חדשות בארץ

הותר לפרסום: הנערים היהודים העצורים בשב"כ חשודים ברצח פלסטינית

בהודעה שפרסם השב"כ נאמר כי מספר תלמידים בישיבת "פרי הארץ" ברחלים חשודים ביידוי אבנים לעבר רכבים פלסטיניים, שגרם למותה של עאישה ראבי, תושבת הכפר בידיא ואם לתשעה

תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

השב"כ התיר היום (ראשון) לפרסום כי הנערים היהודים שנעצרו בשבוע שעבר חשודים במעורבות ביידוי אבנים לעבר רכבים פלסטיניים שנסעו בכביש 60. יידוי האבנים, שהתרחש ב- 12 באוקטובר  2018, גרם למותה של עאישה ראבי, תושבת הכפר בידיא, בת 47 ואם לתשעה.

בהודעת השב"כ נאמר כי בתום פעילות מודיעינית מאומצת, נעצרו ב- 30 בדצמבר 2018 מספר חשודים במעורבות בפיגוע זריקת אבנים ממנו נהרגה ראבי, שנסעה ברכבה בסמוך ליישוב רחלים. על פי ההודעה, "החשודים נעצרו בגין עבירות טרור חמורות, ובכללן רצח. החשודים הינם קטינים הלומדים בישיבת 'פרי הארץ' ברחלים הסמוכה למקום האירוע".

מהפרטים הנוספים שמסר השב"כ עולה כי בשבת בבוקר, למחרת הפיגוע, יצאה קבוצת פעילים בנסיעה ברכב מיצהר, לישיבה ברחלים במטרה לתדרך נערים הלומדים בישיבה "כיצד להיערך ולהתמודד עם חקירות השב״כ". שאר פרטי החקירה וזהותם של החשודים נמצאים עדיין תחת צו איסור פרסום.

הודעת השב"כ באה לאחר שאמש יצא הרב חיים דרוקמן בביקורת חריפה על הארגון, וזאת בשל האמצעים הננקטים בחקירה נגד הנערים שנעצרו. בסרטון החריג קרא הרב דרוקמן לראש הממשלה בנימין נתניהו לשחרר את הנערים ממעצרם: "אני פונה לראש הממשלה ממעמקי ליבי להורות לשחרר מיד את הנערים הקטנים, שלושת הנערים העצורים על ידי השב"כ. אם יש איזה בעיה, מן הראוי לחקור אותם כפי שחוקרים כל אחד במדינת ישראל, אבל בשום פנים ואופן לא במרתפי השב"כ". הרב דרוקמן הוסיף כי הנערים אינם מחבלים: "אני דואג בזה לניהול התקין והצודק של מדינת ישראל. 'צדק צדק תרדוף' – גם את הצדק צריך לרדוף בצדק ולא בעוול. אני מבקש ממך" – פנה הרב לנתניהו – "להורות להפסיק מיד את העוול הזה".

בשבוע שעבר אמר הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, כי אינו מאמין ל"הצהרות הבומבסטיות", כלשונו, שמפרסמים אנשי המחלקה היהודית בשב"כ: "הם עושים כל מה שהם עושים כדי להצדיק את קיומם, שאין לו שום זכות קיום". בהתייחסו לפרשה הנוכחית, אמר הרב כי הוא מכיר אותה מיומה הראשון: "זה פשוט דמיון, אין שום הוכחות, אבל לשב"כ זה מצטלם טוב. אתה עוצר נערים קטינים בלי עורך דין? מה, הם מחבלים?". בפנותו לאנשי השב"כ הממונים על החקירה אמר הרב: "אתם שוחקים את אמון הציבור בשב"כ. אתם פועלים מכוח הציבור, אתם שליחי ציבור, מקבלים משכורת מאיתנו - אתם לא יכולים לפעול בצורה זו. אולי באמת הגיע הזמן לסגור את המחלקה היהודית של השב"כ".

השב"כ בהודעתו התייחס למתקפה מימין על מעצרם של הנערים הקטינים. "חקירות השב״כ נעשות על פי הוראות החוק והפסיקה, נתונות לפיקוח של הפרקליטות ככל הנדרש ושל בתי המשפט וכך גם ביחס לחקירה זו", נאמר בהודעה. "העצורים בחקירות השב״כ מקבלים את מלוא הזכויות שלהם הם זכאים לפי החוק. הטענות על מניעת זכויותיהם של הנחקרים בניגוד לדין משוללות כל יסוד ומטרתן להסיט את הדיון מהחשדות החמורים בגינם נעצרו לחקירה". בסיום ההודעה נאמר: "במהלך השנה סיכל שירות הביטחון הכללי מאות פיגועי טרור ברחבי יהודה ושומרון, בין היתר גם פיגועי טרור יהודי. שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול בנחישות לסיכול טרור באשר הוא טרור".

אמש, לאחר ימים ארוכים בהם נאסר על הקטינים להיפגש עם עורכי דין, הותר לחלק מהם להיפגש עם עורכי דינם. עורכי הדין אמרו לאחר מכן כי לקוחותיהם אינם קשורים כלל לפרשה, וכי לשב"כ אין כל ראיה הקושרת אותם לכך. "הצו החריג אשר מנע מאיתנו לפגוש את הקטינים נבע משיקולים פסולים, וכל מטרתו הוצאת הודאת שווא מהנחקרים, מהלך שלא צלח. הנערים הכחישו באופן ברור כל קשר למעשה, ולצערנו נחקרו גם בשבת. מרשינו עברו ימים קשים, והתנהלות פסולה ביותר מצד חוקרי השב"כ. חקירה שתותיר בהם טראומה לכל חייהם על לא עוול בכפם. ברגע זה עדיין שני קטינים נוספים מנועי מפגש עם עורכי דין, דבר שצריך להדיר שינה מכל אזרח בישראל".

בתגובה לפרסום פרטי הפרשה על ידי השב"כ, תקף עורך הדין עדי קידר מארגון "חוננו", המייצג חלק מהעצורים, את הארגון: "עיתוי התרת הפרסום והנוסח בו בחר השב"כ אינו מקרי. לחשודים אותם פגשנו אין יד ורגל בתיק זה, ואין שום ראיה שקושרת אותם לחשדות. הלילה פגשנו את הקטינים לראשונה לאחר שבוע שבו היו מנועי מפגש עם עורכי דין. שמענו שם דברים שאף אזרח בישראל לא היה מוכן שכך יחקרו נערים צעירים במדינת ישראל". עורך הדין הוסיף כי "השב"כ מנהל חקירה בשיטת מצליח - עוצרים קטינים, מכניסים אותם למרתפי השב"כ ומנתקים אותם מהעולם. הצליח? מצויין, לא הצליח? מביאים את הקטינים הבאים, אולי יצליח. מי ישים לעוול סוף?".

עורך הדין איתמר בן גביר הגיב אף הוא על הודעת השב"כ. לדבריו, "העיתוי של הפרסום מלמד על לחץ השב"כ. לכאורה נראה כי התיק מתפורר בין בידיים וכי אין ראיות נגד הילדים. החשודים שתקו בחקירתם, עברו מניפולציות קשות ונמצאים בטראומה קשה, ושום הודעת דובר לא תסיט את הנושא".

תגיות:שומרוןרחלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה