חדשות בארץ

"כי אראה שמייך": אירוע ייחודי בירושלים לרגל שבוע החלל הישראלי

האירוע יוצא הדופן, שנערך השבוע במסגרת שבוע החלל הישראלי, יועד עבור הציבור החרדי והותאם במיוחד עבורו. הדגש התוכני בפעילויות המגוונות נסב על נפלאות הבורא וההסתכלות היהודית על נושא החלל

(קרדיט צילום: מנהל קהילתי אשכולות-החברה למתנ"סים)(קרדיט צילום: מנהל קהילתי אשכולות-החברה למתנ"סים)
אא

כ- 1600 מבקרים מרחבי העיר ירושלים השתתפו ביום שני באירוע ייחודי לציבור החרדי שנערך במסגרת שבוע החלל הישראלי. האירוע נערך במנהל הקהילתי "אשכולות" מבית החברה למתנ"סים, ובארגונו נטלה חלק סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע.

האירוע, שהותאם במיוחד עבור הציבור החרדי, נקרא "כי אראה שמייך". הוא החל בצהריים ונמשך עד שעות הלילה, ובמהלכו התקיימו תצפיות על גרמי שמים בעזרת טלסקופים והדרכה מונחית בפלנטריום, חידונים אינטראקטיביים בעזרת קליקרים, סדנאות יצירה מגוונות, מסכי הקרנה, הדמיית מכתשים בירח, פעילות חדרי בריחה וסימולטור מכני של חללית שדימה נחיתה על הירח. בנוסף, התקיימה בכל חצי שעה שעת סיפור על ידי המחנך יוסל'ה אייזנבך.

הדגש התוכני בפעילויות המגוונות נסב על נפלאות הבורא וההסתכלות היהודית על נושא החלל, למשל, כבסיס לוח השנה היהודי. קהל היעד אליו פנה אירוע החלל היה בנים ובנות בגילאי 17-7 ובני משפחותיהם, תוך הקצאת שעות נפרדות לשני המינים.

בין ההתאמות שנעשו כדי שהאירוע יתאים לציבור החרדי: המספר בשעת הסיפור, שחקן שאינו מהמגזר החרדי, הוחלף על ידי המחנך יוסל'ה אייזנבך. הסיפורים אף הם הוחלפו והותאמו למגזר החרדי, וסרטונים שונים נערכו מחדש.

"מדובר באירוע שטרם נראה כדוגמתו בציבור החרדי, ולכן האתגר הגדול שעמד בפנינו היה להתאים את התכנים לציבור זה", מספר אלירן סומך, מנהל אגף הנוער במנהל קהילתי "אשכולות" מבית החברה למתנ"סים, שיזם את האירוע ועמד מאחורי ארגונו. "את התכנים קיבלנו מחברת הפקה חיצונית של משרד המדע, וטרם האירוע – בהתייעצות עם רבנים שמתמחים בתחום האסטרונומיה – עברנו על כל אות ועל כל מיצג כדי להתאים אותם למגזר החרדי ולאמונה היהודית בנושא החלל".

"חקר החלל ביהדות ובתורה מאוד מפותח כשהמדע אינו סותר את הידע בתורה", אומר מוטי קליין, מנכ"ל 'שיא הפקות' שסייע בהפקת האירוע, "ראו לדוגמה את הרמב"ם, שידיעותיו הרבות בתחום האסטרונומיה היוו בסיס לשיטתו בהלכה ובמחשבה. אולם בסופו של יום ישנן מעט אי התאמות שיש לבחון בזכוכית מגדלת, שלא לומר בטלסקופ, וזה מה שעשינו".

באירוע נכח מנכ"ל משרד המדע רן בר, שהתרשם מהתעניינותו של הציבור החרדי באירוע. בנוסף לבר נכחו באירוע יועץ שר המדע ושר התרבות לענייני חרדים, ישראל חשין, ומנהל אגף קהילה במשרד המדע, נתנאל מזאה. בר אמר כי הוא יוצא עם תובנות רבות, כדי לבחון תוכניות המשך בנושא המדע והחלל בוועדות היגוי משותפות עם אנשי מקצוע מהמגזר החרדי.

אירועי שבוע החלל הישראלי בהובלת סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, התקיימו החל מיום שני בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, ויינעלו מחר. שבוע זה מתקיים מדי שנה להנצחת האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון. באמצעות אירועים אלה, מקדמת סוכנות החלל במשרד המדע והטכנולוגיה את המודעות לפעילותה של ישראל בתחום חקר החלל, מייצרת הזדמנות לחינוך לנושא של חקר החלל בקרב קהל רחב, ומקנה אפשרות עבור צעירים ומשפחותיהם להיחשף לתחום שהולך ונעשה רלוונטי יותר עבור כלל האוכלוסייה עם ההתקדמות הטכנולוגית והבנת חשיבותו של חקר החלל והתפתחות המדע לצרכי האנושות.

סומך סיכם את האירועים: "התרגשנו לראות את הנהירה של הציבור החרדי למתנ"ס. תיבת המייל ואגף פניות הציבור במנהל הקהילתי מקבלים בימים האחרונים עשרות הודעות, פניות של תושבים שאמרו שהתוכנית פתחה להם אפיקים חדשים בנושאי אסטרונומיה, חלל ונפלאות הבורא. אנחנו רוצים לקרוא למשרד המדע להתחבר לאמירה של המנכ"ל: התושבים הצביעו ברגליים, ונראה שהציבור החרדי צמא לידע הזה ומבקש אירועים נוספים ברמה השוטפת ולא רק נקודתית. אחת התושבות שאלה בסיום האירוע: למה יום החלל לא מתרחש פעמיים בשנה?"

תגיות:שבוע החלל הישראליירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה