עובדות שלא ידעתם

הידעתם מה גורם לשמרים להתפיח את הבצק?

איזה עץ משמש לצחצוח שיניים, מהם הצבעים שאינם צבעים, ואיזה מלחין היה חרש? הידעת? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם מאין מגיעים עננים בצורת עדשה? ענני עדשה הם עננים שנוצרים בגובה רב, כאשר הרים גורמים לאדי המים לעלות למעלה וליצור צורות מעניינות במיוחד. בארץ ניתן לראות עננים כאלה באזור שבין צומת שוקת לערד.

2. הידעתם איזה צמח מסייע לצחצוח השיניים? הסלבדורה הפרסית, צמח הגדל במספר נאות מדבר, משמש את האפריקנים, הבדואים וההודים לצחצוח שיניים: הם חותכים ענף ומחדדים אותו כדי שיוכל להיכנס לרווחים שבין השיניים. הענף מפריש נוזל שמחטא את הפה.

3. הידעתם מה גורם לשמרים להתפיח את הבצק? שמרים הם פטריה חד-תאית. בכל גוש שמרים ישנן מיליוני פטריות כאלה, המודבקות זו לזו באמצעות העמילן. כאשר מערבבים את השמרים עם קמח ומים, הפטריות מפרישות מיץ המרכך את הקמח ומאפשר להן "לאכול" אותו – ולגדול.

4. הידעתם מהן הסכנות של הלבקנות? לבקנות היא מחלה תורשתית, שבה חסרים לאדם פיגמנטים (צבעים) בעור, בעיניים ובשיער – והם נראים לבנים. הסכנה במצב זה היא בדרך כלל רגישות גבוהה לאור, וסיכון מוגבר להתפתחות של סרטן העור. כמו כן, לבקנים רבים סובלים מבעיות ראייה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. הידעתם ששחור ולבן אינם באמת צבעים? הצבעים נוצרים מקרני אור באורכי גל שונים. אולם השחור והלבן אינם נחשבים לצבעים במובן זה. השחור הוא למעשה היעדר צבע, ואילו הלבן הוא שילוב של כל הצבעים כולם. לכן כשאור לבן פוגע במנסרה או באמת מים, הוא מתפרק לכל צבעי הקשת.

6. הידעתם מדוע הפרחים מדיפים ריח? ריחם של הפרחים נועד למשוך אליהם זבובים, דבורים, פרפרים וחרקים אחרים. החרקים המגיעים אל הפרחים מעבירים אבקה מפרח לפרח. ההאבקה הזו מפרה את הפרחים, ומאפשרת יצירה של פרחים חדשים.

7. הידעתם איזה מלחין היה... חרש? לודביג ון בטהובן היה כבר מלחין מוכר, כשהחל לאבד בהדרגה את שמיעתו בעקבות מחלה. דווקא לאחר שהתחרש לחלוטין, הלחין בטהובן את הסימפוניות המפורסמות והמשובחות ביותר שלו.

תגיות:עובדות שלא ידעתםשמריםבצקלבקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה