חדשות בעולם

ארה"ב תרכוש מישראל שתי סוללות כיפת ברזל בכ- 400 מיליון דולר

סוללות כיפת ברזל יגנו בקרוב לא רק על תושבי הדרום, אלא יספקו הגנה לחיילי ארה"ב באזורי רגישות גבוהה ברחבי העולם

סוללת כיפת ברזל, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)סוללת כיפת ברזל, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

צבא ארה"ב הינו אחד הצבאות המובילים בזירה הטכנולוגית על פני רוב מדינות העולם, ועל כן הוא אינו נוטה לרכוש נשק ממדינות אחרות, למעט מישראל. במהלך העשורים האחרונים רכשו האמריקאים, ולעתים אף חכרו, ציוד ומספר מערכות טכנולוגיות שונות מישראל, ביניהם: מזל"ט ה"פיוניר", טילי "פופאי" לשימוש במפציצים של בי-52, טייסת מטוסי כפיר, הנחיית חימוש "לייטינג" למטוסי קרב, 2,000 מל"טים להטעיית מכ"ם ועוד רבים וטובים, וכעת הבאה בתור היא מערכת כיפת ברזל.

אין ספק כי מערכת כיפת ברזל, מתוצרת רפאל, סיפקה הגנה חיונית לתושבי הדרום בפרק זמן של כעשור וחצי, במהלכו בוצעו כ- 1,500 יירוטים עם 90 אחוזי הצלחה. לכן אין זה מפליא כי צבא ארה"ב מוכן להשקיע כ- 400 מיליון דולר ברכישת שתי סוללות של המערכת. הזרוע היבשתית של הצבא האמריקאי כבר פנתה בבקשה לקונגרס לאשר לה תקציב של 373 מיליון דולר לביצוע הרכש.

בעוד שבארצנו סוללות כיפת ברזל ממוקמות בתחומי המדינה בכדי להגן על התושבים מירי חיצוני, עבור האמריקאים הסוללות אמורות להיות ממוקמות באזורי לחימה שונים ברחבי העולם, בהם מסתמנת רמת רגישות גבוהה המצדיקה את הצורך בהגנה של המערכת.

לכיפת ברזל ישנו יתרון חשוב נוסף, פרט לביצועיה המרשימים, והוא עלותה, שכן היא זולה משמעותית ממערכות יירוט אמריקאיות בסדר גודל דומה. צבא ארה"ב מודע לכך כי חייליו חשופים בארצות השונות לאיומים לא מעטים, ביניהם: טילי שיוט, מזל"טים, רקטות וכיוצא בזה, ועד כה מערכות יירוט של טילי אוויר-אוויר מתוצרת אמריקאית לא עשו את העבודה כראוי ואף התגלו כיקרים מאוד. לפיכך, לאור כל יתרונות כיפת ברזל וחסרונות המערכות האמריקאיות, האמריקאים הגיעו בסופו של דבר למסקנה כי מן הראוי להם לרכוש את מערכת כיפת ברזל מישראל. בנוסף, האמריקאים מתכוונים לרכוש גם את מכ"ם כיפת ברזל, הוא ה- MMR מתוצרת התעשייה האווירית, בכדי לחסוך את העיכוב שכרוך בהתאמת מכ"ם מתוצרת אמריקאית למערכת ובכך לזרז את החלת השימוש בשירותיה.

מערכת כיפת ברזל איננה זרה לאמריקאים והם אף בחנו את יכולותיה בעצמם. בספטמבר 2017 הטיסה ישראל את המערכת למטווח הטילים האמריקאי הממוקם בניו מקסיקו, ושם בחנו האמריקאים את יעילותה אל מול איומים שונים שהם שיגרו אליה באופן מכוון ומבוקר. הביצועים ואחוזי היירוט המוצלחים והגבוהים הותירו באמריקאים רושם רב ואף הפתיעו אותם. אולם האחרונים נזקקו לעוד שנתיים בכדי להחליט כי כיפת ברזל היא המענה האידיאלי והנכון עבור הדרישות המבצעיות שלהם.

חשוב לציין, כי אמנם כיפת ברזל הינה תוצר של פיתוח ישראלי, אולם לארה"ב חלק לא מבוטל בהשלמת הפיתוח שלה, שכן בשנת 2011, בהחלטת ברק אובמה, שכיהן אז כנשיא ארה"ב, השקיעו האמריקאים כ- 1.4 מיליארד דולר בסיום פיתוחה של המערכת וברכישתה עבור צה"ל.

ה- "Inside Defence", האתר לענייני הביטחון האמריקאי, מדווח כי האמריקאים מעוניינים לרכוש את שתי הסוללות במהירות האפשרית, וכי הן יסופקו להם עד ל- 2020. הסוללות יכללו 12 משגרים, שני מכ"מים, 240 טילי יירוט ועוד שתי מערכות ניהול קרב.

תגיות:ארצות הבריתכיפת ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה