דמויות ביהדות

המקובל הרב ניסים מויאל זצ"ל: עובדות וסיפורים מצמררים

המקובל הרב ניסים מויאל זצ"ל מסר את נפשו למען עם ישראל. קבלו מקבץ עובדות, מעט מן המעט, על דמותו הייחודית

המקובל הרב ניסים מויאל זצ’’ל (צילום: נתנאל מויאל)המקובל הרב ניסים מויאל זצ’’ל (צילום: נתנאל מויאל)
אא

בשבת הקרובה, ו' בשבט, יחול יום ההילולא הרביעי לפטירתו של המקובל הרב ניסים מויאל זצ"ל, מייסד וראש מוסדות "כרם שלמה - למען שמו באהבה" בקריית גת.

1. הרב ניסים נולד בשנת 1935 באיליר שבמרוקו, להוריו הרב שלמה ורחל. בארץ המשיך את מורשת סבו הגדול, המקובל מסעוד מויאל - שנרצח במרוקו בשנת 1905. כבר בגיל 23 הוסמך הרב לרבנות, ואף למד קבלה מגדולי מקובלי מרוקו שבאותו דור. עם נישואיו בשנת 1958 קיבל היתר לעסוק בשחיטה, וממקצוע זה התפרנס בד בבד ללימודי התורה עליהם שקד כל ימי חייו.

רבינו בצעירותו בגיל 23רבינו בצעירותו בגיל 23

2. סיפורי מופת רבים מסופרים אודות הרב מויאל, שזכה שהרב עובדיה יוסף הגדיר אותו כ'בבא סאלי של ימינו' וכ'קודש קודשים'.

3. חתנו של הרב מויאל, הרב ברגר, סיפר את סיפורה של בתו שבהיותה בת שלושה חודשים מצבה הרפואי הסתבך בעקבות טעות של רופאים. הרופאים סירבו לספר לאבי התינוקת מה מצבה של ביתו, ואולם רבים מהם התכנסו סביבה לטיפולים שהעידו על מצבה החמור. כשפנה לאחד הפרופסורים באידיש וביקש שיאמרו לו מה מצבה אמר לו הפרופסור 'אתה רבי, תתפלל'. הרב ברגר הרגיש שאם פרופסור חילוני אומר לו להתפלל לה', סימן שהמצב חמור. הרב ברגר הלך אל ביתו של חותנו, הרב מויאל, וסיפר לו על מצבה של הבת.

הרב מויאל השיב לו: "תחזור אליה במוצאי שבת. הילדה בסדר גמור". עוד הוסיף הרב מויאל ואמר לחתנו כי "אם יש בליבך אמונה - הילדה תהיה בריאה". המקובל סיפר לחתנו שבמהלך תפילותיו בלילה הגיע אל הבן איש חי, נישק את ידו וביקש ממנו להבטיח שהילדה תהיה בריאה ואכן זכה להבטחה שכזו.

הרב ברגר מספר את הסוף המצמרר: "ב-8:00 בבוקר קראו לנו למודיעין ואמרו שלא יודעים מה קרה, אבל יש 80% שיפור במצב הילדה. בשעה 15:00 באותו היום קיבלנו מכתב שחרור מבית החולים".

4. סיפור מפורסם נוסף הוא אודות הרב משה ברזילי זצ"ל, מקורבו של הרב מויאל. לפני למעלה מעשרים שנה הגיע הרב ברזילי לרבי ניסים מויאל, ובכה בפניו שלא זכה לזרע של קיימא. השיב לו הרב כי יזכה לברכה כפולה ומכופלת. אכן נולדה למשפחת ברזילי שלישייה. הרב ברזילי הוסיף וביקש מהרב מויאל הבטחה שיחיה. הרב אמר לו: 'כל עוד אני אחיה אתה תחיה'. ואכן, למרבה התדהמה, הרב ברזילי נפטר יום לאחר פטירת רבו, הרב ניסים מויאל.

הציון הקדוש (צילום: יוני פאשה)הציון הקדוש (צילום: יוני פאשה)

5. הרב ניסים מויאל עשה לילות כימים בדאגה לאברכי הכולל, וכיתת רגליים במטרה לגייס כספים ברחבי הארץ להחזקת מוסדותיו. המוסד כולל בתוכו בית כנסת מרכזי המהווה מגדלור בכל האזור, והוא עצמו אבן שואבת לזיכוי הרבים וקירוב לבבות, בפרט לאור העובדה שהוא איננו ממוקם בתוך הקריה התורנית.

במקום קיימים שני כוללים לאברכים במגמות לימוד שונות, בכוללים אלו לומדים קרוב ל-80 אברכים, וזהו ה''כולל'' הגדול בכל הסביבה, בין האברכים נמנים גם תלמידי חכמים גדולים, ורבני קהילות. במשך השנים מספר אברכים בוגרי הכולל פתחו מוסדות נוספים בקרית גת, להגדיל תורה ולהאדירה. במקום מתקיימת גם מדרשיה למתחזקים.

המוסדות של רבינו זיע''א (צילום: נתנאל מויאל)המוסדות של רבינו זיע''א (צילום: נתנאל מויאל)

(צילום: נתנאל מויאל)(צילום: נתנאל מויאל)

קול התורה אינו מפסיק במוסדות בכל שעות היום והערב, ואף בסוף השבוע, כאשר במקום מתקיימים על ידי המוסדות גם כולל ערב, כולל ששי, וכולל שבת. זאת לצד שיעורי ערב לציבור הרחב, שיעורים במשך יום השבת, ושיעור שבועי לנשים.

יהי זכרו ברוך.

תגיות:הילולאקרית גתהרב ניסים מויאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה