חדשות בארץ

ירידה לצורך עליה: פחות נישואים אזרחיים, יותר רווקים מבוגרים

ירידה דרסטית במספר הזוגות שבחרו להתחתן שלא על פי ההלכה. הנתונים שמפרסם המשרד לשרותי דת מגלים: במדינת ישראל שיעור הנישואים מהגבוהים בעולם. וגם, כמה רווקים יש בישראל?

  • ב' שבט התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דו"ח מיוחד של המשרד לשרותי דת, הנשען על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מגלה כי נרשמה ירידה ניכרת בשנה האחרונה במספר האזרחים הישראליים שנישאו בחו"ל בנישואים אזרחיים שלא כהלכה.

לפי הנתונים, רק 980 זוגות שנישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל הינם יהודים, אך מרבית הזוגות שבחרו להינשא בחו"ל בנישואים אזרחיים אינם יהודים. 856 זוגות הינם עולים חדשים מחבר העמים, ועוד 126 זוגות נמנים על עדות אחרות ואף הם אינם יהודים. מדובר בירידה של 7.5 אחוזים במספר הזוגות שנרשמו לנישואים אזרחיים בשנה שקדמה לשנה זו.

המקומות בחו"ל שבהם בחרו הישראלים להינשא מרובים. 44 אחוזים מהזוגות נישאו בארה"ב צרפת וקנדה, 39 אחוזים נישאו בקפריסין, ו17 אחוז מהזוגות שבחרו להינשא בנישואים אזרחיים עשו זאת בצ'כיה. יצויין שזוגות שנרשמו לנישואים בקפריסין ובצ'כיה לא בהכרח נישאו בנישואים אזרחיים. הם נספרים ככאלו רק משום שבמקומות אלו אין קהילות יהודיות אורתודוקסיות, וממילא הם לא נרשמים כנשואים על פי ההלכה.

נתונים נוספים ומעניינים לא פחות פורסמו בדו"ח. על פי הפרסומים ישנה ירידה במספר הזוגות שנרשמו לנישואין במדינת ישראל, למרות שבפועל האוכלוסייה רק גדלה. לשם המחשה, בשנת 2016 נרשמו לנישואין בישראל בלשכות הנישואין כ-37,675 זוגות, ואילו בשנה שחלפה נרשמו רק מעט יותר מ-35,000 זוגות. ירידה שנמדדת בכ-6.2 אחוז. 

גם כמות הרווקים בישראל גדלה בכל שנה. הסיבה המפורטת בדו"ח היא כתוצאה מתרבות הנישואין המאוחרת שפשתה בציבוריות הישראלית. לשם המחשה, בשנת 1970 אחוז הגברים הרווקים היהודיים בגילאי 25-29 עמד על 28 אחוזים, הרי שבשנת 2014 שיעור הרווקים בגיל האמור עומד על 65 אחוזים. גיל הנישואין בקרב הגברים בישראל, עומד בממוצע על 27.5 בשנה החולפת, בעוד שגיל הנישואין אצל הנשים הוא 25.1 בממוצע. במהלך עשרות השנים האחרונות עלה גיל הנישואין בשיעור של שנתיים וחצי בקרב הגברים, ובשיעור גבוה יותר של שלוש שנים וחצי בקרב הנשים.

נתון נוסף שמתפרסם בדו"ח מגלה כי בכל שנה מוגדרים במדינת ישראל כ-15 זוגות כ'פסולי חיתון', הגדרה האוסרת עליהם להינשא על פי ההלכה היהודית. גם על עוד כ-400,000 ישראלים נוספים אסור להתחתן במדינת ישראל, מדובר בחלק מעולי ברית המועצות לשעבר או צאצאיהם, שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה.

בכל שנה נשלחים על ידי בתי הדין הרבניים מספר לא מבוטל של זוגות לצורך בירור יהדותם. רק בשנה החולפת נשלחו כ-4000 זוגות לבירור יהדות. על פי רוב, בירור היהדות עולה יפה, ומתוך אלפי הזוגות שנשלחו לבירור, רק 122 זוגות חזרו עם חוסר הוכחת יהדות.

הנתון המעניין מהדו"ח הוא כי שיעור הנישואים בישראל הינו מהגבוהים ביותר בקרב המדינות המפותחות בעולם.

תגיות:רווקותנישואים אזרחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה