדור בו רבים שמתחזקים ומתקרבים ליהדות וצמאים לדעת את ה', והם זקוקים לספרים הכתובים בשפה ברורה וקלה. גם הספר הראשון שחיבר ה'חפץ חיים' היה ספר 'שמירת הלשון', שהוא 'רק' ליקוטים על הנושא, ולא ספר הלכה מעמיק כמו 'משנה ברורה'. החפץ חיים עצמו אמר, כי זה רצון ה' עכשיו, לחבר חיבור פשוט ובהיר, שירכז את כל ההלכות".

"ברוך ה'", מסיים הרב, "אנחנו זוכים שהחוברות מגיעות לעם ישראל בכל מקום ופינה, ואין ספק שזו סייעתא דשמיא גדולה מאוד מאוד, מעל הטבע ממש".

לפרטים לגבי נקודת המכירה הקרובה של "בהלכה ובאגדה" - 053-3109865

תגיות:חוברותאגדה והלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה