חדשות בעולם

רוחאני: הלחץ הכלכלי על איראן – הכבד מזה 40 שנה

בטקס שנערך בטהראן האשים נשיא איראן את ארצות הברית באחריות למשבר הכלכלי השורר בארצו וקרא שלא להאשים בכך את הממשלה ואת המשטר האסלאמי

הפגנה פרו-ממשלתית בטהראן בתחילת החודש (צילום: שאטרסטוק)הפגנה פרו-ממשלתית בטהראן בתחילת החודש (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא איראן חסן רוחאני הודה היום (רביעי) כי ארצו נתונה ללחץ הכלכלי הכבד ביותר מאז 1979.

כזכור, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע בחודש מאי על החלטתו לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן ועל הטלת סנקציות על משטר האייתוללות. הסנקציות הכלכליות הראשונות הוטלו שלושה חודשים לאחר מכן, ובתחילת נובמבר 2018 נכנס לתוקפו גל שני של סנקציות, חריפות אף יותר, שכוונו נגד מגזרי הספנות, הפיננסים והאנרגיה של איראן, ונועדו למנוע מאיראן לייצא את הנפט שלה לרחבי העולם. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, אמר כי מדובר ב"סנקציות הקשות ביותר שהוטלו על איראן אי פעם", וכי הן נועדו לגרום לה "לעשות שינוי של 180 מעלות ולהתנהג כמו מדינה רגילה".

המשבר הכלכלי שיצרו הסנקציות בא לידי ביטוי, בין היתר, בצניחתו של המטבע המקומי, הריאל, בעשרות אחוזים. הוא הוביל ליציאתם של סוחרים, חקלאים, פועלים ומגזרים נוספים לרחובות במחאה על קשיי הקיום היומיומיים שהם חווים. הפגנות אלו לוו גם מעת לעת בעימותים עם כוחות הביטחון.

איראן מציינת בימים אלו - בסדרה של טקסים - מלאת 40 שנים למהפכה האסלאמית, שהדיחה ב- 11 בפברואר 1979 את השאה מוחמד רזא פהלווי. בטקס שנערך בטהראן, במתחם הקבר של מייסדה ומנהיגה העליון הראשון של הרפובליקה האסלאמית של איראן, האייתוללה חומייני, אמר רוחאני כי "הלחץ הכלכלי הגדול ביותר ב- 40 השנים האחרונות הוא תוצאה של מזימה נגד האומה האיראנית. רוב הבעיות שלנו נובעות מהלחץ המופעל על ידי ארצות הברית ותומכיה". הוא הדגיש כי לא יהיה זה נכון להאשים את הממשלה והמשטר האסלאמי בבעיות הכלכליות.

רוחאני הוסיף כי "כיום, כל העולם מגנה את הקנוניות האמריקניות נגד האומה האיראנית ותומך באיראן". הנשיא האיראני פנה בקריאה לתושבי ארצו: "אם נעמוד ביחד, ננצח גם בשלב זה. הממשל האמריקני ייכשל לחלוטין במהלך האחרון שלו נגדנו".

תגיות:איראןחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה