חדשות בארץ

דיווח: טראמפ יציע לפלסטינים מדינה על 90% משטחי יהודה ושומרון

על פי הדיווח שפורסם בחדשות 13, תוכנית השלום של הבית הלבן תכלול את חלוקת ירושלים: בירת המדינה הפלסטינית תמוקם במזרח העיר, והפלסטינים יקבלו ריבונות על רוב השכונות הערביות. שליחו של נשיא ארצות הברית לאזור, ג'ייסון גרינבלט, הגיב כי פרטי התוכנית כפי שהוצגו אינם מדויקים

טראמפ (צילום: shutterstock)טראמפ (צילום: shutterstock)
אא

תוכנית השלום של הממשל האמריקני תכלול את הקמתה של מדינה פלסטינית שבירתה תהיה במזרח ירושלים. כך דיווח אמש (רביעי) ברק רביד בחדשות 13.

על פי הידיעה, המתבססת על תדרוך שערך בכיר אמריקני לפני מספר ימים ושפרטיו 'דלפו', "עסקת המאה" של הנשיא דונלד טראמפ תעניק לפלסטינים מדינה שתשתרע על כ- 90 אחוזים משטחי יהודה ושומרון. בירתה של מדינה זו תמוקם במזרח ירושלים, כאשר למעשה העיר תחולק והפלסטינים יקבלו ריבונות על רוב השכונות הערביות. המקומות הקדושים בעיר – הכוללים את הר הבית, הכותל המערבי והעיר העתיקה – ייוותרו בריבונותה של ישראל, אך ניהולם יהיה בשיתוף הפלסטינים, ירדן, וייתכן שגם בשיתופן של מדינות נוספות.

הבכיר האמריקני מסר בתדרוך כי תוכנית טראמפ מחלקת את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון לשלושה סוגי יישובים. בדומה לתוכניות שלום שהוצגו בעבר, ישראל תספח את גושי ההתיישבות הגדולים, ביניהם גוש עציון ואריאל, מעלה אדומים ואלפי מנשה. החידוש בתוכנית טמון בכל הנוגע ליישובים מבודדים – כדוגמת יצהר, תפוח ואיתמר: יישובים אלו לא יפונו, אך לא תינתן להם האפשרות להתרחב ובפועל הבנייה בהם תוקפא. מאחזים המוגדרים כבלתי חוקיים על פי החוק בישראל – יפונו.

תוכנית טראמפ כוללת בתוכה גם מרכיב של חילופי שטחים בין ישראל לפלסטינים: תמורת השטחים שישראל תספח ביהודה ושומרון, היא תעניק לפלסטינים שטחים חלופיים. אם כי לא ברור מהו היקף החילופים המוצע.

לדברי אחד ממשתתפי התדרוך, שהדליף את פרטיו לחדשות 13, הבכיר האמריקני טען כי להערכת הבית הלבן הפלסטינים ידחו את התוכנית. עם זאת, בבית הלבן מצפים לקבל מישראל תשובה חיובית. על כל פנים, בשלב זה הממשל החליט, ככל הנראה, להמתין עם פרסום התוכנית עד לאחר הבחירות לכנסת בישראל.

ברשות הפלסטינית מיהרו לדחות את פרטי תוכנית טראמפ, כפי שהוצגו בדיווח אמש, והבהירו כי לא יסתפקו בפחות ממדינה פלסטינית על כל שטחי יהודה ושומרון. דובר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, אמר כי "כל תוכנית שלום שלא תכלול הקמה של מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים בגבולות 67' – גורלה להיכשל".

במפלגת הימין החדש מסרו את התגובה הבאה: "ארצות הברית היא ידידתה הגדולה של ישראל, והנשיא טראמפ הוא חבר אמת. עם זאת, ביטחון ישראל ושלמות ישראל קודמת לכל אינטרס אחר. על כן, מפלגת הימין החדש לא תשב בממשלה שתחלק את ירושלים ותקים מדינה פלסטינית".

שי אלון, ראש מועצת בית אל, דחה אף הוא על הסף את התוכנית כפי שהוצגה בדיווח החדשותי. בהודעה שהוציא נאמר כי "לנשיא ארצות הברית יש זכויות רבות. בין היתר הוא היה הראשון להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים ולהכיר בזכותנו בעיר הקודש. יחד עם זאת, הצעת פתרון הסכסוך שלו עם הפלסטינים, כפי שנחשפה הערב, מלאה בחורים ובוודאי שאנחנו מתנגדים לה". אלון הוסיף כי ימי ההקפאה ביהודה ושומרון חלפו לבלי שוב: "עברנו ימים קשים ביהודה ושומרון, ועכשיו פנינו לבנייה וחיזוק המקום בעוד עשרות אלפי משפחות ביהודה ושומרון. לא חילופי שטחים ולא הקפאה". בהתייחסו להצעה לניהול משותף של המקומות הקדושים בירושלים, הדגיש ראש מועצת בית אל: "חזרנו לירושלים לאחר אלפי שנות גלות לא כדי ששומר ירדני יבדוק אותנו בכניסה לכותל. המקום הזה שייך לנו מקדמת דנא, ואין שום סיכוי שנוותר עליו או נעביר את הפיקוח למדינות צד שלישי".

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, טען כי הפרטים שפורסמו בחדשות 13 על תוכנית השלום האמריקנית אינם מדויקים. "למרות שאני מכבד את ברק רביד, הדיווח שלו בערוץ 13 אינו מדויק", כתב גרינבלט בחשבון הטוויטר שלו. "ספקולציות על תוכנה של התוכנית אינן מועילות. לעת עתה, מעט מאוד אנשים יודעים מה יש בתוכנית". גרינבלט הוסיף כי "בתקופה הקרובה, מקורות אנונימיים ימכרו לתקשורת ולאחרים נרטיבים המבוססים על מניעים שרחוקים מלהיות טהורים. מכירת סיפורים כוזבים, מעוותים או מוטים לתקשורת היא חסרת אחריות ומזיקה לתהליך. לישראלים ולפלסטינים מגיע טוב יותר. אני ממליץ להאזין אך ורק להצהרות רשמיות על התוכנית מהנשיא, משגרירות ארצות הברית בישראל, מג'ארד קושנר או ממני".

תגיות:דונלד טראמפירושליםעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה