חדשות בארץ

איזנקוט: לדברי נסראללה אין שחר – כל מנהרות הטרור הושמדו

בהופעה בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר הרמטכ"ל היוצא כי למזכ"ל החיזבאללה היו סיבות טובות לשתוק לאחר שאיבד שלוש יכולות מרכזיות – בראש ובראשונה תוכניתו למתקפה על הגליל

איזנקוט, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)איזנקוט, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

הרמטכ"ל היוצא, גדי איזנקוט, דחה אמש (ראשון) על הסף את דבריו של מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, לפיהם נותרו עוד מנהרות חודרות לשטח ישראל שלא נחשפו במהלך מבצע "מגן צפוני".

איזנקוט – שסיים לפני שבועיים את תפקידו – הופיע בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). בשיחה על הבמה עם ראש המכון, האלוף (במיל') עמוס ידלין, אמר איזנקוט כי למזכ"ל החיזבאללה היו סיבות טובות מאוד לשתוק: "אחת הסיבות לשתיקה של נסראללה היא שבמהלך השנתיים האחרונות נפגעו לארגונו שלושה מרכיבי יכולת מרכזיים. הראשון – תוכנית הדגל של הארגון, תוכנית ההתקפה הסודית על צפון ישראל שהוכנה במשך למעלה מעשור. היא הייתה ידועה למתי מעט. החל משנת 2014 ידענו על התוכנית ועקבנו אחריה מקרוב. בזמן שהחלטנו לפעול – פעלנו, ובמשך שישה שבועות השמדנו את כל המינהור ההתקפי שחדר לישראל, ואין שחר לאמירה שלו שיש עוד דברים שאנחנו לא יודעים. יש לנו ידיעה ברורה שהפרויקט הזה סוכל".

"היכולת השנייה", המשיך איזנקוט, "היא יכולת הדיוק של החיזבאללה. נסראללה ובכירי הארגון מבינים שיש פער בינינו לבינם ביכולת הדיוק, בעיקר של חיל האוויר הישראלי. הארגון עשה מאמץ גדול מאוד לבנות יכולת מדויקת, והיא שובשה לו בצורה משמעותית מאוד".

"המרכיב השלישי הוא החזון שלו, יחד עם קאסם סולימאני, לבנות חזית שנייה ברמת הגולן, ולמעשה תוכנית זו סוכלה כחלק מהמאמץ של השנים האחרונות נגד ההתבססות האיראנית".

איזנקוט ציין כי מבצע "מגן צפוני" יצר הזדמנות: "ההזדמנות הראשונה היא של העם הלבנוני – להחזיר את לבנון ללבנונים. מי ששולט בלבנון במשך שנים זה כוח 'קודס' האיראני באמצעות החיזבאללה. זו הזדמנות לאו"ם לדרוש את אכיפת החלטה 1701, והזדמנות למדינות המערב לעזור ללבנון להחזיר אותה לידי העם".

בהתייחסו למדיניות העמימות של ישראל בכל הנוגע לפעילותה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, אמר הרמטכ"ל לשעבר כי "מדיניות זו הייתה נכונה והיא נכונה גם היום". הוא הוסיף כי הדברים שאמר בראיון ל"ניו יורק טיימס" טרם פרישתו לא שברו את העמימות: "אמרתי שבארבע השנים האחרונות ביצענו אלפי תקיפות לתועלת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל. לא רק בסוריה".

בתשובה לשאלתו של ידלין בנוגע ל"תגובה הצמחונית" של ישראל מול 500 הרקטות שירה ארגון החמאס ביממה אחת בנובמבר 2018, ענה איזנקוט כי מדובר היה באירוע נקודתי, שבו הגיב החמאס על פעולת הכוח המיוחד של צה"ל בעומק הרצועה: "את המערכה ברצועת עזה צריך לראות בפרספקטיבה של ארבע שנים מאז 'צוק איתן' בקיץ 2014. מאז לא נהרג אף אזרח ישראלי, ולצערי נהרגו שני חיילים. במשך ארבע השנים נורו כ- 1,200 רקטות לשטח ישראל – מחציתן ביום אחד. את היום הזה צריך לראות בהקשר שבו זה קרה. מדובר בפעולה יזומה של צה"ל, שהייתה אמורה להיות בעלת תרומה גדולה לביטחון שלנו. הפעילות הזו נחשפה, הכוח פעל בגבורה וחיסל את מי שאיים עליו. הצלחנו להוציא את הכוח עם הפעלה של הרבה מאוד אש, ובתגובה התבצע ירי תחום למשך 24 שעות, שבסופו תקפנו גם אנחנו 160 מטרות. ההחלטה על התגובה וההחלטה גם שלא להמשיך במערכה הזו היו נכונות. ההמלצה שלי ושל מערכת הביטחון התקבלה פה אחד, וזה היה הדבר הנכון לעשות".

איזנקוט נשאל בנוגע לעמדה שהביע בפרשת אלאור עזריה - עמדה עליה ספג ביקורת ציבורית מהצד הימני של המפה הפוליטית - וסירב לחזור בו: "האירוע הוא חמור מאוד. הוא עבר על פקודות צה"ל, על החוק וגם על רוח צה"ל. הניסיון להציג אותו כגיבור – זו טעות חמורה. אלה לא הגיבורים שלנו".

"מה שלא יודעים זה שהאירוע התחיל ב- 8 בבוקר. המפקדים תחקרו את האירוע, וב- 12 בצהריים הבינו שיש פה אירוע חמור שמתנוסס מעליו דגל שחור. הם פנו ישירות לפרקליט הצבאי ומבקשים לבקש חקירה. רק ב- 16:00 אני ושר הביטחון עודכנו. זה מצביע על ההבנה של המפקדים שהיה פה אירוע חמור. הוא טופל בצורה נכונה. זה אירוע חריג מאוד. כשאני מסתכל 4 שנים לאחור, אני יכול להצביע על עשרות חקירות שביצענו על שימוש לא ראוי בנשק אבל על העמדה לדין אחת – במקרה זה. זה מעיד על חומרת המקרה ועל הרמה הערכית של חיילי צה"ל, שפועלים במציאות מורכבת מאוד, בסביבה אזרחית ביהודה ושומרון".

תגיות:חמאסחסן נסראללהגדי איזנקוטחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה