מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מתי לא שומעים לבקשת הנפטר? האם מותר לפתוח בקלפים? ומי לא יקום בתחיית המתים?

מקבץ שו"ת 95 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"א שבט התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר לגבר להשתמש בג'ל לשיער, או בשמן המבריק את השיער, או שיש בזה איסור של "לא ילבש"? לא מצאתי על כך מקורות בהלכה.

אין בזה איסור לא ילבש.

* * *

2. בני בן העשר שואל, אם הוא רוצה לשחק באיזשהו משחק בשבת, אולם המשחק קבור אי שם בארון, האם הוא יכול להוציא את שאר המשחקים אף על פי שאינו מעונין בהם, על מנת להגיע לאותו משחק, או שיש פה איסור בורר?

אין בזה איסור בורר אם ברצונו לשחק בזה מיד, וכמו שכתבו הפוסקים בכיוצא בזה, שמותר להסיר בגדים מעל הקולב אף על פי שאינו צריך להם וכל כוונתו להגיע לבגד פנימי שנמצא תחתיהם כדי להשתמש בו מיד.

מקורות: יעוין במשנה ברורה (סימן שי"ט סוף ס"ק ט"ו) ובשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ב (סימן ל"ה) ובשו"ת באר משה חלק ו' (סוף סימן ס"ח) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (סימן קפה אות י"א).

* * *

3. מתי אפשר להתעלם מרצונו של המת? אם אדם ביקש שבמקום קבורתו תתבצע שריפת הגוף, האין זו חובה הלכתית לכבד את הבקשה שלו?

ודאי שאסור לשמוע בקולו, היות שבקשתו מנוגדת לחלוטין לתורה ולמצווה, שהרי על ידי שריפת גופו מבטל בזה מצוות עשה של קבורת הנפטר, וכן עובר על לא תעשה של "לא תלין", וכן יש בזה משום איסור ניוול המת.

מקורות: וכמו שכתב הרמב"ם (פרק י"ב מהלכות אבל הלכה א') שאם ציווה שלא יקבר – אין שומעין לו, שהקבורה מצווה, שנאמר "כי קבור תקברנו". וכן פסק בנידון כזה הרב בנימין אריה ווייס זצ"ל בשו"ת אבן יקרה מהדורא תנינא (סימן ס"ד) שיש איסור גמור על פי התלמוד והפוסקים לשרוף גוף המת, ואם ציווה שישרפוהו – אין שומעין לו, ע"ש. וכ"כ בחזון עובדיה על אבלות חלק א' (עמוד תקל"ט).

 

4. אדם שאכל אטריות, ובטעות בירך עליהן ברכת המזון במקום על המחיה, האם יצא ידי חובה או לא?

בדיעבד יצא ידי חובה.

מקורות: אמנם דעת השלחן ערוך (סימן ר"ח סעיף י"ז) שברכת ג' אינה פוטרת מעין שלוש, שאם אכל דייסא אין ברכת המזון פוטרתו, מכל מקום המשנה ברורה (ס"ק ע"ה) הביא שהסכמת כמה אחרונים שלא כדעת המחבר, אלא דדייסא וכן כל שהוא ממיני דגן בדיעבד ברכת המזון פוטרתן, עיין שם עוד בדבריו. וכן הוא גם לבני עדות המזרח וכמו שהעלה בשו"ת יביע אומר חלק ח' (חלק אורח חיים סימן כ"א אות ה').

* * *

5. האם מותר לאישה דתייה לפתוח בקלפים? שהיא תפתח לעצמה ולאנשים אחרים?

אסור לפתוח בקלפים. יעויין בשלחן ערוך יורה דעה (סימן קע"ט סעיף א') וברמ"א שם.

* * *

6. האם מותר להדביק שיניים תותבות בשבת עם דבק מיוחד לשיניים?

מותר להדביק שיניים תותבות בשבת בעזרת משחה המיוחדת לכך, אולם יש להקפיד להניח את המשחה בלי למרוח.

מקורות: יעוין בשמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' (פרק י"ד סעיף מ').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. מי לא יזכה לקום בתחיית המתים?

באופן כללי, כל היהודים יזכו לקום בתחיית המתים כמבואר במסכת סנהדרין (דף צ' עמוד א').

אולם יש יוצאים מן הכלל, ומהם: מי שלא מאמין בתחיית המתים, לא יקום בתחיית המתים מידה כנגד מידה (סנהדרין שם).

וכן מי שלא למד תורה כלל, או לפחות סייע באיזו שהיא דרך בידי לומדי התורה, לא יקום בתחיית המתים, כי אור התורה הוא זה שמחיה את האדם (כתובות דף קי"א עמוד ב').

כמו כן מי שהלווה בריבית לא יקום בתחיית המתים (תוספות מסכת סוטה דף ה' עמוד א').

* * *

8. האם מותר לילדים בגן לברך על אף שלא אכלו כזית על מנת להרגיל אותם בברכות?

אין לברך ברכה אחרונה עם ילדים כשאכלו פחות משיעור כזית.

מקורות: יעוין במשנה ברורה (סימן קפ"ו סק"ד).

* * *

9. האם אפשר להתפלל עם מכנס פיג'מה שישנתי איתו, אך מעליו חצאית (שלא ישנתי איתה)?

אם היית מופיעה ככה לפני אדם חשוב – מותר. ואם לא – יש להימנע.

מקורות: יעוין בשלחן ערוך אורח חיים (סימן צ"א סעיף ה') ובמשנה ברורה (ס"ק י"א).

* * *

10. האם מותר לי להשאיר סיר על הגז גם לאחר כניסת שבת, כאשר התבשיל אינו מוכן עד הסוף?

אם האוכל שבתוך הסיר נתבשל כבר חצי בישול לפני כניסת שבת – מותר (אולם אחרי שהורדת את הסיר אסור להחזירו על הגז).

מקורות: הרמ"א (סימן רנ"ג סעיף א') ומשנה ברורה (ס"ק ל"ח). וכן מנהג הספרדים כמבואר בשו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק אורח חיים סימן ל"ב אות ב').

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה