חדשות יהדות

ראש עיריית ירושלים מסרב להתחייב כי הסטטוס קוו לא ישונה

נפסלה טיוטת ההסכם הקואליציוני בין משה ליאון לסיעת התעוררות בשל סירובו של ראש העיר להתחייב כי הסטטוס קוו בירושלים לא ישונה

ליאון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליאון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מחזיק כיום בקואליציה המורכבת מציבור חרדי הפועל לצד חברי סיעות הבית היהודי, מרצ, הליכוד וסיעתו של זאב אלקין. ניתן לומר, באופן כללי, כי הקואליציה שלו כוללת את כל הסיעות של המועצה, למעט סיעה אחת, היא סיעת התעוררות, שבראשה עומד עופר ברקוביץ.

במסגרת משא ומתן ארוך בין ליאון לסיעתו של ברקוביץ, נוסחה טיוטת הסכם בסיסית בין הצדדים, אך גם הפעם, כמו בפעמים רבות אחרות, לא הושגה הסכמה, וטיוטת ההסכם הקואליציוני נפסלה על ידי סיעת התעוררות.

ליאון הסכים לכלול בטיוטת ההסכם את הסעיף העוסק בשמירה על הסטטוס קוו כערך מוביל בניהול העיר. אולם בסיעת התעוררות מחו בתוקף על כך שליאון מסרב להתחייב כי הסטטוס קוו בנושאי השבת ואירועים במרחב הציבורי בירושלים לא ישונה.

בהתעוררות התנגדו לכך שליאון מחק בסעיף הרלבנטי בטיוטה את הקטע לפיו "לא ישונה סטטוס קוו האכיפה על עסקי עינוג הפועלים בשבת. לא ישונה הסטטוס קוו בנושאי שבת ואירועים במרחב הציבורי ללא הסכמת כל הסיעות בקואליציה". היינו, בסיעת התעוררות לא מסכימים שליאון יהפוך את נושא הסטטוס קוו בנושאי השבת ואירועים במרחב הציבורי בירושלים לפתוח לשינוי.

מקורביו של ליאון טענו כי לא הבינו מדוע לא נחה דעתו של ברקוביץ בעניין הסטטוס קוו, שכן לדבריהם סעיף העוסק בסטטוס קוו קיים בכל ההסכמים הקואליציוניים, ובטיוטת ההסכם אף צוין מפורשות כי "ניהול העיר יהיה תוך שימת דגש מיוחד על שמירת הסטטוס קוו בעיר, על כל שכונותיה, אופיין וצביונן, תוך רגישות כלפי כלל הציבור החי בעיר על כל גווניו: יהודים, ערבים, נוצרים, חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים".

הסטטוס קוו הוא אכן אלמנט חוזר בהסכמים הקואליציוניים עם הסיעות האחרות, אולם יש לזכור את ההסכמים של ליאון עם ש"ס, דגל התורה ואגודת ישראל, הכוללים סעיפים המעלים תהיות לגבי המשך קיומם של אירועים ציבוריים ופסטיבלים המתקיימים מזה שנים רבות בעיר הקודש. ככל הנראה, דעתו של ברקוביץ לא נחה מכך.

בטיוטת ההסכם צוין, בין היתר, כי עיריית ירושלים לא תממן ולא תקיים אירועי חוצות, פסטיבלים, מסיבות רחוב ועוד, שיש בהם משום פגיעה ברגשות הציבור. עוד סוכם כי יימנעו מקיומם של אירועים הגורמים לחילול השבת במבנים עירוניים, במינהלים קהילתיים ובחברות עירוניות, וכי העירייה תחפש אחר פתרונות טכנולוגיים למכירת כרטיסים לגן החיות באופן שיימנע חילול שבת.

בנוסף, ליאון התנגד לבקשות נוספות של התעוררות, כגון להכנסת סעיף הנוגע לנושא של קידום החינוך הממלכתי-חרדי בירושלים.

בשורה התחתונה, על אף שליאון הציע לסיעתו של ברקוביץ מספר לא מבוטל של תיקים, כגון תיק התב"עות בשכונות הלא חרדיות, תיקי התרבות, התחבורה, הגיל הרך ועוד, בהתעוררות הציגו את הטיוטה כהגעה למבוי סתום: "בחודשים האחרונים ניסינו להגיע להבנות עם ראש העירייה משה ליאון, על מנת להיות שותפים בהובלת העיר בצורה ממלכתית עבור כלל המגזרים. לצערנו, דרישותינו לשמירה על הקווים הערכיים החשובים, המייצגים מחצית מתושבי ירושלים – כגון שמירה על צביון השכונות הציוניות, שמירת הסטטוס קוו בענייני השבת ואירועי תרבות במרחב הציבורי, וניהול מאוזן בשכונות המעורבות – נדחו על הסף".

תגיות:שבתירושליםסטטוס קוומשה ליאון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה