כתבות מגזין

איך מתנחמים על נכדה שנהרגה בהילולת הבבא סאלי? הרב שלום ארוש בראיון בלעדי 

לפני 4 שנים נהרגה בתאונת דרכים נכדתו הקטנה של הרב שלום ארוש. איך הודיע הרב לבנו שהוא הפך לאב שכול, וכיצד מתמודדים עם משברים וניסיונות? ראיון בלעדי עם הרב שלום ארוש

הרב שלום ארוש (צילום מסך יוטיוב)הרב שלום ארוש (צילום מסך יוטיוב)
אא

4 שנים חלפו מאז אסון הכבד שפקד את משפחת ארוש: הפעוטה פייגא חנה ז"ל, שהיתה רק בת שנה ו-8 חודשים, נהרגה בתאונת דרכים קשה. האסון התרחש כאשר היו בני המשפחה בדרך חזרה מהילולת הבבא סאלי בנתיבות. הרכב, בו נסעו בן הרב , רעייתו ושני ילדים מלבד התינוקת, היה מעורב בתאונה חזיתית. בני המשפחה יצאו מהרכב בהכרה, אך התינוקת נפגעה קשה. צוותי ההצלה שהוזעקו למקום פינו אותה תוך פעולות החייאה לבית החולים, אך רופאים בית החולים נאלצו לקבוע את מותה. האב ר' שמעון, שנפצע אף הוא בתאונה, לא עודכן על אובדן הבת. רק מספר ימים לאחר מכן, כאשר התאושש מעט, נאלץ אביו, הרב שלום ארוש, לבשר לבנו כי איבד את ביתו הקטנה.

"ה' נתן וה' לקח", אמר הרב ארוש לאחר האסון. "הוא שגזר לקחת את נשמתה הטהורה ולהעלות אותה השמימה. להביא אותה לגן עדן. אנו לא שואלים שאלות. מקבלים את הכול באהבה".

עוד אמר הרב בשעתו: "צריך להבין שיש נשמות מיוחדות מאוד שבוחרות מרצונן להגיע לעולם. הן בוחרות להגיע לעולם לשנה-שנתיים רק כדי להביא תיקון לעולם. אלו הנשמות של הילדים שנלקחים מאיתנו בחטף בטרם טעמו טעם חטא, כי כך הן רצו, לבוא לתקופה קצרה ולתקן. פייגא חנה הייתה נשמה כה מתוקה, כה מלאה בטוב, כמו שאימא שלה אמרה עליה, שלא הייתה בה טיפה של רוע. אין בה טיפה אחת של רשעות וחטא. הכול טהור וזך אצלם, וכך הם עולים למעלה כשהם מטוהרים לגמרי. אמרתי לכלתי שעכשיו שבגן עדן נהנים כעת מפייגא חנה לא פחות משנהנינו אנו, מנשמתה הטהורה, מהטוב שהיה בה".

הרב ארוש הוא ראש מוסדות 'חוט של חסד' ואחד מרבניה הבולטים של חסידות ברסלב. הוא מכונה גם "שר השמחה" ו"שר החיוך", בשל נטייתו לשלב הומור בשיעוריו ודרשותיו. הראיון עם הרב נערך אמש, ביום רביעי אחר הצהריים, ערב הילולת הבבא סאלי: "אכן, לפני 4 שנים בדרך חזרה מהילולה התרחשה התאונה. בני, כלתי ושני הנכדים היו מעורבים, והתינוקת ז"ל  הלכה לעולם שכולו טוב. ישתבח שמו לעד אנחנו מאמינים בהשם ובדרך שהוא מנהיג אותנו וקיבלנו את זה באהבה. ב"ה היה קשה מאוד לחזק את ההורים, אבל גם הם התחזקו וקבלו את הניסיון באהבה. אנחנו מאמינים באמונה שלמה שהשם יודע מה הוא עושה בעולם שלו. הכלל הבסיסי אצלנו שהשם יתברך אוהב אותנו, וכל מה שהוא עושה זה רק בגלל שהוא אוהב אותנו, גם אם אנחנו לא מבינים מה הוא עושה. אנחנו מאמינים שהכל טוב ולטובה. זאת הנקודה הראשונה - השם יתברך כולו טוב, חסד, ורחמים. כל מה שהוא עושה זה לטובת האדם, לכן כשאדם אוחז באמונה הוא מקבל הכל בשמחה, באהבה ובקלי קלות". הרב מוסיף ומציין כי "מאז האסון, נולדה להם בת נוספת".  

כשאדם נמצא בתוך ניסיון, קשה לו לקבל באהבה את הקושי, איך מתמודדים במצב כזה?

"הדרך היחידה לפתוח את השערים היא על ידי תודה והודאה, כמו שכתוב: "בואו שעריו בתודה". כשאדם מחליט שהוא זורק את השכל שלו, ומאמין שהשם טוב ורחמן,  והוא אוהב אותנו - באותו הרגע נפתחים שערי שמיים. כשאדם לא מוכן לקבל את החלטת הבורא, הכל נשאר סגור, בגלל שכביכול זה מעורר את השאלה - מי צודק? האדם או הקב"ה.

"אנחנו יודעים שהשם הוא צדיק, אז גמרנו - אין טענות. אם האדם לא מקבל את מה שקורה לו, הוא כביכול אומר שהשם לא צודק, וזה מעורר על האדם קטרוג. כשאדם בוכה השערים נסגרים, וכאשר הוא מודה להשם – השערים נפתחים. אדם צריך לומר להשם: 'בורא עולם, אני מקבל את מה שאתה עושה ומודה לך, כולך חסד ורחמים, מה שאתה עושה זה רק מאהבתך אליי. אתה יודע מה שאתה עושה".

איך הרב מתמודד עם ניסיונות שעוברים עליו?  

"ככה בדיוק. אני מקבל באהבה מה שהשם עושה מתוך אמונה שהשם יודע יותר טוב ממני מה טוב בשבילי. זאת הדרך, זאת המלחמה על האמונה. אדם חושב שהוא יכול להבין את השם ואת הדרך שהוא פועל בעולם - אבל אי אפשר להבין את השם. זאת מלחמה על האמונה".

בשנים האחרונות מתמודדים הורים עם אתגר חינוכי לא קל: נוער שנושר ועוזב את הדרך. מה אומרים להורים בסיטואציה כזאת?  

"הדבר העיקרי שעוזר הוא לקבל את הניסיון באהבה, ולהצדיק אותו. צריך לומר: 'הייסורים האלה מגיעים לי. הבן לא אשם, ככה מגיע לי - ואני מקבל את זה באהבה'. אחרי שמודים מתפללים על הילד, בתוך שאר ילדי ישראל, ורואים ניסים. כשמקבלים את הניסיון באהבה  -התפילות מתקבלות. אני עובר את זה מקרוב עם הרבה הורים, והדברים לא נאמרים מהתיאוריה. כל מה שאני אומר הוא על בסיס ניסיון".

 לא אחת אנשים מתמודדים עם קושי במציאת זיווג, או שאין להם עדיין ילדים. לחילופין, אנשים מתמודדים עם בעיות בריאות. מה העצה להתמודדות עם הייסורים?  

"אין צרות וייסורים. יש אמונה או חוסר אמונה. הכל תלוי בהסתכלות של האדם. הכל טוב.  אם אדם מאמין – אז הכל טוב. אם אדם לא מאמין הוא סובל. הסבל קיים אם האדם לא מקבל  את מה שהשם עושה איתו וזהו".

אנחנו נמצאים ערב הילולת הבבא סאלי. "הבבא סאלי היה צדיק שחי בשביל עם ישראל כפשוטו. הוא קיבל קהל כל יום, שעות על גבי שעות ועזר לעם ישראל. הוא נהג להתפלל תפילות נוראיות שביטלו גזירות והמשיכו שפע לעם ישראל. הוא חי בשביל העם, ועם ישראל מחזיר לו ואוהב אותו. היה לו כח עצום לבטל דינים, ואת הטבע וגזירות רעות. זה צדיק שאוהבים אותו".

מה המסר של הרב לעם ישראל?

"עם ישראל צריך לדעת שהשם אוהב אותנו. כל אחד במקום שלו צריך לדעת - השם אוהב אותך כזאת אהבה שבכל שנייה הוא חושב: 'מה אני יכול לתת לבן או לבת שלי?'. אם לאדם הייתה אמונה כזאת - הוא היה ממשיך עליו שפע. אדם צריך להבין ולדעת שהשם רוצה לתת לו עוד ועוד, ומה צריך לעשות כדי לזכות בשפע? להתפלל. מילות התפילה הן כלי לקבל את השפע. כל מילה היא כלי לשפע, ותודה והודאה הם כלי גדול ועוצמתי להוריד שפע".        

תגיות:ברסלבהרב שלום ארוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה