חדשות בעולם

ונצואלה: מנהיג האופוזיציה הכריז על עצמו כנשיא זמני

ארצות הברית הודיעה על הכרתה ביו"ר האסיפה הלאומית, חואן גואידו, שהשביע את עצמו לנשיא זמני. בתגובה, הודיע נשיא ונצואלה ניקולאס מדורו על ניתוק היחסים עמה

הפגנות האופוזיציה בקראקס בירת ונצואלה, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)הפגנות האופוזיציה בקראקס בירת ונצואלה, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, הכריז אמש (רביעי) על עצמו כנשיאה הזמני של המדינה במקומו של הנשיא ניקולאס מדורו. גואידו בן ה- 35, המכהן כיו"ר האסיפה הלאומית (הפרלמנט) של ונצואלה הנמצאת בשליטת האופוזיציה, השביע את עצמו לנשיא בנאום שנשא בפני קהל תומכיו בבירה קראקס. הוא קרא לסיום שלטונו של מדורו ולעריכת בחירות חוזרות.

מדורו, יורשו וממשיך דרכו של הנשיא הסוציאליסטי הקודם הוגו צ'אבס, הושבע לפני שבועיים לכהונת נשיאות שנייה, לאחר ניצחונו בבחירות שהתקיימו במאי 2018. מתנגדיו טוענים כי משטרו אינו לגיטימי מאחר והבחירות זויפו ולא היו חופשיות – טענה שזוכה לגיבוי בינלאומי נרחב. במדינה פרץ גל מחאה נגד מדורו – השלישי במספר מאז 2013, אז החל לכהן כנשיא – ומאות אלפי בני אדם יצאו להפגין ברחובות. למשבר הפוליטי בוונצואלה נלווה משבר כלכלי חריף, הגורם לעוני ולסבל רב בקרב התושבים עד כדי חרפת רעב.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מיהר להכיר בגואידו. "אמשיך להשתמש בכל האמצעים הכלכליים והדיפלומטיים של ארצות הברית כדי ללחוץ להחזרת הדמוקרטיה לוונצואלה", נאמר בהצהרה שהוציא הבית הלבן. טראמפ אף שיגר אזהרה חריפה למדורו, לפיה "כל האופציות על השולחן" – ברמז לאפשרות להתערבות צבאית חיצונית שתוביל להדחתו של הנשיא המכהן, המסרב לנטוש את השלטון. בתגובה, האשים מדורו את האופוזיציה בניסיון לבצע הפיכה תוך הסתייעות בגורמים זרים. הוא הודיע על ניתוק היחסים עם וושינגטון והורה לנציגיה הדיפלומטיים לעזוב את קראקס בתוך 72 שעות. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, טען בתגובה כי למדורו אין סמכות חוקית לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ארצות הברית.

מדינות רבות הלכו בעקבות ארצות הברית והכירו בגואידו, ביניהן קנדה, ברזיל, פרגוואי, ארגנטינה, פרו ורוב מדינות דרום אמריקה. מהעבר השני הביעו קובה ובוליביה את תמיכתן במדורו.

ההפגנות בוונצואלה, המדוכאות ביד קשה על ידי כוחות הביטחון, גבו ביממה האחרונה מחיר כבד. על פי הדיווחים של ארגוני זכויות אדם, 13 בני אדם נהרגו בעימותים אלימים בין מתנגדיו ותומכיו של מדורו. בתגובה לאירועים, קרא האיחוד האירופי לפתוח באופן מיידי בתהליך פוליטי שיוביל לבחירות חופשיות. בהודעה שפרסמה שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, הודגש כי "זכויות האזרח, החופש והביטחון של כל חברי האסיפה הלאומית, כולל נשיאה חואן גואידו, צריכות להישמר ולהיות מכובדות במלואן. אלימות ושימוש מופרז מכוח מצדם של כוחות הביטחון לחלוטין אינם מקובלים. לתושבי ונצואלה הזכות להפגין באופן שליו, לבחור בחופשיות את מנהיגיהם ולהחליט על עתידם".

תגיות:דונלד טראמפונצואלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה