חדשות בארץ

אוכלוסיית המתיישבים ביהודה, שומרון והבקעה גדלה ב- 3 אחוזים

מנתונים לשנת 2018 שפורסמו על ידי מועצת יש"ע עולה כי באזורים אלו מתגוררים 448,672 תושבים. קצב גידול האוכלוסיה הואט בשנה זו, אך עדיין גבוה יותר ביחס לממוצע הארצי

אריאל (צילום: פלאש 90)אריאל (צילום: פלאש 90)
אא

מועצת יש"ע פרסמה הבוקר (שלישי) את נתוני האוכלוסיה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן לשנת 2018. מנתונים אלו עולה כי באזורים אלו מתגוררים 448,672 תושבים בכ- 150 יישובים.

ניתוח הנתונים מלמד כי הגידול השנתי באוכלוסיית האזור בשנת 2018 עמד על 3%. מדובר בקצב גידול גבוה לעומת הממוצע הארצי שעמד בשנת 2018 על 2%. עם זאת, גידול האוכלוסין באזורי יהודה, שומרון והבקעה בשנה החולפת היה הנמוך ביותר מזה כעשור, והוא ממשיך את המגמה של ירידה קבועה בגידול האוכלוסין בעשור זה. בשנת 2008, לדוגמה, עמד קצב הגידול על 5.6%, ב- 2017 קצב הגידול הסתכם ב- 3.4%, כאשר בעשור האחרון נרשם ממוצע גידול שנתי של 4.3% בשנה.

(קרדיט: מועצת יש''ע)(קרדיט: מועצת יש''ע)

במספרים מוחלטים, אוכלוסיית המתיישבים גדלה ב- 2018 ב- 12,964 תושבים. בשנה שקדמה לה, גדלה האוכלוסיה ב- 14,299 תושבים. לאורך העשור האחרון, גדלה ההתיישבות ב- 15,043 תושבים לשנה בממוצע.

ארבע הערים הגדולות ביותר ביהודה ושומרון הינן מודיעין עילית, ביתר עילית, מעלה אדומים ואריאל. מתגוררים בהן 195,771 תושבים, המהווים 43% מכלל האוכלוסיה ביהודה ושומרון. במועצות המקומיות גרים 95,890 תושבים – 22% מכלל האוכלוסיה. ואילו 35% נוספים, שהם 157,008 תושבים, מתגוררים במועצות האזוריות.

היישוב הגדול ביותר שאינו מועצה או עיר הוא כוכב יעקב שבבנימין, אחריו שערי תקווה בשומרון, גבע בנימין (אדם), טלמון, כפר אדומים, שילה ותקוע.

קצב הגידול הגבוה ביותר בערים ביהודה ושומרון נרשם במודיעין עילית – 3.9%. את המקום השני ברשימה זו תופסת ביתר עילית, עם גידול של 3.5%.

היישוב עלי זהב שבשומרון שמר גם ב- 2018 על מקומו בטבלת היישובים בעלי אחוז הגידול הגבוה ביותר, כאשר רשם בשנה זו גידול של 22.6%. עוד ראויים לציון היישוב מעלה עמוס בגוש עציון, שאוכלוסייתו גדלה ב- 17%, והיישוב סלעית בבקעת הירדן עם גידול של 16.5%. אחריהם ברשימה נמצאים בית הערבה במועצה האזורית מגילות ים המלח (15.9%) וסנסנה בהר חברון (13.8%).

בקרב המועצות האזוריות, הגידול הרב ביותר נרשם במועצה האזורית הר חברון – עם 6%. גם במועצות האזוריות נרשמו אחוזי גידול נאים: 5.9% במועצה אזורית מגילות ים המלח, 5.5% במועצה אזורית שומרון, 4.8% במועצה אזורית בקעת הירדן, 2.6% בבנימין ו- 1.2% בגוש עציון.

המועצה המקומית אפרת מובילה את טבלת המועצות המקומיות עם גידול של 8.7%. אחריה ממוקמות ברשימה מועצה מקומית עמנואל (6.5%), מועצה מקומית קרני שומרון (4.4%) ומועצה מקומית בית אריה עופרים (3.5%).

נתון מעניין נוסף הוא ממוצע הגילאים בהשוואה לממוצע בכל מדינת ישראל. מנתוני הבחירות המוניציפליות שהתקיימו השנה עולה כי כ- 55% מתושבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן הם מעל גיל 17, לעומת ממוצע של 73% בכל מדינת ישראל. נתון זה מלמד כי תושבי יהודה, שומרון והבקעה צעירים יותר מהממוצע הארצי.

מבחינת פילוח הזיקה לדת, הנתונים מלמדים כי נמשכת המגמה הקבועה של כמעט שוויון בין הקבוצות. כל אחד מהמגזרים – הדתיים הלאומיים, החרדים והחילוניים – מהווה כשליש מהאוכלוסייה הכללית באזור, כאשר יתרון קטן נרשם למגזר הדתי לאומי ולמגזר החרדי.

יו"ר מועצת יש"ע, חננאל דורני, הביע סיפוק מהגידול בכמות התושבים באזור. עם זאת, הוא ציין כי "בשנים האחרונות הבניה מועטה יחסית עקב ההקפאה שהייתה במשך שמונה שנים, וכיום מאושרות תכניות מצומצמות בלבד". הבנייה המאושרת, יש לציין, אינה עומדת בקצב הגידול הנדרש ובביקוש הרב.

דורני הוסיף והבהיר כי נתונים אלו מהווים "קריאת כיוון" לממשלה הבאה: "נדרש מאמץ לשחרור חסמי הבניה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. זו הדרך בה נוכל להמשיך ולקדם את ההתיישבות ואף להגדיל את היצע הדירות בארץ ובכך להוריד את מחירי הדיור. אנו ממשיכים לפעול כל העת למען המטרה החשובה – מיליון תושבים ישראלים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן בקרוב."

תגיות:גידוליהודה ושומרוןאוכלוסייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה