חדשות בארץ

חשיפה מחרידה בפרשת ילדי תימן: האם תינוקות הוזמנו עוד בטרם נולדו?

תינוקות תימנים הוזמנו לאימוץ עוד בטרם נולדו – האמנם? הבוקר נחשפים מסמכים נוספים בפרשת ילדי תימן, הפרשה המטילה צל שחור על פועלה של מדינת ישראל בראשית ימיה

  • כ"ט שבט התשע"ט
עלו לארץ במסירות נפש. עולי תימן בשנות ה-50 (צילום: זולטן קלוגר / לע"מ)עלו לארץ במסירות נפש. עולי תימן בשנות ה-50 (צילום: זולטן קלוגר / לע"מ)
אא

העיתון 'ישראל היום' מציג היום (שני) מסמכים, שלכאורה מוכיחים את הטענה לפיה הממסד בשנות החמישים הוביל אימוץ של תינוקות מקרב עולי תימן.

על פי המסמכים, נראה כי באחד המקרים "הוזמן" תינוק לאימוץ עוד בטרם נולד. מדובר במסמך שנשלח בשנת 1951 לבית התינוקות ויצו בירושלים מטעם לשכת הסעד ובו בקשה ליטול 3 ילדים מידי הוריהם בתואנות בריאותיות או סוציאליות שונות. בקשה זו נעשית  זאת ללא כל הסבר חוקי או הגיוני, וללא צו בית משפט. מה שמחריד יותר הוא שאחד משלושת הילדים המדוברים עדיין לא נולד בשעת משלוח המסמך.

טובה שלזינגר, מטפלת ב'וויצו תל אביב', העידה כיצד התנהל מערך אימוץ הילדים במקום. "אף אחת מאיתנו לא יכולה להגיד לכם כלום על האימוצים שנעשו בוויצו, כי הסתירו זאת מאיתנו בצורה בלתי רגילה. היה חדר שלשם העבירה העובדת הסוציאלית ילד שלקחה מהמחלקה שלי, להראותו להורים המיועדים לאמץ. היו שם ילדים שלא בדיוק נראו אירופאים, וכן היו גם ילדים תימנים. אף אחד לא ידע במחלקה בוויצו מניין הגיעו הילדים. שאלנו ולא סיפרו לנו... קרה שאני טיפלתי בילד מסוים במשך זמן מה, ויום אחד בבוקר כשהגעתי הילד לא היה. שאלתי ואמרו שהלך הביתה או שבאו לקחת אותו... ידענו מההתחלה כי מוויצו קינג ג'ורג' מסרו לאימוץ", מצוטטת שלזינגר בעיתון.

עוד מוצגים מסמכים משטרתיים, מהם עולה כיצד הסבירה המשטרה את סגירת התיקים הנוגעים לטענות ותלונות על היעלמות ילדים. אחד המסמכים הוא מכתב, שנשלח מהמטה הארצי של המשטרה באוגוסט 1959, וכותרתו היא: "חיפוש אחרי ילדים אשר נעלמו". לשון המכתב: "אצלנו רשומים עשרה מקרים כמעט זהים... עד כה לא הצלחנו באף מקרה לאתר את הילד המדובר. לדעתנו המקרים נובעים מאי-סדרים ששררו בבתי החולים בשנים 1950-1949 מהסיבות הבאות: התינוקות התימנים שאושפזו היו רובם 'מזי רעב' והטיפול תוך תקופה קצרה ביותר בבתי החולים שינה את מראיתם במידה כזאת שהוריהם לא הכירום כלל. אצל התימנים - נאמר לנו על כך על ידי יודעי דבר - היה וקיים מנהג לאסוף ילדים ואף לקנותם. ייתכן מאוד והילדים הנעדרים נלקחו על ידי עולי תימן אחרים. בנסיבות אלו, איני רואה כל אפשרות ממשית לקדם את העניין על ידי חקירות נוספות, שלדעתי לא יוסיפו מאומה". המכתב המקומם חתום על ידי ממלא מקום ראש המחלקה הפלילית במשטרה.

תגיות:פרשת ילדי תימןחטיפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה