ט"ו בשבט

מיכל מישרים: "נצלו את ט"ו בשבט לטיולים, אל תפספסו"

בחוץ קר וגשום? זו אינה סיבה להימנע מטיול חווייתי ומהנה לרגל ט"ו בשבט. מדריכת הטיולים מיכל מישרים מסבירה איך לצאת לטיולים גם בימים גשומים, ומה עושים כדי להפוך את היציאה לחוויה בלתי נשכחת

מיכל מישריםמיכל מישרים
אא

ט"ו בשבט הגיע, אך השמש דווקא אינה זורחת? זו ממש לא סיבה להימנע מלצאת לטיולים. מדריכת הטיולים מיכל מישרים, אשר מדריכה מזה שנים קבוצות של מטיילים – החל מטיולי משפחות, עבור בטיולים למיטיבי לכת ועד לטיולים לנשים מבוגרות וקשישות, מצליחה להפתיע כשהיא מציינת שאת רוב רובם של הטיולים היא מדריכה דווקא בעונת החורף.

"בעונת הקיץ חם יותר, מזיעים הרבה, צריכים לחכות עד לשעות הצהריים המאוחרות כדי לצאת מהבית", היא מדגישה, "ואילו בתקופה הזו של החורף מזג האוויר הוא אידיאלי, אם רק לא יורד גשם חזק, אפשר ללכת בנחת ופשוט לנשום את האוויר הצח וליהנות כל כך. גם הצמחייה מסביב פורחת, הכל ירוק ומדהים. אני ממליצה מכל הלב לנצל את ההזדמנות ופשוט לצאת מן הבית".

 

לנשום את הטבע

בעבר היה מקובל שבכל ט"ו בשבט יוצאים אל הטבע ועורכים סיור מלמד ומהנה. המבוגרים שבינינו יכולים לספר על הימים הטובים בהם כל ילד רך ידע לזהות חרצית, כלנית ונרקיס, הכיר את צמח 'היהודי הנודד' ואת 'כובע הנזיר', וגם אם שכח את שמם המדויק, היה שולף מכיסו את 'מגדיר צמחים' ומאבחן מהו בדיוק הצמח שלפניו.

"זה נכון שהדברים השתנו", מסכימה מיכל, "אבל כמדריכת טיולים אני דווקא רואה שכיום יוצאים לטיולים יותר מאשר בעבר. רק בשבוע האחרון יצאתי עם ילדיי ונכדיי. הלכנו לסכר בית זית, במרחק שתי דקות מירושלים, בסמוך למוצא. הופתעתי לראות שביל מלא באנשים – צעירים ומבוגרים, חרדים, דתיים וחילוניים – כל עם ישראל בהדרו. כולם פשוט צעדו על יד הסכר, ישבו לצידו, נהנו כל כך מהנוף ומהמראה המקסים. זה לא נכון לטעון שכיום אנשים מעדיפים לשבת בבית קפה או בבית מול  המחשב. לגמרי לא. יש קבוצות רבות שיוצאות לטיולים, וזה אפילו קל יותר מאשר בעבר. כי פעם היינו צריכים לצעוד בדרכי עפר בלתי סלולות, ללא מקום חניה נגיש, ואילו כיום יש כל כך הרבה מקומות נגישים שקל להגיע אליהם. בכלל, כדי ליהנות לא צריכים להרחיק עד למקומות קשים להליכה. יש כל כך הרבה טיילות יפות, כמעט בכל אחת מערי הארץ, וגם שבילי אופניים רחבים שיכולים להפוך ברגע לשבילי הליכה. אני קוראת ואומרת לכל מי שטרם ניסה: תצאו לדרך ותראו נופים, תנשמו אוויר, ובעיקר תפגשו את עם ישראל ותיהנו מהדבר הטהור כל כך שקוראים לו 'טבע'.

 

הליכה לכל המשפחה

אז החלטנו ללכת. להיכן יוצאים?

כשמדובר ביום יפה אומרת מיכל שהיא ממליצה לצאת פשוט למקום סמוך לבית – זה יכול להיות יער, חורשה, או מקום עם צמחייה ופריחה מעניינת. "אפשר כמובן להרחיק לכת למקומות מעניינים בצפון, בהם יש פריחה מוריקה ומדהימה מאין כמוה, אבל בינינו – אני באמת לא חושבת שיש צורך, ואפשר להסתפק בהרבה פחות מזה.

"קחו למשל את אזור ירושלים", היא מדגימה: "יש לנו כל כך הרבה אתרי טבע מרהיבים, ממש בתוך העיר, כמו נחל צופים שנמצא בין רמת שלמה לשכונת סנהדריה, עמק הארזים, סכר בית זית, כל אזור עין כרם, שבילי יער ירושלים, וכמובן עמק הצבאים, הליפתא, ועוד, ועוד, הכל כל כך יפה וירוק. העונה הזו מדהימה, בכל מקום תוכלו לראות שקדיות ואת הצבע הירוק. אגב, הדבר הכיפי ביותר כשיוצאים לטיולים בתוך העיר, הוא בכך שלא חייבים אפילו רכב. כמעט לכל המקומות האלו ניתן להגיע גם באוטובוסים ובתחבורה ציבורית".

אפילו בימים של גשמים רציניים, מציינת מיכל שיש מה לעשות: "אם תיסעו לאזור ים המלח תגלו שבכל מקום יש אפשרות לראות אנשים שנעצרו עם הרכבים כדי לראות את השיטפון. כמובן שיש להיזהר לא להתקרב למקומות המסוכנים, שכן מדובר בסכנת נפשות ממש, אבל כשעומדים על הכביש ובמקום בטוח – המחזה הוא מרהיב".

ומה תוכלי להגיד למשפחות בהן יש ילדים בכל הגילאים, איך אפשר להתאים את הטיול לכולם?

"זה באמת לא קל", היא מסכימה, "אבל העיקרון צריך להיות כזה – 'אנחנו יוצאים מהבית כדי ליהנות מהביחד'. זה לא שיוצאים כדי לספק את הצרכים של כולם. כי ברור שבחורי ישיבות שמעוניינים במסלולים למיטיבי לכת ובנחלים רציניים, לא ימצאו את סיפוקם עד שיגיעו לצפון הרחוק, וזה בסדר. צריכים להסביר להם שזה לא שאנחנו באים להציע להם תחליף. המטרה שלנו היא פשוט לצאת יחד ולעשות דברים קלים כדי ליהנות באופן משפחתי ומגובש. באופן כללי כשמדברים על טיול משפחתי לא הייתי מציעה לקחת צעידה ממושכת מידי. כי כל דבר שהוא מעבר ליכולת של מישהו מבני המשפחה, עלול להקשות. צריך גם להשתדל שיהיה מזג אוויר נעים וזמן נכון. ברגע שיש את התנאים האלו, אנחנו יכולים להפוך את היציאה לחוויה. יוצאים למשל אל היער הסמוך, משחקים שם, רואים את הפריחה, ואפשר גם לשלב פעילויות מעניינות".

אלו פעילויות למשל?

מיכל נוקבת במספר דוגמאות שיכולות להתאים למשפחות:

  • אפיית פיתות – מצטיידים בקמח, מים ומלח. לשים את הבצק בקערה קטנה ומניחים בתוך מחבת על גבי גזיה או על כמה קופסאות שימורים שמבעירים תחתיהן אש. קל ופשוט. אפשר גם לטגן חביתות באותה הדרך.
  • יצירותמאבנים - מחלקים לילדים צבעים וטושים ומבקשים מהם לאסוף אבנים ולצבוע אותן.
  • יצירת מובייל - ניתן להצטייד בחוטי ניילון פשוטים, לקטוף ענף מרכזי ולהכין ממנו מובייל, כאשר בקצהו של כל חוט תולים משהו מעניין שמצאנו ביער – אצטרובל, אבן קטנה, ענף מעניין, וכדומה. כיד הדמיון הטובה.
  • יצירות מבוץ - אפשר לקחת בוץ, להרטיב ולהכין ממנו יצירות, ממש כמו חימר.
  • וממתק לסיום – מבעירים מדורה קטנה ומניחים בתוכה תפוחי אדמה עטופים בנייר כסף, או תפוחי עץ ממולאים בקינמון וצימוקים. אלו מעדנים אמתיים.

 

טיול לכל גיל

ואם חשבתם שטיולים בעונה זו של השנה מתאימים דווקא למשפחות, מיכל מדגישה שהיא באופן אישי מוציאה לא מעט קבוצות של נשים שעברו זה מכבר את גיל שישים וחמש ואף יותר. "כבר ארבע שנים שאני יוצאת בקביעות עם קבוצת נשים כזו, והגענו כמעט לכל המקומות בארץ. אנו עושות גם מסלולים של שלוש-ארבע שעות ויותר", היא מציינת.

לא כולם בגילאים האלו מסוגלים לצעדו כל כך הרבה. מה את מציעה לאלו שקשה להם?

"יש הרבה מאוד טיולים שמסתכמים ברבע שעה של הליכה, ומיד לאחר מכן מגיעים לתצפית יפה, או שהולכים חצי שעה ומגיעים למעיין נהדר. רק לפני כמה ימים לקחתי קבוצה לבקעת הירדן, והגענו שם לאזור מדהים ומיוחד במינו של הליכה על שפת אגמי מים ונופים מרהיבי עין. נשים ממש לא האמינו שיש נופים כאלו בארץ. אחר כך יצאנו משם והגענו לאתר ציפורים ענק, עם זרזירים, אנפות, וכמויות עצומות של ציפורים.  בסך הכל לא צעדנו הרבה ולא התאמצנו, אבל המראות היו מיוחדים מאוד. אגב, זה הצריך תיאום עם הצבא, אבל היה שווה כל מאמץ".

 

חבר'ה, יוצאים לדרך

מיכל מדגישה ואומרת שביציאה לטיולים, בין אם מדובר בטיול משפחתי, בין אם בטיול של קבוצת נוער, של חברים, של קשישים, או טיול מכל סוג שהוא, מרוויחים תמיד שעת איכות חשובה. "אבל", היא מוסיפה, "צריכים לזכור שכדי ליהנות משעת האיכות לא מספיק לצאת לשעה קלה. כי לוקח זמן עד שמתחברים לטבע ועד שכולם מתחילים ליהנות. זה כמו שמפגישים בין ילדים משתי משפחות שונות, תמיד עוברת שעה עד שהם מתחילים להסתדר ולתקשר. גם עם הטבע זה ככה. אל תצאו לטיול רציני אם אין לכם שלוש שעות פנויות, כי ההנאה מתחילה להגיע עם הזמן. צריך לתת מרחב של זמן.

"וגם", היא מוסיפה המלצה נוספת, "כדאי להשתדל שלא להגיע בידיים ריקות, אלא להצטייד בדברים שיוכלו להועיל לנו ולהעסיק אותנו, כמו למשל מטקות, כדורגל, משחק שכולם אוהבים, כלי בישול, וכדומה".

ויש לה גם המלצה להורים: "כולנו מכירים את התופעה של ילדים שמתלוננים ואומרים: 'מה? למה לקחתם אותנו לטיול כל כך קטן ופשוט? אנחנו רוצים לונה פארק ואטרקציות, מה פתאום לצאת רק ליער שמאחורי הבית?' והתשובה לכך היא שהדבר תלוי פשוט בהורים. ברגע שהורים מראים לילדיהם כמה הנאה ניתן לרוות מטיולי טבע, כמה יופי ומיוחדות שיש בהם, גם הילדים יזדהו עם זה. כשיוצאים עם הילדים אל הטבע, שרים, נהנים ומראים להם כמה שלנו – המבוגרים, נחמד בכל רגע, גם הם ירגישו ככה. וזה לא צריך להיות טיול של פעם בשנה. אפשר לצאת אפילו פעם בשבוע, לפעמים עם חלק מהילדים, לפעמים עם כולם, או דווקא עם הבעל. טיולים כאלו יכולים להיות גם קצרצרים, לצעוד על יד הנחל, לנשום את האוויר, ולקבל כל כך הרבה בריאות, כושר, והעיקר – שמחה".

תגיות:טיולט"ו בשבטסיור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה