כתבות מגזין

"משמרת השבת": המטרה שלנו היא לעזור לשמור את השבת גם בעידן הטכנולוגי

מונה מים, משאבות מים, מזגן אינוורטר, מקרר אינטגרלי – האם מותר להשתמש בהם בשבת? הכירו את ארגון "משמרת השבת"

אא

גרים בבנין חדש? הידעתם שבכל פתיחה של ברז המים בשבת, יכול להיות שאתם מפעילים מחשב? והמקרר האינטגרלי החדשני שרציתם לקנות, האם קיימת האפשרות לצייד אותו במצב שבת? ומה לגבי פח האשפה הציבורי שבתחתית הבנין, האם זהו עדיין פח תמים, או שגם הוא כבר מצויד באיזשהו מנגנון חשמלי?

מסתבר שהטכנולוגיה המתקדמת בימינו הופכת במרוצת הזמן כל מכשיר מכני לחשמלי, וכל מכשיר חשמלי פשוט, למורכב יותר, בעל חיישנים רבים ואופציות מגוונות. "השמירה על קדושת השבת דורשת לפעמים פיתוח נוסף, על מנת שיהיה אפשר להשתמש בשבת מכשירים אלה", אומר אריאל כהן מ"משמרת השבת", "ומסתבר שאפשר למצוא פתרונות הלכתיים יפים מאד לכל דבר". ארגון "משמרת השבת", שהוקם בדיוק לשם כך, עוסק בפיתוח פתרונות לשבת בתחום מכשירי החשמל הביתיים, ומביא בפנינו מידע חשוב בנושא.

 

אז איך נוכל לפתוח את הברז בשבת?

התקנת מוני מים דיגיטליים, במקום אלה המכניים, הולכת ונעשית רווחת בישראל. המונה הדיגיטלי מופעל בכל פתיחה של ברז המים, ומשדר את נתוני הצריכה למחשב, דבר שאינו אפשרי בשבת. "במשך כמה שנים פיתחנו מונה כפול, שהוא דיגיטלי בכל ימות השבוע ומכני בשבת", אומר אריאל, "הוא מסנכרן את עצמו 40 שנה קדימה, ועובר באופן אוטומטי למצב מכני בכל השבתות והחגים". תאגידי המים, כך מסתבר, לא ששו להתקין את המונה המדובר, בגלל העלות הנוספת הכרוכה בדבר. "היה מקרה שתאגיד רצה לגבות 3,000 ש"ח מלקוח שביקש להתקין את המונה. במקום אחר כלל לא הסכימו להתקין לדיירים מונה כזה, ורק אחרי שהדבר פורסם בעיתונות החרדית, הוא סודר במהירות מפתיעה".

כיוון שכך, אחרי עבודה ארוכה ומאומצת של מספר גורמים בכנסת, עבר בזמן האחרון חוק המאפשר למעוניינים בכך, להתקין מונה מים כשר ללא תשלום נוסף. "הנושא משמעותי לכל מי שרוצה לקנות או לשכור דירה, וככל שעושים זאת מוקדם יותר, כך העלויות הן נמוכות יותר", מסביר אריאל. "בנוסף, מתקשרים אלינו הרבה מאד אנשים שמתכננים נופש, ומבררים לגבי כשרות המקום אליו הם רוצים ללכת, גם מבחינת השבת. יש לנו רשימה שמתעדכנת כל הזמן, לגבי מקומות בהם מותקנים מכשירים כשרים, וכשהדבר איננו כך, אנחנו ממליצים לנופשים לבקש זאת מהבעלים, או לבחור באופציה אחרת. בכלל, גם כאשר בעלי המקום אינם שומרי מצוות, אנחנו ממליצים להם להתקין מונים כשרים, וזאת על מנת שיוכלו לאפשר אירוח של שומרי שבת במתחם שלהם".

נושא נוסף בו מטפלים ב"משמרת השבת" הוא משאבות המים בבניינים החדשים. "כיום, יש משאבה חשמלית, המופעלת בכל פעם שאדם פותח את הברז, וכמובן שבשבת הדבר יכול להוות בעיה. יצרנו לשם כך מנגנון מיוחד, שמופעל באופן אוטומטי בשבת", אומר אריאל. "עלות התקנת משאבה כשרה היא גבוהה יותר, ולכן הקבלן לא ירוץ להתקין אותה כאופציה ראשונה, ודווקא משום כך חשוב שהצרכנים ידעו זאת ויבקשו את הדבר. נעשה ניסיון להכניס את משאבות המים הכשרות לחוק, כמו שקיים חיוב להתקין מעלית שבת בבניין, אך כרגע הנושא עדיין לא הגיע לידי מימוש סופי, ואנחנו מקווים שהוא יקודם בהמשך".

 

חידושים טכנולוגיים נוספים

מלבד העיסוק בנושא המים, ב"משמרת השבת" לא נחים לרגע, עם הפיתוחים הטכנולוגיים המתחדשים מעת לעת. "רק בשבוע האחרון סגרנו עם חברת תדיראן, שתאפשר התקנת מתג שבת למזגני VRF, שמותקנים היום בבניינים חדשים. אלו מזגני אינוורטר, בעלי חיישנים מיוחדים, אשר מרגישים את הטמפרטורה בחדר ופועלים בהתאמה אליה. כך, במידה ואדם פותח חלון או דלת, הדבר יכול להשפיע על פעולת המזגן, ולדעת חלק מהפוסקים הדבר בעייתי בשבת. המתג מאפשר לנתק את פעולת החיישנים בשבת, ומביא לידי כך שהמזגן יעבוד באופן אוטומטי, בלי קשר למצב הטמפרטורה סביבו".

פיתוח חדש נוסף הוא בנושא המקררים. "מלבד מאות המקררים שכבר בנינו להם התקני שבת, נוסף בזמן האחרון המקרר האינטרגלי, שלא מגיע עם מצב שבת", מתאר אריאל. "בתהליך פיתוח מתמשך הצלחנו ליצור התקן שבת גם עבורו, וזהו הפתרון היחיד כיום למי שרוצה לקנות מקרר כזה".

ועל מה עוד לא חלמנו? תופתעו לשמוע - פחי האשפה הציבוריים. "כיום מפתחים מכשיר המודד את נפח פחי האשפה הציבוריים, ולפי מדידות המכשיר, יכולה משאית הזבל לתעדף לאילו פחים כדאי להגיע קודם. הנושא הוא עדיין בתחילת דרכו, אך כבר עכשיו אנחנו מציעים לו פתרונות, שימנעו ממודד הנפח לעבוד בשבת, ויאפשרו שימוש בפחים הציבוריים גם אז".

לסיום, אומר אריאל בחיוך, "אמר לי יום אחד חבר בעבודה, שאני עושה הייטק לדתיים. אנחנו באמת עובדים באופן מתמשך ומעמיק כדי למצוא פתרונות הלכתיים לכל הפיתוחים הטכנולוגיים המתחדשים, ושמחים לראות שאדם שומר מצוות לא צריך לוותר על אף דבר, שכן אפשר למצוא פתרון להכל. יחד עם זאת, יש לנו גם מוקד טלפוני, שמשתף את הציבור במידע, מכיוון שחשוב שאנשים יהיו מודעים לדברים ויבקשו אותם"..

תגיות:שבתמשמרת השבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה