כתבות מגזין

הסיפור ההזוי של יהודי בלמונטה: בגלל האינקוויזיציה, האמינו שהם היהודים האחרונים עלי אדמות

"כאן בכפר בלמונטה לא כבה הנר לעולם. כאן, בבתי הכפר, קיימו בסתר את מצוות היהדות במשך 500 שנה. כאן הנשמה היהודית לא הלכה לאיבוד": מה הקשר בין שלט מרגש בפתחו של בית כנסת יהודי באירופה, לגזרות האינקוויזיציה האיומה?

אא

תקופת האינקוויזציה ששינתה מקצה אל קצה את חיי יהודי ספרד, השפיעה בצורה חדה גם על הכפר בלמונטה שנמצא בגבול בין פורטוגל לספרד. ולמרות זאת, 200 היהודים שחיו בו עם הופעת הגזרות הנוראיות בשנת 1496 - חיו כנוצרים כלפי חוץ, אך שמרו על יהדותם באדיקות מבפנים.

בכתבה מעניינת שפורסמה ב'הארץ', נכתב כי כיום חיים בכפר זה 3,000 תושבים, מתוכם מעט מאוד יהודים - כעשר משפחות בלבד. מעניין לציין כי בשל הריחוק הגיאוגרפי של הכפר, במשך למעלה מ-400 שנה האמינו היהודים בבלמונטה כי הם היהודים האחרונים ששרדו בעולם, וכי הם מהווים את העם היהודי כולו . 

בהעדר כלי תקשורת, קל היה להם להאמין בזה שגזרות האינקוויזיציה האיומה השתלחו והגיעו למדינות נוספות בהן חיו יהודים, וגם הם נדרשו להתנצר או להישרף חיים על המוקד (גורלו של מי שסירב להתנצר).

בשל אמונתם זו, גם לאחר שנבנה בית כנסת חדש עבור יהודי הקהילה - השלט המקדם את פני הכניסה, נשאר כשהיה בעבר: "כאן בכפר בלמונטה לא כבה הנר לעולם. כאן, בבתי הכפר, קיימו בסתר את מצוות היהדות במשך 500 שנה. כאן הנשמה היהודית לא הלכה לאיבוד. כאן, הנשמה היהודית נשארה לעולם".

מרגש, כבר אמרנו?

תגיות:בית כנסתיהודיםמסורתפורטוגל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה