חדשות בעולם

בעקבות טראמפ: ישראל הכירה ביו"ר האופוזיציה בוונצואלה שהכריז על עצמו כנשיא

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם את הודעת ההכרה בחואן גואידו, שהשביע את עצמו לנשיא זמני במקומו של הנשיא המכהן, ניקולאס מדורו

הפגנות בקראקס נגד מדורו, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)הפגנות בקראקס נגד מדורו, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (ראשון) כי ישראל מכירה ביו"ר האופוזיציה של ונצואלה, חואן גואידו, שהכריז על עצמו כנשיא זמני במקומו של הנשיא המכהן, ניקולאס מדורו.

"ישראל מצטרפת היום לארצות הברית, לקנדה, לרוב מדינות אמריקה הלטינית ולמדינות באירופה, ואני מודיע היום שאנחנו מכירים במנהיגות החדשה בוונצואלה", מסר נתניהו בסרטון וידיאו.

מהדיווח אמש של ברק רביד בחדשות 13 עולה כי החלטתה של ישראל התקבלה בלחצה של ארצות הברית, שביקשה ממנה כבר ביום חמישי להכיר בגואידו. ההתמהמהות הישראלית נבעה מהחשש לגורלם של בני הקהילה היהודית, המונה כ- 6,000 נפש. 

גואידו בן ה- 35, המכהן כיו"ר האסיפה הלאומית (הפרלמנט) של ונצואלה, השביע את עצמו לנשיא ביום רביעי שעבר בנאום שנשא בפני עשרות אלפים מתומכיו בבירה קראקס. הוא קרא לסיום שלטונו של מדורו ולעריכת בחירות חוזרות. מדורו, יורשו וממשיך דרכו של הנשיא הסוציאליסטי הקודם הוגו צ'אבס, הביא את המדינה אל עברי פי פחת: בוונצואלה שורר משבר כלכלי חמור, הגורם לעוני ולסבל רב בקרב התושבים עד כדי מוות מרעב. הוא הושבע אומנם לפני שבועיים לכהונת נשיאות שנייה, לאחר ניצחונו בבחירות שהתקיימו במאי 2018, אך מתנגדיו טוענים כי משטרו אינו לגיטימי מאחר והבחירות זויפו ולא היו חופשיות. במדינה פרץ גל מחאה נגד מדורו, ומאות אלפי בני אדם יצאו להפגין ברחובות.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מיהר להכיר בגואידו. בתגובה, האשים מדורו את האופוזיציה בניסיון לבצע הפיכה תוך הסתייעות בגורמים זרים. הוא הודיע על ניתוק היחסים עם וושינגטון והורה לנציגיה הדיפלומטיים לעזוב את קראקס בתוך 72 שעות. הלילה האריך משטרו של מדורו את שהותם של הדיפלומטיים האמריקניים בחודש נוסף.

קנדה ורוב המדינות בדרום אמריקה הלכו בעקבות ארצות הברית. באירופה לא מיהרו להכיר בגואידו, אולם בסוף השבוע הודיעו גרמניה, צרפת, ספרד ובריטניה למדורו, כי אם לא יכריז בתוך 8 ימים על בחירות חוזרות – הן יכירו במנהיג האופוזיציה כנשיאה החוקי של ונצואלה.

מהעבר השני מדורו זוכה לתמיכתן של רוסיה, סין, איראן וטורקיה. בדיון שנערך אתמול במועצת הביטחון, מתח פומפאו ביקורת חריפה על המדינות התומכות במדורו, ואמר כי שלטונו הפך לבלתי לגיטימי. "אין יותר זמן למשחקים", אמר הבכיר האמריקני, "או שאתם תומכים בכוחות החופש או שאתם משחקים בצד של מדורו שזורע הרס".

תגיות:ונצואלהמייק פומפאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה