חדשות בארץ

איזנקוט: בעיית עזה לא תיפתר אך ורק באמצעות נבוט

בראיונות לתקשורת בישראל לפני סיום תפקידו, איים הרמטכ"ל כי אם איראן תנסה להתבסס צבאית בלבנון כפי שניסתה לעשות בסוריה - לבנון תהיה "יעד לפעולה ישראלית"

איזנקוט (צילום: פלאש 90)איזנקוט (צילום: פלאש 90)
אא

הרמטכ"ל גדי איזנקוט יפרוש בשבוע הבא מתפקידו לאחר ארבע שנים. בהמשך לסבב אירועי הפרידה שהוא עורך בתקופה האחרונה, העניק איזנקוט ראיונות למספר ערוצים – אירוע נדיר לכשעצמו עבור מי שלאורך כהונתו נודע בהעדפתו לשמור על שתיקה תקשורתית.

בראיון ל"כאן חדשות" נשאל הרמטכ"ל מה יקרה אם איראן, שבשנים האחרונות מנסה להתבסס בסוריה, תעביר את פעילותה לשטח לבנון. איזנקוט השיב באיום מפורש: "אם תהיה התבססות צבאית בלבנון – היא תהיה יעד לפעולה ישראלית". הוא הוסיף כי גם כעת ישראל פועלת בשטח לבנון, אם כי לא בצורה גלויה: "אנחנו פועלים בהרבה מאוד ממדים חשאיים וחסויים שגורמים לביטחון מדינת ישראל מבלי להביא להסלמה".

ביחס לחזית מול רצועת עזה, ולתמיכתו בהכנסת סיוע הומניטרי ובהעברת הכסף הקטארי לעזה – בניגוד לדעתו של שר הביטחון הקודם, אביגדור ליברמן – הבהיר איזנקוט את עמדתו: "בעיית עזה היא לא רק בעיה צבאית שרק עם נבוט אפשר לפתור אותה. היא בעיה הרבה יותר סבוכה ומורכבת שמחייבת טיפול רב-ממדי כדי למנוע את הכיוון המאוד שלילי שהרצועה הולכת אליו. כל מי שאומר שעם עוד קצת כוח ועוד קצת מחסומים ועוד קצת תקיפות, תופעת הטרור תיעלם, אז הוא לא יודע על מה הוא מדבר".

בראיון לחדשות עשר הגדיר הרמטכ"ל את מבצע "מגן צפוני", שחשף את מנהרות החיזבאללה, כ"אירוע מסדר גודל שלא חווינו אותו". לדבריו, מבחינת הארגון השיעי-לבנוני הייתה כאן "מחשבה גרנדיוזית": "הם הסתכלו הרבה מאוד שנים קדימה שבה יהיה להם הפתעה וקלף בתוך החפיסה שהם יוכלו להשתמש בו במלחמה או בהסלמה רחבה מאוד, לא לשגרה".

"הם בנו תוכנית פנטסטית מבחינתם של מספר צירי מנהור מאזור מטולה ועד הים", הוסיף איזנקוט בראיון שהעניק לחברת החדשות. "התוכנית שלהם הייתה לבצע התקפה שמתחילה באופן מפתיע בתווך תת-קרקעי, מחדירה בין 1,000 ל- 1,500 לוחמים לצד שלנו, בחסות זה להפעיל ארטילריה רצינית מאוד על מחנות צה"ל ולהחזיק חבל ארץ למשך שבועות. הם אמרו – זה דבר שישראל לא חוותה מאז הקמתה, וזה יהיה הישג שגם ישבש את היכולת של מדינת ישראל לתקוף בתוך לבנון, יוציא את ישראל משיווי משקל ויביא לרעידת אדמה בחברה הישראלית"

הרמטכ"ל התבטא בעבר כי אם מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, היה יודע מה ישראל יודעת עליו – הוא היה האדם המודאג ביותר במזרח התיכון. איזנקוט ציין כי דעתו זו התחזקה: "אני יודע היום הרבה יותר, והוא יודע שהתוכנית הסודית ביותר שלו לביצוע התקפת פתע חשאית בעתיד על מדינת ישראל הייתה ידועה לנו שנים".

בראיון לחדשות עשר התייחס איזנקוט לביקורת על תפקודו של קודמו בתפקיד, בני גנץ, במהלך מבצע "צוק איתן" - ביקורת שנועדה לנגח אותו לאחר שהודיע על כניסתו לפוליטיקה: "הייתי סגנו במשך כל המבצע. לא ראיתי שום דבר מהדברים ששמעתי בתקשורת. ראיתי רמטכ"ל נחוש, מקצועי, פיקד רוב הזמן מלפנים. השאיר אותי הרבה שעות במטכ"ל".

ומה לגבי המשך דרכו של איזנקוט? ההערכה הרווחת היא כי הוא אינו עומד להיכנס לפוליטיקה. אך למרבה העניין, בתשובה לשאלת חדשות עשר אייזנקוט לא דחה על הסף את האפשרות לכך. "יש חוק נהדר שנקרא 'חוק הצינון'. להצטנן זה זמן למחשבה", אמר.

תגיות:גדי איזנקוטאיראןלבנוןמגן צפוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה