חדשות יהדות

הכירו: תיכון חדש בביתר עילית, בנשיאות הרב זמיר כהן

לקראת שנת הלימודים הבאה ייפתח תיכון חדש בביתר עלית. התיכון משלב מסגרת לימודית תומכת, מגמות מקצועיות, פיקוח רוחני-הלכתי והווי חברתי מגוון

ביתר עילית (צילום: פלאש 90)ביתר עילית (צילום: פלאש 90)
אא

בשורה להורים ולתלמידות: בשנת הלימודים הבאה (תש"פ) ייפתח בביתר עילית תיכון נֹעַם – תיכון טכנולוגי חדש לבנות. התיכון משלב במסגרת לימודים תומכת במגוון של מסלולי לימוד, במקביל לרכישת מקצוע במגוון מקצועות. הוא  מיועד לבנות המתגוררות בביתר עילית, ירושלים בית שמש והסביבה. ההרשמה לתיכון מתבצעת בימים אלה. 

אחת המטרות החינוכיות העיקריות בהקמת התיכון היא לִבְנוֹת את תמונת העתיד של התלמידות, הנמצאות בשלב הבגרות הראשוני שלהן. כך, שכאשר הן יסיימו ארבע שנות לימודים, הן יוכלו להשתלב בשוק העבודה או לחילופין להמשיך להתמקצע במקצוע שהחלו ללמוד בתיכון. 

מנהלת התיכון הגב' פנינה לשם, בתו של הרב זמיר כהן,  מסבירה: "זכיתי להכיר אלפי נערות, ואת חלקן אף לוויתי במפגשי ייעוץ פרטניים, בהרצאות במרכזי נוער ובתיכונים שונים. נוכחתי לראות עין בעין, שוב ושוב, כמה גיל ההתבגרות חשוב, ואפילו קריטי לכל המשך החיים. מדובר בתקופה יחסית קצרה, של כמה שנים בלבד, אבל משמעותית מאוד לבניית האישיות וההשקפה". 

הגב' לשם מחדדת: "גיל ההתבגרות מתאפיין בחיפוש עצמי – מי אני? מה אני רוצה להיות?. זהו גיל של בניית הזהות וההגדרה העצמית, והבנות מושפעות בעיקר מהסביבה החברתית. כלומר בגיל הזה לחברה יש השפעה גדולה בגיבוש הזהות של הנערה. כשבסביבה החברתית הקוד השולט בהווי הוא: ככל שאת מתגברת, מתאמצת ובונה את עצמך יותר – את מוערכת יותר, כך הנערה מעריכה יותר דמויות חיוביות ומושפעת לטובה. ככל שחלילה הסחף הוא לכיוון השלילי, 'להיות בעניינים' משמעו לרדת ברוחניות, להיחשף לדברים בעלי השפעה שלילית, קשה מאוד לנערה מתבגרת לומר 'לא' ולהיות אחת מול רבות. זאת נקודה מהותית שאנו נותנים עליה את הדעת". 

הגב' לשם חיברה סדרת ספרים שעוסקת בלבטים של נערות מתבגרות, דרכם היא התוודעה לעולמן של הנערות. "שוב ושוב ראיתי שאם 'התמזל מזלה' של הנערה, והייתה לה דמות חינוכית משמעותית – היא גדלה ונבנתה לתפארת. אם הייתה לה מורה או מדריכה אכפתית שליוותה אותה בשנים הללו, ייעצה לה וכיוונה אותה – שנות התיכון היו עבורה משמעותיות ביותר לבניית עתידה המקצועי והרוחני. לעומתן, נערות מקסימות וטהורות, שרק היו חסרות הכוונה הגיעו למקומות רחוקים מאוד מאלה שתכננו להגיע אליהם. כתוב: 'כחיצים ביד גיבור כן בני הנעורים' - לכל נערה יש חיצים ביד. המטרה שלנו בבית הספר לנצל כל רגע בתקופה היקרה הזו ולכוון את החיצים למקומות הנכונים". 

 

התחום הפדגוגי: מסגרת לימודית תומכת ואפשר ללמוד מקצוע 

אחד הדגשים המשמעותיים בתיכון הוא על חינוך מתוך אהבה וכבוד לתלמידה. "זאת הסיבה שבחרנו בשם נֹעַם, מתוך הפסוק: 'דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום'", אומרת הגב' לשם, "חשוב לנו שהחינוך יהיה מתוך אווירה משפחתית מלוכדת. ב"ה אנחנו בונים צוות חינוכי חם ומסור הפועל מתוך שליחות ונותן יחס אישי לכל תלמידה, לצד מתן מענה מקצועי וברור לכל ההתמודדויות הנוגעות לנערה מתבגרת. זכינו, ובית הספר ינוהל בהכוונתו של הרב זמיר כהן, שיכוון באופן ישיר ומלא במתן עצה והדרכה מתוך ניסיונו העשיר בהבנת הדור ודרכי החינוך הנכונות". 

כאמור, מדובר בתיכון טכנולוגי בו מסגרת לימודית תומכת לצד מגמות שונות, ואפשרות ללמוד מקצוע במגוון מסלולים. הגב' לשם: "תלמידה בעלת כישורים לימודיים ויכולות גבוהות תוכל להשתלב במגמה מקצועית מכובדת שתיתן לה בהמשך בסיס כלכלי איתן והשתלבות בשוק העבודה. בנוסף, תהינה מגמות אומנותיות יותר ועיוניות פחות - עבור תלמידות שמתחברות יותר לתחומים הללו.  אנו נותנים את הדעת על סביבה לימודית תומכת ובעת הצורך מענה על פי היכולות האישיות של התלמידה. הצוות מקצועי והמיומן ייתן את מלוא ההזדמנות והכלים להניע את התלמידה להגשמה עצמית לאורך כל השנים בעזרת ה'". 

התחום הרוחני: גיבוש זהות יהודית ברורה 

כאמור, מאחר שבגיל ההתבגרות הנערה מגבשת ומעצבת את השקפת עולמה הרוחנית, אחד הדגשים שייתנו הוא על גיבוש זהותה של הנערה. הגב' לשם: "תמונת העולם שלה עתידה ללוות אותה בכל המשך הדרך. לכן ניתן דגש חזק למענה הרוחני – שיעורי תורה והרצאות, שיח רוחני באופן קבוע, בניית השקפה נכונה ויציבה, כך שהתלמידה תצא בעזרת ה' עם זהות יהודית ברורה". 

אם המשפחה שומרת תורה ומצוות, למה צריך מענה רוחני נרחב? 

"אבי הרב זמיר כהן מספר בכאב שלא פעם ולא פעמיים הוא מקבל שיחות טלפון אנונימיות מאברכים יראי שמיים, ששואלים במבוכה שאלות בסיסיות באמונה. הם מתנצלים שאלה השאלות שמטרידות אותם ומציינים: 'מעולם לא דיברו איתנו על כך'", משיבה הגב' לשם.

"אכן, יש תכנים שאדם שאינו שומר תורה ומצוות, ומגיע לסמינר לחוזרים בתשובה, מקבל כבר בתחילת הדרך. לעומת זאת, מי שגדל בבית חרדי, לעיתים מקיים: 'מצוות אנשים מלומדה', ולעיתים מגדלים את הילדים מתוך מחשבה שהדברים הם כך, וזהו. כשלמעשה מדובר בבסיס רוחני שמוכרחים לרכוש אותו מההתחלה. זה בסיס רוחני שמלווה אותנו להמשך החיים".

 "בל נשכח", ממשיכה הגב' לשם, "שהמציאות כיום מזמנת לא מעט התמודדויות ואתגרים שעשויים לפגוע בהשקפת עולמה של הנערה ובדרכה. כיום הניסיונות אליהם נחשפים הילדים שלנו, גם שלא מרצוננו - הם לא פשוטים בכלל. בטח ובטח בגיל ההתבגרות. מספיק טלפון חכם או סרט 'תמים' שחברה 'טובה' הציעה לבת או חברויות לא בריאות. אלו דברים שיכולים לדרדר את הנערה למטה, ולהוביל להתמודדויות לא קלות עם הלבוש, לעימותים מול ההורים והמערכת.

"השאיפה שלנו לתת לתלמידות כח וכלים לעמוד מול ניסיונות ולומר להם: 'לא'. אנחנו שואפים שהיא תגיע למקום הזה מתוך ביטחון מלא שהדרך שלה טובה ומאושרת יותר, שהיא בחרה בעצמה בדרך התורה. אלו דברים שלא מגיעים מעצמם. זהו חוסן נפשי שיש לבנות אותו. כשהניסיונות זמינים כל כך ולא פשוטים – אני מאמינה שהמענה צריך להיות בהתאם, בנתינת הכוונה באופן קבוע".

לצד ההיבטים הפדגוגים והרוחניים יינתן דגש על ההווי החברתי. "בגיל ההתבגרות, גיל תוסס ומלא באנרגיות, אי אפשר בלי הווי חברתי", מסכמת הגב' לשם. "הפעילות החברתית העשירה תכלול טיולים ומחנות, סדנאות העשרה וכישורי חיים, פעילות ספורטיבית, מוזיקה, יציאות, ימי גיבוש ועוד. בית הספר יעודד את התלמידות להווי חברתי פעיל באופן שמור ומפוקח".

כאמור, התיכון ממוקם בביתר עילית ופונה לבנות ירושלים, ביתר, בית שמש והסביבה. לפרטים ולרישום ניתן לפנות לטל': 025947078TICHONNOAM@GMAIL.COM

תגיות:ביתר עיליתתיכוןהרב זמיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה